Treść zadania
Autor: czarnulka0710 Dodano: 9.3.2011 (18:21)
ile jest wszytskich liczb pieciocyfrowych o roznych cyfrach podzielnych przez
a. 5
b. 25
c. 4
Zadanie jest zamknięte. Autor zadania wybrał już najlepsze rozwiązanie lub straciło ono ważność.
Najlepsze rozwiązanie
Rozwiązania
-
antekL1 10.3.2011 (13:41)
Przepraszam, mate376, ale podajesz cechy podzielności przez 5, 25, 4, a nie ilość liczb,
o którą chodzi w zadaniu. Ale dzięki za podpowiedź - cech podzielności się przydadzą.
1) Przez pięć. Faktycznie, ostatnią cyfrą może być 0 lub 5. Zacznijmy od liczb zakończonych zerem.
Pozostałe 4 cyfry mogą być ze zbioru {1...9}, ale nie mogą się powtarzać. Wobec tego:
Pierwszą cyfrę można wybrać na 9 sposobów.
Drugą cyfrę - na 8 sposobów, bo nie może to być cyfra wybrana poprzednio.
Analogicznie 3-cią na 7, 4-tą na 6. Razem: 9*8*7*6 = 3024.
Jeżeli ostatnią cyfrą jest 5, to pierwszą można wybrać tylko na 8 sposobów,
gdyż nie może być to 5 ani 0, bo liczba ma być 5-cyfrowa, zakładamy milcząco, że liczba
np: 0005 jest 1-no cyfrowa :)
Analogicznie 2-gą liczbę wybieramy ponownie na 8 sposobów, gdyż tutaj zero może już wystapić,
a nie może 5 ani poprzednio wybrana cyfra.
Trzecią - na 7, czwartą - na 6 sporobów. Razem: 8*8*7*6 = 2688.
Sumujemy wyniki z obu przypadków i mamy: 3024 + 2688 = 5712.
2) Podzielna przez 25 - faktycznie, ma się kończyć na 00, 25, 50 lub 75.
Odrzucamy liczby z końcówką 00, gdyż każda cyfra ma być inna.
Końcówki 25 i 75 dadzą ten sam wynik. Z trzech wybieranych cyfr pierwszą można wybrać
na 7 sposobów (nie 2 (lub 7), nie 5 i nie zero z przyczyn jak poprzednio).
Drugą także na 7 (bo zero może być). Trzecią na 6. Razem 7*7*6 = 294.
Jeżeli końcówką jest 50, to pierwszą cyfrę wybieramy na 8 sposobów
(nie 5 i nie zero), drugą na 7, trzecią na 6. Razem 8*7*6 = 336
Sumujemy wyniki: 294 + 294 + 336 = 924.
3) Podzielność przez 4. Dwie ostatnie cyfry tworzą liczbę podzielną przez 4. Tu jest więcej przypadków,
pogrupujemy je. 00 na końcu odpada, następnie mamy przypadki, gdzie zero występuje
w 2 ostatnich cyfrach. Są to końcówki:
04 08 20 40 60 80 (6 przypadków). Dla nich:
Pierwsza cyfra - na 8 sposobów, druga na 7, trzecia na 6. Razem 8*7*6 = 336
Druga grupa to przypadki nie zawierające zera, dla których pierwszą i drugą cyfrę wybieramy
na 7 sposobów, a trzecią na 6. Razem 7*&*6 = 294. Przypadki te to:
12 16 24 28 32 36 (odpada 44 !) 48 52 56 64 68 72 76 84 (odpada 88) 92 96. Razem 16.
Sumujemy całość: 6*336 + 16*294 = 6720.
Mam nadzieję, że się nie pomyliłem. Jeżeli jest to zadanie z rachunku prawdopodobieństwa,
trzeba to "ubrać" w mądre słówka, ale wiele mądrości się tu nie doda...
Pozdrowienia - AntekDodawanie komentarzy zablokowane - Zgłoś nadużycie
Podobne zadania
Prosta y=√3x-2 jest nachylona do osi ox. Opisz szczegółowo pod jakim kątem Przedmiot: Matematyka / Liceum | 1 rozwiązanie | autor: pawel 24.3.2010 (16:28) |
Dany jest trójkąt o wierzchołkach A=(-4, 2) B=(0,4) C=(6,-4) a) wyznacz Przedmiot: Matematyka / Liceum | 2 rozwiązania | autor: MartaGrzeszczak1 29.3.2010 (17:43) |
pole przekroju walca płaszczyzną równoległa do podstawy jest równe 49/pi a Przedmiot: Matematyka / Liceum | 1 rozwiązanie | autor: lusi1069 30.3.2010 (16:42) |
sprawdź korzystając z definicji, czy ciąg o wyrazie ogólnym an jest Przedmiot: Matematyka / Liceum | 1 rozwiązanie | autor: gosiaczek90 7.4.2010 (19:15) |
środek odcinka o końcach A=(5,-1), B=(-7,-3) jest środkiem okręgu o Przedmiot: Matematyka / Liceum | 1 rozwiązanie | autor: aluszacedro 12.4.2010 (15:17) |
Podobne materiały
Przydatność 50% Gospodarka w roznych epokach
GOSPODARKA ŚREDNIOWIECZNEJ EUROPY Rolnictwo – niska efektywność, najważniejsza gałąź produkcji; (80 – 90% ludzi); wynikało to z prymitywnej technologii; trójpolówka – dzielenie ziemi na trzy pola (niwy): a) zboże b) ozime c) ugór; metoda wypaleniskowa – zajmowanie obszaru, karczowanie lasu, palenie resztek, jest nawóz, dzięki temu była żyzna gleba, to...
Przydatność 60% Dzieje Liczb
Liczba, jest podstawowym pojęciem matematyki, które powstało w świadomości człowieka na wiele tysięcy lat przed naszą erą, a następnie kształtowało się i rozwijało wraz z rozwojem cywilizacji i kultury. Z chwilą, gdy rozróżnienie między „jeden” i „wiele”- charakterystyczne dla ludów pierwotnych- przestało wystarczać, wprowadzone zostały liczby: 1,2,3,4,...,a więc...
Przydatność 75% Symbolika liczb
Liczbę 1 uważano dawno, dawno temu za liczbę najdoskonalszą. Jest to pierwsza liczba nieparzysta. Wszystkie inne liczby pochodzą od jedynki, np.2, to 1 + 1. Jeden - ile to jest: dużo czy mało? Zastanów się! Wszyscy chcą być pierwsi: w nauce, w sporcie, w zabawie, ale nikt nie chce dostać jedynki z klasówki! Liczba 2 jest pierwszą liczbą parzystą. Uważana była przed wiekami...
Przydatność 80% Cecha podzielności liczb naturalnych.
Cecha podzielności przez 2 Liczba jest podzielna przez 2 jeżeli jej ostatnia cyfra jest parzysta lub jest nią zero. Przykłady: 12, 48, 100, 124 Cecha podzielności przez 3 Liczba jest podzielna przez 3 jeżeli suma jej cyfr tworzy liczbę podzielną przez 3. Przykłady: 27 bo 2+7=9 123 bo 1+2+3=6 621 bo 6+2+1=9 Cecha podzielności przez 4 Liczba jest...
Przydatność 80% Cechy podzielności liczb.
Cechy podzielności przez 2 Liczba jest podzielna przez 2 jeżeli w rzędzie jedności ma cyfrę:0, 2, 4, 6, lub 8. Przykłady: 24, 506, 1002, 99990 Cechy podzielności przez 3 Liczba jest podzielna przez 3 jeżeli suma jej cyfr tworzy liczbę podzielną przez 3. Przykłady: 42 - 4+2 = 6 i 6 =2*3 783 - 7+8+3=18 i 18=6 * 3 1209 - 1+2+0+9=12 i 12=4*3 Cechy podzielności przez 4...
0 odpowiada - 0 ogląda - 2 rozwiązań
0 0
mate376 9.3.2011 (19:11)
a. gdy jej ostatnia cyfra jest 0 lub 5
b. gdy ostatnie dwie cyfry tworza liczbe podzielna przez 25
c. gdy ostatnie dwie cyfry tworza liczbe podzielna przez 4
Dodawanie komentarzy zablokowane - Zgłoś nadużycie