Treść zadania
Autor: MoniczkaLfC Dodano: 6.5.2010 (17:39)
Skutki powstania styczniowego w podpunktach...
Zadanie jest zamknięte. Autor zadania wybrał już najlepsze rozwiązanie lub straciło ono ważność.
Najlepsze rozwiązanie
Rozwiązania
Podobne materiały
Przydatność 100% Help my planet
I help my planet, that to be clean. Next my house there are a lot of boxes. These boxes are on glass, paper, cans and plastic. When I have a lot of bottles, old newspappers I put them in boxes. I’m very angry when I see factories near forests. I fight on an issue these factories. I do a lot to save energy. When I don’t need the light, I turn the light off. At my school it was the campaign...
Przydatność 100% Lets help old people
!!!Let’s help old people!!! We want to raise money for the old people’s home and buy a DVD player. Here are some ideas to quick raise money: -Help your parents in house cleaner. -Sell your old toy’s. -paint your neighbor fence. -Do the shopping.
Przydatność 100% Should US help to destroy communism in Cuba
I think that U.S should help to destroy the totalitarian regime that may be dangerous for the world peas or not follow the basic civil liberties. Any definition of terrorism should take into account the distinction between terrorism and the legitimate struggle of peoples for recovery of their lands and freedom. Now I want to give examples of Cuba country which have totalitarian regime and not...
Przydatność 85% Proposal. Ways to help students improve their diet.
To: The Principal of College From: xx Subject: Ways to help students improve their diet. INTRODUCTION As requested I am submitting this report concerning the best ways to help students improve their diet. It is based on ideas submitted by students in a suggestion box gathered last month. CURRENT SITUATION The information about healthy diets is poor and does not meet with the...
Przydatność 100% Environment in danger - what can be done to help the nature.
Nowadays we can hear a lot about environment. Mostly about global warming effect, ozone hole and many species of animals which are on the edge of extinction. Everyone should think about what can be done and what people themselves can do to improve the nature. I would like to start with the global warming effect. We can hear about it at least once a week for a very long time and...
0 odpowiada - 0 ogląda - 1 rozwiązań
0 0
Waldiego 6.5.2010 (17:40)
1.Przyczyny wybuchu powstania: ugrupowanie patriotyczne, wydarzenia poprzedzające:
•nowe pokolenie wchodzi na scenę. Nadzieje na odzyskanie niepodległości za pomocą zbrojnego czynu przy osłabieniu Rosji. Podsycane sukcesami Włochów w walce o zjednoczenie kraju
•co się z tym wiąże: potrzeba reform liberalnych. Hasła wolnościowe i demokratyczne
•hasła uwłaszczeniowe wśród ludności wiejskiej
•zmniejszenie wpływów polistopadowej emigracji
•zmiana sytuacji w Rosji: klęska w wojnie krymskiej i zjawisko tzw. Odwilży posewastopolskiej. Śmierć pogromcy powstania listopadowego cara Mikołaja I
•manifestacje patriotyczne: w 1860 roku w czasie pogrzebu wdowy po gen. Sowińskim, obrońcy Woli. 1861: manifestacja w rocznicę bitwy pod Grochowem ( 5 osób zginęło w starciach z Rosjanami) Grudzień 1861: krwawo stłumiona demonstracja przeciw rozwiązaniu Towarzystwa Rolniczego i Delegacji Miejskiej (organu ugrupowania białych). Na Placu Zamkowym zginęło około 100 osób
•1862: reformy Wielopolskiego. Brak poparcia społecznego, przygotowania do powstania
•branka: styczeń 1863: bezpośrednia przyczyna powstania. A. Wielopolski ogłosił przymusowy pobór do wojska 12 tys. osób z obozu czerwonych. Chciał uniknąć powstania, a przyspieszył je swoją decyzją.
Ugrupowania od 1861 roku:
•obóz białych: od 1861 roku kierowane przez Dyrekcję Krajową. Ugrupowanie umiarkowane, głoszące program pracy organicznej i odłożenia czynu zbrojnego. Złożone głownie z ziemian, finansistów i inteligencji (A. Zamoyski, L. Kronenberg). Ugrupowania: Towarzystwo Rolnicze, tzw. Millenerzy E. Jurgensa
•obóz czerwonych: zwolennicy czynu zbrojnego, ugrupowania o charakterze bardziej radykalnym, współpracujące z rewolucjonistami poza granicami Królestwa. W 1861 roku ukonstytuowali się wokół Komitetu Miejskiego w Warszawie. W 1862 przekształcili go w zalążek polskiego rządu: Komitet Centralny Narodowy. Przedstawiciele: J. Dąbrowski, z. Padlewski, Z. Sierakowski, S. Bobrowski
2.Władze powstania:
•22 I 1863 KCN ogłosił się Tymczasowym Rządem Narodowym. Wydał manifest wzywający do zerwania z carem
•Stefan Bobrowski - naczelnik Warszawy wprowadził dekrety uwłaszczeniowe. Dowodzi do czasu przybycia L. Mierosławskiego
•L. Mierosławski - I dyktator powstania. Po porażkach na Kujawach wraca do Paryża i prowadzi politykę oczerniania powstańców (brak organizacji itd.)
•M. Langiewicz: dyktator od 11 do 18 marca, ze strony białych. Opuścił oddziały i przekroczył granice zaboru austriackiego
•Rząd Narodowy - maj 1863. Zdominowany przez białych oczekuje na pomoc zachodnią
•18 października 1863: dyktatorem zostaje R. Traugutt, dąży do konsolidacji żołnierzy. Aresztowany w kwietniu 1864, powstanie dogorywa.
3.Skutki powstania:
•ostateczne zniesienie wszelkiej odrębności i autonomii Królestwa Polskiego. Przemianowane na "Kraj Przywiślański". Zniesienie granicy celnej z Rosją, przekształcanie polskich instytucji w filie rosyjskich (Bank Polski jako kantor Banku Państwa)
•represje wobec ziem: nie podlegały reformie terytorialnej
•represje wobec ludności: konfiskata majątków (ok. 4 tys.), wywózki na Syberię
•polityka rusyfikacji. Zakaz działalności oświatowej i kulturalnej
•zakaz wyznawania rytu unickiego (likwidacja biskupstwa w Chełmie)
•kościół katolicki podporządkowany Kolegium Rzymskokatolickiemu
•likwidacja uczelni wyższych w Warszawie i Puławach
4.Sprawa chłopska w powstaniu styczniowym:
Sprawa chłopska pojawiła się na samym początku powstania, rząd tymczasowy zajął się nią już w manifeście zachęcającym do walki. Obiecał tam uwłaszczenie za udział w powstaniu. Konkrety zostały zawarte w II dekretach uwłaszczeniowych TRN:
•uwłaszczenie na uprawianej ziemi
•odszkodowania dla ziemian ze skarbu państwa
•po trzy morgi nadziału dla bezrolnych chłopów biorących udział w powstaniu.
Po dojściu do władzy białych wprowadzanie dekretów w życie zostało zablokowane, co znacznie osłabiło powstanie. R. Traugutt przestrzegał dekretów i chciał wciągnąć lud do walki pod hasłem "z ludem i przez lud." Ziemianie wciąż nakazujący pańszczyznę mieli być karani śmiercią.
Dodawanie komentarzy zablokowane - Zgłoś nadużycie