Treść zadania
Autor: aaa123 Dodano: 14.2.2011 (14:39)
Mam napisać o teatrze antycznym na jutro! Jak wygladał z czego sie składał kto grał itp... wszystko co mozna wiedziec o teatrze antycznym prosze pomuzcie mi bardzo mi na tym zalezy...:((
Zadanie jest zamknięte. Autor zadania wybrał już najlepsze rozwiązanie lub straciło ono ważność.
Najlepsze rozwiązanie
Rozwiązania
Podobne zadania
help...:(na jutro Przedmiot: Język polski / Gimnazjum | 2 rozwiązania | autor: justyna22 29.3.2010 (17:13) |
rozprawka o zbyszku z Bogdańca. na jutro.! Przedmiot: Język polski / Gimnazjum | 1 rozwiązanie | autor: niwejka21 7.4.2010 (18:51) |
Charakterystyka Autorytetu na jutro!! Przedmiot: Język polski / Gimnazjum | 1 rozwiązanie | autor: Klaudynka8 7.4.2010 (19:05) |
Pomocy, na jutro. ! ;) ;* Przedmiot: Język polski / Gimnazjum | 4 rozwiązania | autor: anahi09 8.4.2010 (14:26) |
Bardzo potrzebuje na jutro!!!! Proszę o pomoc. Przedmiot: Język polski / Gimnazjum | 1 rozwiązanie | autor: san_4 8.4.2010 (16:48) |
Podobne materiały
Przydatność 70% Omów koncepcje tragizmu i ich wyraz dramaturgiczny w teatrze antycznym, szekspirowskim i romantycznym.
Tragizm, tak jak komizm czy groteska jest kategorią estetyczną, określa rodzaj dzieła. Polega na umiejscowieniu bohaterów w sytuacji konfliktu tragicznego, w starciu dwóch równorzędnych racji. Wybór którejkolwiek z nich przynosi klęskę, a nawet śmierć. Tragizm w teatrze jest chyba jego jedną z najbardziej nieodłącznych cech od czasów jego powstania. Już w antyku...
Przydatność 100% Sztuka "Czego nie widać" w Teatrze Łódzkim.
Podczas VII Ogólnopolskiego Festiwalu Sztuk Przyjemnych w Teatrze Powszechnym w Łodzi oglądałam doskonałą farsę fars „Czego nie widać” w reżyserii Eugeniusza Korina. Gośćmi festiwalu były najlepsze polskie teatry. Nie było tu jury - jego rolę pełniła publiczność, która w plebiscycie przyznawała nagrody dla Najprzyjemniejszej Aktorki, Aktora i dla Najprzyjemniejszego...
Przydatność 65% Udowodnij, ze "Antygona" jest dramatem antycznym
Początek tragedii związany jest z kultem Dionizosa, boga winnej latorośli. Co roku odbywały się uroczystości, w trakcie których wykonywaną chóralną pieśń zwaną dytyrambem. Początkowo ją improwizowano, ale pomiędzy VII a VI w.p.n.e odziani w koźle skóry pasterze śpiewali już utwory układane specjalnie na ten cel przez poetów. Wówczas powstało pojęcie „tragedia”...
Przydatność 60% Porównanie różnych form sprawowania władzy w świecie antycznym.
Świat antyczny rozpoczyna się 4000 lat p.n.e. Już wtedy powstawały państwa i formowały się ich rządy. Każde państwo miało własną tradycję, kulturę i religię, z czego najczęściej wynikały różnice między formami sprawowania władzy. W Egipcie władzę sprawował faraon. Był najwyższym kapłanem i miał nieograniczoną władzę. Uważano go z bóstwo i przed nikim nie...
Przydatność 75% Byłem widzem w teatrze grackim
Jak wiadomo starożytni Grecy , mieli swój teatr , w którym wystawiali przeważnie dramatyczne sztuki . Ja miałem , olbrzymie szczęście , gdyż byłem w takim teatrze i oglądałem oryginalny grecki spektakl . A było to tak ... Pewnego dnia, gdy spacerowałem brzegiem Odry , spostrzegłem, że na brzegu leży wielka metalowa kula , z wyważonymi drzwiami . Wszedłem do środka i...
0 odpowiada - 0 ogląda - 1 rozwiązań
0 0
Mariola199208 14.2.2011 (15:03)
Cechy teatru greckiego
1)Zachowanie zasady trzech jedności:
a)miejsca (akcja dzieje się w jednym konkretnym miejscu),
b)czasu (czas akcji ma odpowiadać czasowi wystawiania sztuki na scenie)
c)akcji (jeden wątek fabularny)
2)Na scenie występują razem maksymalnie trzy osoby.
3)Występowanie chóru. Chór stanowił ważny składnik antycznego teatru i dramatu
Teatr starożytnej Grecji powstał z uroczystości religijnych ku czci Dionizosa W VI w. pne Chór uczestniczący w obrzędach wyłonił z siebie koryfeusza przewodnika chóru Następnie pojawili się aktorzy (pierwszego aktora wprowadził Tespis)
W tym czasie ukształtowała się forma literacka zwana dramatem i powstały budowle zwane teatrem Widowiska traciły stopniowo Charakter kultowy zachowały jednak cechy uroczystości powszechnych W ciągu wieków Teatr ulegał przeobrażeniom od teatru objazdowego (VI w. pne) przez klasyczny Teatr z V w. pne Teatr hellenistyczny (od IV w. pne na obszarach zhellenizowanych) po Teatr grecko-rzymski
Pierwotny grecki Teatr składał się z kolistej przestrzeni orchestry z ołtarzem leżący niedaleko świątyni zaś na stoku wzgórza sytuowano widownię (theatron) Z pojawieniem się aktora w widowisku powstał mały Budynek sceniczny (skene) wkrótce nieodzowne tło dla przedstawienia Później Ajschylos wprowadził jeszcze drugiego aktora a Sofokles trzeciego
W V w. pne Teatr grecki posiadał już okazałą Skene (długa Budowla ze ścianą frontową) do której przylegały dwa skrzydła boczne (paraskenia) i pomost (proskenion) gdzie występowali aktorzy Orchestra (miejsce dla chóru) uległa zmniejszeniu W ówczesnym teatrze używano maszynerii umożliwiającej Min podnoszenie i opuszczanie bóstw oraz malowanych dekoracji (pinakes)
Widowiska teatru klasycznego (VI - V w. pne) odbywały się dwa razy do roku w okresie świąt- Dionizjów oraz Lenajów- i były połączone z konkursem dramatycznym Organizacją spektakli zajmowało się 3 choregów czyli obywateli mających pokryć wszystkie Koszty związane z przedstawieniem których wybierali Archonci (eponymos dla Dionizjów i Król dla Lenajów) Choregowie dokonywali rekrutacji choreutów- członków chóru Było ich 12, 15 lub więcej Funkcja choreuty była obowiązkowa Jeżeli Obywatel nie zgodził się pełnić tej roli musiał zapłacić grzywnę Członkowie chóru byli amatorami więc niejednokrotnie pojono ich winem żeby występowali z większą werwą Zadaniem chorega było także wytypować głównego aktora (protagonistę) Ten natomiast wybierał deuteragoniste i tritagonistę którzy grali kolejno drugą i trzecią rolę Dramat do wystawienia przygotowywał sam Autor a oceniało go 5 sędziów
Wszystkie widowiska odbywały się według tego samego planu:
- pierwszego dnia wieczorem Procesja przenosiła posąg Dionizosa z gaju Akademii do teatru Następnie kapłan składał bogu ofiarę Ciągnięto także losy dla ustalenia kolejności wystawiania dzieł
- drugi Dzień przeznaczano na utwory liryczne i dytyramby
- trzeciego dnia wystawiano komedie
- przez trzy następne dni publiczność mogła oglądać tragedie trzech autorów wybranych wcześniej przez archonta
Przedstawienia trwały od świtu do zmierzchu Za wstęp płacono 2 obole Koszty wejściówek dla biednych obywateli pokrywało Państwo ze specjalnego funduszu widowiskowego- theorikónu
Teatr opatrzony był trzema normami: zasadą odpowiedniości (jedności) stylu zasadą trzech jedności (czasu miejsca akcji) oraz zasadą dekorum (obowiązek pisania tragedii stylem wysokim) Aktorzy ubierali na scenę szaty o symbolicznym (dla widza zrozumiałym) kolorze i kroju na twarze zakładali maski (komiczne lub tragiczne) informujące widza o charakterze i wieku postaci na głowy peruki Aby ich można było lepiej widzieć wkładali na Nogi podwyższające obuwie zwane koturnami Recytacja była zbliżona do śpiewu
Prócz klasycznego dramatu istniały w Grecji widowiska przedstawiane przez zespoły wędrowne o charakterze farsowym tzw mimy
Konwencje i formy stworzone przez antyczny Teatr grecki Europejczycy kontynuują po dziś Dzień
Dodawanie komentarzy zablokowane - Zgłoś nadużycie