Treść zadania

misiex666

prezentacja z etyki teistycznej ( etyka chrzescijanska) wg sw. augustyna i sw.tomasza:
-opisac kazdy poglad
-porownac oba poglady (podobienstwa roznice)

Zadanie jest zamknięte. Autor zadania wybrał już najlepsze rozwiązanie lub straciło ono ważność.

Najlepsze rozwiązanie

  • avatar

    0 0

    to fizyka??? dziwne...
    14. Dobro i zło w koncepcji św. Augustyna
     Początkowo św. Augustyn nawiązuje do KONCEPCJI MANICHEJCZYKÓW - mówi ona o walce dwóch pierwiastków: dobra i zła, którą czasem wygrywa zło a czasem dobro - są one równo prawne. Jest to koncepcja materialistyczna i dlatego nie zadowala św. Augustyna.
     Kieruje się on w stronę koncepcji PLOTYNA - mówi ona iż istnieje ABSOLUT (jednia) nierozpoznawalna poza rozumem. Ten absolut wyłania trzy stadia bytu (które kolejno mają coraz mniejszą moc):
     umysł (ducha)
     duszę } HIPOSTAZY
     materię
    Absolut jest czymś o naturze boskiej, przenika on wszystko. Jest to koncepcja PANTEISTYCZNA - tzn. Bóg jest wszystkim i wszystko jest Bogiem.
    Św. Augustyn rezygnuje również z tej koncepcji gdyż Bóg jest osobą konkretną,.
     Według św. Augustyna Bóg dał nam 3 kryteria by coś ocenić czy coś jest dobre czy złe. Te kryteria to:
    1. miara
    2. postać
    3. porządek
    • Im więcej miary, postaci i porządku - tym dana rzecz jest lepsza.
    • Kiedy dana rzecz nie ma miary, postaci i porządku - taka rzecz albo:
    a) staje się zła,
    b) przestaje istnieć
    Św. Augustyn wybiera opcję B.
     Według św. Augustyna nie ma samoistnie żyjącego zła. Ilekroć istnieje jakieś dobro, tylekroć nie istnieje zło. Zło polega na braku dobra. Dobro istnieje na prawdę, a zło potrzebuje dobra by istnieć.


    15. Koncepcja łaski u św. Augustyna
     Św. Augustyn twierdzi, że człowiek nie jest w stanie sam dojść do Boga. Potrzebuje on ŁASKI - (to niezasłużony dar, ofiarowany nam za nic) - to akt Boskiej woli. Łaska jest dana jednym a drugim nie dana.
    • ŁASKA - uzdatnia nas do czynienia dobra, tzn. jeśli ktoś czyni dobrze - ten ma łaskę, dobre uczynki są świadectwem posiadania łaski.
    • nasza wolna wola przejawia się w tym, że możemy łaskę albo przyjąć albo odrzucić
    • inną oznaką łaski jest MIŁOŚĆ - św. Augustyn mówi „Kochaj i czyń co chcesz” (jeśli kochasz, to wszystko co zrobisz będzie dobre)

    16. Koncepcja dobra u św. Tomasza
     Według św. Tomasza Bóg jest najwyższym dobrem, gdyż:
    jest to jedyna istota której ISTNIENIE = ISTOCIE, tzn. że coś ma konieczność istnienia, może i musi istnieć (człowiek nie musi).
     Według św. Tomasza Bóg stwarza rzeczy rozumne i nierozumne - to ustala relacje podporządkowania. Rzeczom tym nadaje cel, który jest zarazem dobrem tych rzeczy.
    • człowiek może zrozumieć swój cel - ma tym samym przewagę nad naturą. Człowiek może ten cel realizować lub nie. Realizacja odbywa się za pomocą:
    a) intelektu i
    b) woli
     Według św. Tomasza istnieją 4 trudności na drodze do nabywania cnót
    1. słabość rozumu - rozum może być ogarnięty grzechem np. grzechem pychy
    2. przewrotność woli - człowiek czasem realizuje dobra mniejsze zaniedbując dobra większe, albo świadomie robi źle, wiedząc że powinien inaczej.
    3. moralna słabość - gdy grzeszymy osłabiamy się, wtedy nawet małe dobro jest dla nas czymś trudnym - trzeba ćwiczyć wytrwałość i cierpliwość
    4. nieupożądkowanie - czasem jedno porządanie jest tak silne, że
    pożądań rozum nie może nad nim zapanować, czasem jedno dobro zasłania nam inne, nawet najwyższe
     Kiedy natura nie może realizować swojego celu (tzn. swojego dobra) wtedy pojawia się zło.
    • Dobro jest substratem (podstawą) zła.
    • Zło isnieje akcydentalnie a dobro substancjalnie.
    • Bóg jest stwórcą zła, ale tylko dlatego, że stworzył dobro.
    • Bóg jest najwyższym dobrem i jego zamiarem jest, aby człowiek do niego powrócił.

    17. Spór racjonalistów i filozofów zmysłu moralnego (sentymentalizm)
     RACJONALIŚCI (Platonicy z Cambridge: R. Cutworth, S. Clarke)
    • Według racjonalistów dobro i zło znajduje się w samym czynie.
    • Według nich to ROZUM - to władza do poznania dobra i zła. Rozum odkrywa relację odpowiedniości (tzn. relację pomiędzy napotkaną sytuacją a zachowaniem jakie powinno nastąpić).
    • Tylko ROZUM motywuje nas do dobrego postępowania. Nic nie jest w stanie nam wówczas przeszkodzić. Jeśli ktoś wie co jest dobre, nie postąpi źle.
    • Emocje i uczucia przeszkadzają nam w odpowiednim postępowaniu. Uczucia uniemożliwiają nam bycie moralnym, utrudniają odszukanie dobra i zła (uczucia i rozum są w konflikcie). Aby poznać dobro i zło trzeba odrzucić emocje a kierować się rozumem.
     SENTYMENTALIŚCI (Filozofii zmysłu moralnego): Shattesbury, Hutcheson, Hunne.
     SHATTESBURY twierdzi, że naturalne dla człowieka to:
    1) egoizm (myślenie o własnym interesie)
    2) życzliwość (bezinteresowna pomoc)
    Nienaturalne dla człowieka jest:
    1. zawiść
    2. zazdrość
    • dobro i zło wykrywa tzw. zmysł moralny - władza etyczna, emocjonalna, pewne uczucie, intuicja (nie rozum)
    • dobro i zło leży w intencji czynu (a nie w samym czynie)
    • gdy w danym czynie przeważa życzliwość - jest to wówczas dobro.
    Jeśli w danym czynie przeważa egoizm - jest to wówczas zło.
    • zmysł moralny - wykrywa obiektywną wartość, która jest w intencji danego czynu. Zmysł moralny jest wrodzony.
     HUTCHESON twierdzi że zmysł moralny nie jest nam wrodzony. To tylko dyspozycja do wykrywania uczucia aprobaty i dezaprobaty (gdy czujemy aprobatę - to zmysł moralny wykrywa dobro, gdy czujemy dezaprobatę - zmysł moralny wykrywa zło
    • zmysł moralny - jest niezależny od woli i rozumu (czasem coś co jest złe nas pociąga, czasem odrzucamy to co dobre)
    • rozum nas nie motywuje tylko dobiera środki do celu naszego dążenia
    • tylko UCZUCIA mogą sprawić, że będziemy coś pragnąć i pożądać
    • rachunek życzliwości - czasem intencji czynu nie da się tak jednoznacznie rozłożyć na egoizm lub życzliwość i wówczas zmysł moralny nas zawodzi. Wówczas rozpoznać dobro i zło pomaga nam właśnie rachunek życzliwości
     HUNNE - pyta on skąd czerpiemy wiedzą o tym co dobre i złe (z rozumu czy z uczuć)
    • celem moralności jest wyrobienie w nas pewnych właściwych postaw emocjonalnych w stosunku do pewnych rzeczy - ale rozum może nam jedynie wskazać użyteczność danych rzeczy, ale to nie jest celem ostatecznym, cel ostateczny to to, co stoi poza użytecznością.
    • ROZUM bada:
    1) fakty (dane w doświadczeniu) albo
    2) stosunki między ideami
    Na tym rola rozumu się kończy. Rozum nie motywuje nas. To UCZUCIA nas motywują.
    • ocena moralna (dobro lub zło) pojawia się gdy pojawia się uczucie (uczucie aprobaty - dobro, uczucie dezaprobaty - zło)
    • dobro i zło tkwi w nas, utożsamia się z naszymi emocjami
    • tym co nas motywuje to uczucie przyjemności, życzliwości.

Rozwiązania

Podobne zadania

mmonika1235 wazne pomocy na jutro!!! podstawowe problemy z ruchem Przedmiot: Fizyka / Liceum 1 rozwiązanie autor: mmonika1235 20.4.2010 (13:03)
butterfly165 PRAWO PASCALA I ARCHIMEDESA-HYDROSTATYKA! POMOCY! Przedmiot: Fizyka / Liceum 1 rozwiązanie autor: butterfly165 27.4.2010 (20:18)
xcandygirlx !!!!!!!!!POMOCY!!!!!!!!! (PROSTE PYTANIA) Przedmiot: Fizyka / Liceum 1 rozwiązanie autor: xcandygirlx 1.5.2010 (16:20)
asiulka225 na juz fizyka pomocy Przedmiot: Fizyka / Liceum 2 rozwiązania autor: asiulka225 15.5.2010 (22:42)
bas015 ruch ładunku w polu elektrycznym . Pomocy ! ;( Przedmiot: Fizyka / Liceum 1 rozwiązanie autor: bas015 16.5.2010 (14:44)

Podobne materiały

Przydatność 60% Etyka

ETYKA Etyka-nauka o moralności, teoria moralności, przedmiotem etyki jest moralność. Działy etyki: Etologia-etyka opisowo-wyjaśniająca, omawia i opisuje zjawiska moralne, moralność jako zjawisko psychiczne, społeczne. Etyka właściwa-ustala normy, wartości i zasady, którymi powinna kierować się etyka. Aksjologia-zajmuje się sferą wartości, akcjo-cenny, logos-nauka, w sumie...

Przydatność 60% Etyka i etyka zawodowa

Mimo, iż napisano, opublikowano i wygłoszono wiele artykułów, książek i referatów poświęconych kwestiom etycznym wywołanym nie tyle "numerologicznym" przełomem stuleci, ile autentycznym kryzysem moralnym doświadczanym współcześnie, to powstają i powstawać będą kolejne wezwania starające się odpowiadać na wyzwania czasu. Skuteczność tych wezwań wymaga sporządzenia...

Przydatność 70% Etyka i etyka zawodowa

Mimo, iż napisano, opublikowano i wygłoszono wiele artykułów, książek i referatów poświęconych kwestiom etycznym wywołanym nie tyle "numerologicznym" przełomem stuleci, ile autentycznym kryzysem moralnym doświadczanym współcześnie, to powstają i powstawać będą kolejne wezwania starające się odpowiadać na wyzwania czasu. Skuteczność tych wezwań wymaga sporządzenia...

Przydatność 75% Łańcuch pomocy

1. Ocena, zabezpieczenie miejsca wypadku • Rozpoznanie (co się wydarzyło i co może się jeszcze wydarzyć) • Jakie są zagrożenia ( dla ratującego, poszkodowanych i świadków zdarzenia) • Zabezpieczenie m-ca wypadku aby zapobiec kolejnym nieszczęśliwym zdarzeniom • Zebrać informacje od świadków 2. Ocena ilości i stanu poszkodowanych • Ilu jest poszkodowanych...

Przydatność 50% Stowarzyszenia Pomocy

Nazwa: stowarzyszenie Pomocy Nieletnim Narkomanom Siedziba: ul. Szpitalna 276 Piekary Śląskie Teren Działania: ogólnopolski Osoba reprezentująca: psycholog Karolina Nowak (dane fikcjne) Cele działania: -swiadczenie wszechstonnej pomocy młodzieży, która nie potrafi sobie poradzić z "używkami" -pokrywanie w miarę posiadanych środków kosztów leczenia i badać...

0 odpowiada - 0 ogląda - 1 rozwiązań

Dodaj zadanie

Zobacz więcej opcji