Zadanie jest zamknięte. Autor zadania wybrał już najlepsze rozwiązanie lub straciło ono ważność.
Najlepsze rozwiązanie
Rozwiązania
-
paula409 17.1.2011 (19:04)
Historia baletu odnosi się głównie do kultury europejskiej. Umownie przyjęło się, że początkiem tego widowiskowego tańca będzie wystawienie w Paryżu, piętnastego października tysiąc pięćset osiemdziesiątego pierwszego roku, baletu dworskiego pod tytułem: „Circe – Ballet Comique de la Reine” co znaczy Balet komiczny królowej. Reżyserem tak ważnego widowiska kulturowego był Włoch Baldassarino do Belgiojoso. Zastanawiające jest to, skąd balet się wziął. Otóż stworzony został z renesansowych maskarad karnawałowych i triumfów, wówczas bardzo popularnych wśród Włochów, które przeobraziły się w widowiska pełne śpiewu, tańca muzyki i pantomimy. Specyficzny styl włoski baletu rozwija się od początku piętnastego wieku. Od tamtego czasu wyłapano kilku najlepszych przedstawicieli. Są to: Domenico da Piacenza oraz jego dwóch uczniów, Antonio Cornazzano i Guglielmo Ebreo. Tak było we Włoszech. Do Francji balet przyniosła ze sobą Katarzyna Medycejska. Pierwszy romantyczny balet „Sylfida” wyreżyserował Filippo Taglioni.
Dodawanie komentarzy zablokowane - Zgłoś nadużycie
Podobne zadania
Historia słonia Kinga. Przedmiot: Język polski / Szkoła podstawowa | 1 rozwiązanie | autor: Gosieek 10.5.2010 (16:11) |
Określ funkcję liter ,,y,, ,,i,, w wyrazach zawiązanie, republika, historia, Przedmiot: Język polski / Szkoła podstawowa | 1 rozwiązanie | autor: zymonn 11.5.2010 (19:03) |
a.mickiewicz "historia alfa" Przedmiot: Język polski / Szkoła podstawowa | 1 rozwiązanie | autor: asiulaa 15.6.2010 (19:48) |
czy historia zenka wójcika z ksiazki pt.ten obcy jest jak nasze zycie ?czy Przedmiot: Język polski / Szkoła podstawowa | 2 rozwiązania | autor: justysia1233333 21.10.2010 (18:10) |
Czzy według was historia Zenka Wójcika z ksiazki pt.TEN OBCy, jest jak zycie Przedmiot: Język polski / Szkoła podstawowa | 2 rozwiązania | autor: justysia1233333 21.10.2010 (18:12) |
Podobne materiały
Przydatność 60% Recenzja baletu "Romeo i Julia"
Balet Siergieja Prokofiewa „Romeo i Julia” jest wspaniałą adaptacją dramatu Williama Szekspira. Balet był wystawiony już po raz 67. Obsadą wykonawcza składała się z tancerzy: Sławomir Woźniak (Romeo), Izabela Milewska (Julia), Andrzej Marek Stasiewicz (Merkucjo), Walerej Mazepczyk (Benwolio),Łukasz Gruziel (Tybalt), Wojciech Ślęzak (Parys), Anna Białecka (piastunka Julii),...
Przydatność 65% Recenzja baletu pt.: ,,Dziadek do orzechów''
Muzykę do tego baletu skomponował Piotr Czajkowski. Był on Rosjaninem, choć Jego imię i nazwisko jest polskie. Akcja baletu toczy się w wigilijną noc. Dzieci z niecierpliwością czekają na prezenty. Zjawiają się goście. Klara, główna bohaterka otrzymuje od swojego ojca chrzestnego piękną zabawkę. Jest to dziadek do orzechów. Magiczny dziadek do orzechów. Robi się...
Przydatność 80% Libretto baletu "Jezioro Łabędzie" Piotra Czajkowskiego
JEZIORO ŁABĘDZIE Libretto: Władimir Biegiczew, Wasilij Gelcer Muzyka: Piotr Czajkowski Choreografia: Marius Petipa, Lew Iwanow Premiera: Teatr Balszoj w Moskwie, 4. marca 1877r. Premiera nowej wersji: Teatr Maryjski w Petersburgu, 27. stycznia 1895r. Premiera polska: Teatr Wielki w Warszawie, 30. grudnia 1900r. Osoby: Odetta – księżniczka zaklęta w łabędzia. Książe...
Przydatność 70% Libretto baletu pt. :"Dziadek do orzechów"
Akt I Dziadek do orzechów Obraz 1. Wieczór wigilijny w domu Klary. W salonie gromadzą się zaproszeni goście z dziećmi. Przybywa też Drosselmeyer i używając swej magicznej mocy rozświetla choinkę tysiącem światełek. Do grona dzieci dołącza również brat Klary, uczeń szkoły kadetów, który przyjechał do domu na święta przywożąc dwóch kolegów....
Przydatność 75% Libretto baletu pt.:"Śpiąca królewna"
AKT I Obraz 1. Na dworze królewskim odbywają się chrzciny księżniczki Aurory. Zaproszeni goście i dworzanie gratulują parze królewskiej nowo narodzonej córeczki. Wróżka Bzu i inne Dobre Wróżki wręczają dziewczynce swoje dary , obdarzając Aurorę nadzwyczajnymi przymiotami charakteru. Nagle przestraszona służba zawiadamia mistrza ceremonii o przybyciu Złej Wróżki...
0 odpowiada - 0 ogląda - 2 rozwiązań
0 0
storczyk 17.1.2011 (18:20)
Historia baletu jest zaledwie fragmentem historii tańca obejmującym czasy nowożytne i odnosi się głównie do kultury europejskiej. Przyjęto dość umownie, że za początek nowego okresu tańca widowiskowego uważać należy wystawienie w Paryżu 15 października 1581 r. baletu dworskiego pod tytułem "Circe - Ballet Comique de la Reine " - Balet komiczny królowej. Przymiotnik komiczny wówczas oznaczał element dramatyczny, rozwijający jeden temat. Reżyserem widowiska był Włoch Baldassarino do Belgiojoso, który później przyjął nazwisko Balthasara de Beaujoyeulx.
Balet powstał z renesansowych maskarad karnawałowych i z triumfów, popularnych we Włoszech, które przerodziły się w widowiska dworskie złożone z recytatywu, śpiewu, muzyki, pantomimy i tańca. Od początku XV w. krystalizuje się specyficzny styl włoski, a jego najwybitniejszymi przedstawicielami są: Domenico da Piacenza i jego dwaj uczniowie: Antonio Cornazzano i Guglielmo Ebreo. Ten ostatni wydał Rozprawę o sztuce tańczenia. W 1489 roku w Tortonie odbył się ślub księcia Mediolanu, Galeazzo Viscontiego z Izabellą Aragońską. Z tej okazji Bergonzio di Botta przygotował dla dworu uroczyste interludium oparte na temacie wyprawy Jazona i Argonautów po złote runo. Można uznać to przedstawienie za pierwsze widowisko baletowe.
Na temat tańca w średniowieczu zobacz: taniec w średniowieczu.
Na temat tańca w renesansie zobacz: taniec w renesansie.
Na francuski dwór balet zawitał dzięki Katarzynie Medycejskiej. Mylnie za pierwsze baletowe widowisko uznaje się wystawione przez nią w 1581 roku Le Ballet Comique de la Reyne (Komiczny Balet Królowej). Między XVI a XVII w. balet przybrał formę widowiska o treści mitologicznej, wykonywanego przez dworzan. W XVIII w. powstała opera baletowa, w której przeważały nad partiami śpiewanymi partie tańczone, wykonywane przez zawodowych tancerzy (Marie Camargo, A i G. Vestris). Przełomową datą w kształtowaniu się baletu zawodowego był 1661 rok, w którym Ludwik XIV założył Narodową Akademię Muzyki i Tańca. Oderwanie się baletu od opery nastąpiło głównie dzięki działalności J.G. Noverre'a, który w 2 połowie XVIII w. stworzył balet d'action (dramat baletowy). Inni reformatorzy działający we Włoszech (S. Vigano, C. Blasis) ukształtowali podstawy stylu romantycznego.
W 1832 choreograf Filippo Taglioni stworzył pierwszy romantyczny balet Sylfida. Głównym dziełem epoki stał się inny balet,Giselle, dominował wtedy głównie taniec kobiecy. Za największe primabaleriny epoki uznano: Marię Taglioni, Carlottę Grisi i Fanny Elssler, a za największego tancerza i choreografa J. Perrot'a.
W drugiej połowie XIX wieku nowym centrum sztuki baletowej stała się Rosja. Marius Petipa stworzył tam balet-divertissement, klasyczny dziś typ baletu o ustalonej budowie, do takich należą schoreografowane przez niego Jezioro łabędzie (częściowo, gdyż akty romantyczne, tj. II i IV, są autorstwa Lwa Iwanowa) i Śpiąca królewna Piotra Czajkowskiego.
Przeciw zrutynizowaniu tańca baletowego wystąpiła na początku XX w. Isadora Duncan. Skostniałe schematy tradycyjnego baletu zreformował Michaił Fokin. W swych choreografiach Ognistego ptaka i Pietruszki do muzyki I. Strawińskiego, wystawionych przez zespół Ballets Russes. Najwybitniejszymi tancerzami epoki byli Anna Pawłowa, Wacław Niżyński, Matylda Krzesińska, Tamara Karsawina. W drugiej połowie XX w. duże znaczenie dla rozwoju współczesnego baletu miała działalność M. Béjarta i R. Petit.
Dodawanie komentarzy zablokowane - Zgłoś nadużycie