Treść zadania
Autor: radeklis99 Dodano: 12.1.2011 (14:27)
# Wymień cechy wspólne starożytnej Mezopotamii i starożytnego Egiptu
.................................................................................................................
.................................................................................................................
.................................................................................................................
.................................................................................................................
# Przeczytaj uważnie fragment "Odysei" Homera dotyczący życia Cyklopów.
(...) Popłynęliśmy dalej ze smutkiem w sercu, aż przybyliśmy do ziemi dzikich, nie znających prawa Kiklopów. Oni to zdają się tylko na bogów nieśmiertelnych. Własnymi rękami ani roślin nie sadzą, ani nie orzą, wszystko u nich niesiewne rośnie i nieuprawne, pszenica i jęczmień, a winna latorośl niesie wino z bujnych gron, które im deszcz Dzeusowy podlewa. Nie masz u nich zgromadzeń ani narad, ani sądów, mieszkają na szczytach gór wysokich, w głębokich jaskiniach, każdy stanowi prawo dla swych dzieci i żon i nawzajem się o siebie nie troszczą. (...)
Wskaż różnice w sposobie życia Cyklopów i mieszkańców polis.
.................................................................................................................
.................................................................................................................
# Wymień w punktach przyczyny upadku cesarstwa zachodniorzymskiego
.................................................................................................................
.................................................................................................................
.................................................................................................................
.................................................................................................................
.................................................................................................................
# Napisz, kim byli:
Karol Wielki - ..............................................................................................................
Otton III - ..................................................................................................................
Justynian I Wielki - .......................................................................................................
Mahomet - ..................................................................................................................
# Przeczytaj poniższe zdania i określ, czy są one prawdziwe czy fałszywe. Jeżeli zdanie jest fałszywe, to napisz, na czym polega błąd.
1. Po przyjęciu chrztu przez Mieszka I, w 968 roku powstało pierwsze biskupstwo w Poznaniu, na którego czele stał brat zamordowanego św. Wojciecha - Radzim Gaudenty.
2. Po kryzysie monarchii piastowskiej 1039 roku, Kazimierz Odnowiciel wrócił do kraju, koronował się i rozpoczął proces odbudowy państwa.
3. Pierwszym ustanowionym przez Bolesława Krzywoustego w 1138 roku seniorem był jego najstarszy syn, Mieszko III Stary.
4. Kres władzy Henryka Brodatego położyła śmierć księcia poniesiona w bitwie pod Legnicą w 1241 roku.
5. Po bitwie pod Płowcami w 1331 roku Władysław Łokietek zawarł z Zakonem Krzyżackim pokój, zwany kaliskim, który na kilkadziesiąt lat uregulował stosunki Polski z Krzyżakami.
# Napisz, kto i kiedy wydał wymienione niżej przywileje i jakie postanowienia były w nich zawarte:
koszycki - .....................................................................................................
.................................................................................................................
jedlneńsko-krakowski - .....................................................................................
.................................................................................................................
cerekwicko-nieszawski - ....................................................................................
.................................................................................................................
# Wynotuj w punktach skutki reformacji w Europie.
.................................................................................................................
.................................................................................................................
.................................................................................................................
# Podaj po jednym przykładzie dzieł wymienionych niżej malarzy:
Rubens - ..............................
Rembrandt - ..........................
El Greco - ..............................
# Przedstaw postanowienia i konsekwencje traktatów welawsko-bydgoskich.
.................................................................................................................
.................................................................................................................
# Wyjaśnij pojęcia:
racjonalizm - ....................................................................................................
empiryzm - ......................................................................................................
# Narysuj linię chronologiczną i zaznacz na niej najważniejsze wydarzenia z okresu panowania Stanisława Augusta Poniatowskiego.
# Wyjaśnij, na czym polegały:
rewolucja neolityczna - ........................................................................................
rewolucja cen - .................................................................................................
rewolucja przemysłowa - ......................................................................................
# W II połowie XIX wieku Galicja, pomimo, że była częścią zaboru austriackiego, cieszyła się autonomią. Napisz, na czym polegała.
.................................................................................................................
.................................................................................................................
.................................................................................................................
# Przeczytaj poniższy cytat:
"Warunkiem koniecznym, ale nie wystarczającym do odbudowy niepodległej Polski, była klęska państw zaborczych."
Napisz, jakie inne czynniki wpłynęły na odzyskanie przez Polskę niepodległości w 1918 roku.
.................................................................................................................
.................................................................................................................
.................................................................................................................
# Po analizie fragmentu Konstytucji Marcowej z 1921 roku, wymień 3 kompetencje prezydenta. "Art. 44. Prezydent Rzeczypospolitej podpisuje ustawy wraz z odpowiednimi ministrami i zarządza ich ogłoszenie w Dzienniku Ustaw Rzeczypospolitej. Prezydent Rzeczypospolitej, celem wykonania ustaw i z powołaniem się na upoważnienia ustawowe, ma prawo wydawać rozporządzenia wykonawcze, zarządzenia, rozkazy i zakazy i przeprowadzenie ich użyciem przymusu zapewnić. Takież prawo w swoim zakresie działania mają ministrowie i władze im podległe. Każdy akt urzędowy Prezydenta Rzeczypospolitej wymaga dla swej ważności podpisu Prezesa Rady Ministrów i właściwego ministra, którzy przez podpisanie aktu biorą zań odpowiedzialność. Art. 45. Prezydent Rzeczypospolitej jest zarazem najwyższym zwierzchnikiem sił zbrojnych Państwa, nie może jednak sprawować naczelnego dowództwa w czasie wojny. Naczelnego Wodza sił zbrojnych Państwa na wypadek wojny mianuje Prezydent Rzeczypospolitej na wniosek Rady Ministrów, przestawiony przez Ministra Spraw Wojskowych, który za akty związane z dowództwem w czasie wojny, jak i za wszystkie sprawy kierownictwa wojskowego - odpowiada przed Sejmem."
.................................................................................................................
.................................................................................................................
.................................................................................................................
# Wymień 3 cechy państwa totalitarnego.
.................................................................................................................
.................................................................................................................
.................................................................................................................
# Napisz, w jaki sposób Niemcy podzielili ziemie polskie po kampanii wrześniowej w 1939 roku.
.................................................................................................................
.................................................................................................................
# Wyjaśnij pojęcia:
proces norymberski - ...........................................................................................
plan Marshalla - .................................................................................................
Jesień Narodów - ...............................................................................................
# Wymień 4 zadania gminy
.................................................................................................................
.................................................................................................................
.................................................................................................................
.................................................................................................................
# Wymień 3 polityczne prawa człowieka przysługujące obywatelom Rzeczypospolitej Polskiej.
.................................................................................................................
.................................................................................................................
.................................................................................................................
Wymień 10 państw należących do Unii Europejskiej (Uwaga! Możesz podać nazwy tylo 10 państw)
.................................................................................................................
.................................................................................................................
.................................................................................................................
.................................................................................................................
Zadanie jest zamknięte. Autor zadania wybrał już najlepsze rozwiązanie lub straciło ono ważność.
Rozwiązania
Podobne zadania
Opisz wygląd i cechy charakteru sarmaty. Przedmiot: Historia / Szkoła podstawowa | 2 rozwiązania | autor: andzia9a9 25.4.2010 (20:51) |
wypisz cechy kturymi odznaczali sie rycerzy podkreśl te kture twojim zdaniem Przedmiot: Historia / Szkoła podstawowa | 1 rozwiązanie | autor: jula0911 4.5.2010 (15:19) |
cechy totalitaryzmu Przedmiot: Historia / Szkoła podstawowa | 2 rozwiązania | autor: samanta_urbanska 15.5.2010 (10:34) |
Historia . Potrzebne mi cechy Średniowiecza . Wypisane w poszczególnych Przedmiot: Historia / Szkoła podstawowa | 1 rozwiązanie | autor: kamka186 6.9.2010 (19:33) |
Wymień cechy ,które - Zdaniem kolumba -charakteryzują mieszkańców ameryki Przedmiot: Historia / Szkoła podstawowa | 1 rozwiązanie | autor: Alicja1122 20.9.2010 (15:28) |
Podobne materiały
Przydatność 75% Religia Mezopotamii
Mezopotamia Najważniejsi bogowie Dużą rolę w życiu mieszkańców Mezopotamii odgrywała religia. Każde miasto czciło swojego boga opiekuna. Naczelnym bóstwem Babilonu był Marduk, uznawany za stwórcę świata. Sprawowaniem kultu zajmowali się kapłani, a najwyższym z nich był król. Szczególną cześć oddawano bogom w...
Przydatność 80% Proces politycznego zjednoczenia Mezopotamii
Pierwszą cywilizacją która zajęła tereny Mezopotamii byli Sumerowie. Cywilizacja ta przybyła z górskich obszarów Żyznego Półksiężyca lecz nie stworzyli oni jednego państwa. Cechą charakterystyczną ich świata było rozbicie polityczne. Mezopotamia po raz pierwszy została zjednoczona w roku 2340 przed Chr. Przez króla akadyjskiego Saragona Wielkiego. Powstało pierwsze...
Przydatność 75% Osiągnięcia cywilizacyjne starożytnej Mezopotamii
- Sumerowie wynaleźli pismo pod koniec IV tysiąclecia p.n.e., wiązało się początków z koniecznością tworzenia rozmaitych inwentarzy, rachunków, testamentów itp. Pierwsze pismo składało się z piktogramów. W III tysiącleciu p.n.e. przekształcono je w pismo ideograficzne, czyli pojęciowe. Pisali na glinie trzcinowym rylcem, który stawiał znaki o kształcie klinów- stąd nazwa...
Przydatność 80% Kultura i sztuka Mezopotamii
Cześć ! Praca pisana była jako zaliczenie semestralne z \" Kultury i historii sztuki \" Pisałem ją w oparciu o różne źródła o których mowa z pliku \" Mezopotamia Źródła \" Praca ma 11 stron A4 zapisana jest w pliku word. Enjoy ;)
Przydatność 65% Osiągnięcia cywilizacyjne Mezopotamii i Egiptu.
Osiągnięcia cywilizacyjne Mezopotamii i Egiptu Sumerowie i Egipcjanie wynaleźli wiele rzeczy. Porównując obydwie cywilizacje trudno stwierdzić, która osiągnęła więcej. Mezopotamia szczyci się głównie domami z cegieł, kołem, zegarem słonecznym, systemem dziesiętnym oraz podziałem roku na 12 miesięcy i 365 dni. Sumerowie nie posiadali dużo kamieni przez co nie budowali...
0 odpowiada - 0 ogląda - 0 rozwiązań
Zgłoś nadużycie