Treść zadania

karo932

Bardzo proszę o pomoc, totalnie nie wiem jak się za to zabrać.
Wychodząc z analizy fragmentu „Grobu Agamemnona” J. Słowackiego (zwrotki 10-21) przedstaw rozważania o Polsce i Polakach w kontekście twórczości Słowackiego. ( wypracowanie). z góry dzięki :)

Zadanie jest zamknięte. Autor zadania wybrał już najlepsze rozwiązanie lub straciło ono ważność.

Najlepsze rozwiązanie

  • 0 0

    Utwór Juliusza Słowackiego pt. „Grób Agamemnona” jest bardzo ważnym dziełem tego poety. Zamieszcza on tam swoje refleksje dotyczące poezji, ocenia siebie jako wieszcza, z kolei w drugiej części, do której należą zwrotki 10-21, wypowiada się na temat czynów i zachowań Polaków w okresie powstania listopadowego i okupacji rosyjskiej. Natchnieniem do napisania tego wiersza jest wizyta Słowackiego w grobowcu Agamemnona – starożytnego wodza. Utwór zawiera wiele środków poetyckich, głównie metafor i epitetów. Pojawia się także wiele elementów z greckiej mitologii oraz ważne postacie w historii tego państwa.
    Część utworu, w której poeta przedstawia swoją opinię o Polsce, rozpoczyna obraz liryczny, w którym podmiot, jak bohater mitologiczny, pędzi na koniu przez Grecję. Koń jednak przestraszył się wąwozu Termopile. Również jeździec jako Polak
    Podobna praca 100%

    Interpretacja "Grobu Agamemnona". Gorzka refleksja o Polsce i Polakach w "Grobie Agamemnona" i "Kordianie" J. Słowackiego (notatki z lekcji).
    odczuwa wstyd patrząc na miejsce-pomnik heroicznej walki za ojczyznę. Grecy bijący się do ostatniej krwi z Persami są symbolem patriotyzmu, poświęcenia dla kraju, który kochali – zginęli wszyscy, ale odparli nieprzyjaciół. Podmiot-myśliciel słusznie zauważa, że dalece różni się to od postawy jego rodaków, którzy w swych „małowiernych sercach” już dawno porzucili nadzieję na wyzwolenie. Jedyna bitwa, do jakiej można porównać działania Polaków, to bitwa pod Cheroneą – plama na honorze walecznych Greków. Uciekli wtedy z pola walki i stracili niepodległość.
    Dlatego właśnie podróżnik czułby się jak świętokradca stąpając po ziemi, na której nawet setki lat po wojnie czuje się ducha heroicznej walki. Obawia się także spotkania z duchami poległych, którzy mieliby wypytywać go o powód rezygnacji z dążenia do odzyskania niepodległości, jeżeli walczących jest znacznie więcej niż Spartan. Polak bardzo wstydzi się ciążącego na nim „łańcucha niewoli”, nie jest godny przebywać w miejscu, gdzie zdają się patrzeć potępiające twarze – być może to symbol sumienia podmiotu, które strofuje go, że niedostatecznie stara się odmienić postępowania narodu. W wąwozie leży także przywódca Leonidas, jest nagi, nie przepasa go żadna zwycięska szarfa, nie ma przy nim żadnych atrybutów przywódcy, ale jego dusza symbolizuje męstwo, walkę. Pozostała po nim sława i ludzie do dziś czczą jego pamięć (non omnis moriar).
    W kolejnych strofach podmiot zwraca się bezpośrednio do Polski, wyróżnia w niej „czerep rubaszny”, czyli grzechy, przewinienia, całe zło, wszystkie wady i przywary Polaków, głównie szlachty – najbardziej wg niego zepsutego stanu. Dopiero „dusza anielska”, czyli nieskalani bogactwem i egoizmem patrioci, ich uczucia, wola walki. Ten motyw wielowarstwowości polskiego społeczeństwa pojawia się także w III cz. „Dziadów” Adama Mickiewicza. Podmiot przestrzega, że Cesarstwo Rosyjskie będzie uciskać Polskę, walka będzie daremna i ludzie będę oglądać śmierć swojego państwa tak długo, aż nie zniszczy się owych wad, nie usunie wewnętrznego zepsucia. Zostało to porównane do śmierci wielkiego herosa Heraklesa. Aby ocalić Rzeczpospolitą, należy ocalić naród, ludzie muszą być zgodni. Konieczne jest dopuszczenie do działania i głosu tych wszystkich, którzy w ukryciu, po cichu spiskują, by ocalić innych. Wtedy Polska powstanie z niemocy nieśmiertelna, mocniejsza dzięki przeżytym krzywdom, z nowymi nadziejami i zapałem.
    Myśliciel przeklina szlachecką skłonność do wystawnego życia, przyjmowania obcych mód i zwyczajów, bo większość tych rzeczy to „błyskotki” – przedmioty, które tylko wydają się mieć jakąś wartość. Jako poeta zagrzewa do walki (poezja tyrtejska) i tępi złe nawyki narodu, nawet jeśli miałoby to nie odnosić skutku w lekkomyślnych sercach. Jednocześnie oskarżyciel czuje się winnym, utożsamia się z tymi, którzy gubią kraj; jest to powód do tego, aby uświadomić i karcić bez ryzyka porównania do drzazgi widzianej w oku innego, a u siebie niezauważonej belki. Sugeruje, że matka-ojczyzna może go przekląć, ale on się nie przejmie, bo jej przekleństwo nie ma mocy. Mówi o Polakach, którzy porzucili wolę walki – mają mózg spaczony przez dawne zwyczaje i lenistwo. Pomimo zachęty i przykładu innych. Podmiot odczuwa patriotyczny obowiązek powiedzenia, ukazania rodakom zła ich postawy, nie przejmie się, jeśli to miałoby zaszkodzić dumie czy tradycji, bo dobro i przyszłość liczą się najbardziej. Świadomość racji myśliciela pozwala mu być krytycznym wobec ewentualnego sprzeciwu. Polacy nie mają mocy przekląć, bo znajdują się pod władzą Rosji, co podmiot na zakończenie strofy pogardliwe podkreśla dosadną apostrofą „Niewolnico!”.
    Wiersz J. Słowackiego „Grób Agamemnona” jest gorzkim osądem Polaków. Poeta odkrywa gnuśność i brak zapału w ratowaniu ojczyzny, ostrzega przed stawaniem się „plugawą skorupą”, która jest widoczna zamiast dobrych wartości. Wyznacza sobie także misję – za pomocą poezji tyrtejskiej, opowiedzenia brutalnej prawdy, zachęcenie ludzi do ciągłej aktywności patriotycznej i walki o niepodległość. Właśnie to jest ostatnią nadzieją na odrodzenie dawnej mocy Polski, szansa na wolność i szacunek innych narodów.

Rozwiązania

Podobne zadania

ala91knw PREZETACJA MATURALNA! bardzo prosze o pomoc Przedmiot: Język polski / Liceum 1 rozwiązanie autor: ala91knw 6.4.2010 (20:22)
ronis2468 Potrzebna pomoc... PILNIE!! Przedmiot: Język polski / Liceum 1 rozwiązanie autor: ronis2468 12.4.2010 (20:40)
Maniuniu Prosze o pomoc analiza i interpretacja wiersza Slonimskiego czarna wiosna na Przedmiot: Język polski / Liceum 1 rozwiązanie autor: Maniuniu 19.4.2010 (19:29)
Kate15 proszę o pomoc;( opisz tragizm wybranego bohatera z dramatu antycznego i Przedmiot: Język polski / Liceum 1 rozwiązanie autor: Kate15 21.4.2010 (17:41)
nikola29 prosze o pomoc to pine.! Przedmiot: Język polski / Liceum 1 rozwiązanie autor: nikola29 23.4.2010 (11:44)

Podobne materiały

Przydatność 70% Totalny charakter II wojny

1. Wyjaśnij, na czym polegał totalny charakter II wojny światowej. Totalny charakter II wojny światowej polegał na tym, że państwa osi nie przestrzegały żadnych zasad, które były dawniej spisane w formie umów międzynarodowych. Na zdobytych obszarach państwa osi stosowały masowe represje oraz ludobójstwa. Ogólne „zasady” mówiły o tym, że cywil nie może być zabijany...

Przydatność 80% Czy wiem co jem?

CZY WIEM CO JEM? MLODZIEŻ I ZDROWA ŻYWNOŚĆ Od pewnego czasu człowiek współczesny coraz intensywniej szuka ochrony przed szkodliwym wpływem stworzonej przez siebie cywilizacji. Pragnie pozbyć się całego balastu zanieczyszczeń zagrażających jego zdrowiu i życiu. Dużo więcej uwagi poświęca temu co spożywa. Jest zrozumiałe, że ta ogólna tendencja nie ujawnia się z...

Przydatność 60% Analiza wiersza "Nie wiem".

„Nie wiem” Kiedyś myślałam że życie jest piękne. Kiedyś myślałam że muszę tak myśleć Kiedyś myślałam że jestem szczęśliwa że jest mi dobrze. Kiedyś ... Ale teraz zrozumiałam że nie muszę być szczęśliwa Jeśli nie chce. Nie wiem co mam myśleć. Nie wiem co mam czuć Nie wiem co...

Przydatność 70% Co wiem o filozofii?

Jest to bardzo trudne pytanie, na które brak jest jednoznacznej odpowiedzi. Sam termin stanowił i dalej stanowi zagwozdkę dla wielu myślicieli. Pytanie to jest samo w sobie bardzo filozoficzne. Udzielając odpowiedzi zaczerpniętej ze słownika, że filozofia jest to nauka o świecie otaczającym nas, myślę że, nie wyczerpujemy w pełni pojęcia tego słowa. Filozofia, którą...

Przydatność 80% Pierwsza pomoc - pomoc przedmedyczna

Pierwsza Pomoc Przedmedyczna Pierwsza pomoc przedmedyczna to czynności ratownika (osoby udzielającej pierwszą pomoc) prowadzące do zabezpieczenia i utrzymania przy życiu osoby poszkodowanej, do czasu przyjazdu wykwalifikowanych służb. Etapy pierwszej pomocy 1. ocena sytuacji 2. zabezpieczenie miejsca zdarzenia 3. ocena stanu poszkodowanego 4. wezwanie pomocy - 999 ? Pogotowie...

0 odpowiada - 0 ogląda - 1 rozwiązań

Dodaj zadanie

Zobacz więcej opcji