Treść zadania
Autor: Pysiaczekk Dodano: 6.1.2011 (20:23)
Wypracowanie. Analizując balladę "Romantyczność" wyjasnij na czym polega jej programowość. Prosze o pomoc Pilnie
Zadanie jest zamknięte. Autor zadania wybrał już najlepsze rozwiązanie lub straciło ono ważność.
Najlepsze rozwiązanie
Rozwiązania
-
Adarus 6.1.2011 (20:39)
Ballada pt. "Romantyczność" była jedną z ballad wydanych w 1822 roku jako zbiór pt. "Ballady i Romanse".
Ballada jest utworem programowym gdyż zawiera hasła
- kierować się sercem
-występuje obecność świata materialnego i niematerialnego
-inspiracja z wierzeń ludowych
- występuje miłość nieszczęśliwa, tajemniczy nastrój
/////////////////////////////
-Nieregularna budowa, wersy innej długości
-wyrażenia z j. potocznego
- nacechowanie emocjonalne
-zdania krótkie urywane, ładunek emocjonalny.Dodawanie komentarzy zablokowane - Zgłoś nadużycie
Podobne zadania
Lektury szkolne czytane w udrece i z przyjemnoscia. wypracowanie Przedmiot: Język polski / Liceum | 1 rozwiązanie | autor: madziulek7777 8.4.2010 (13:57) |
w jakim stopniu film andrezja wajdy wzbogaci moja wiedze w katyniu? czym dla Przedmiot: Język polski / Liceum | 1 rozwiązanie | autor: mycha12 15.4.2010 (13:02) |
Pomocy potrzebuję na poniedzałek wypracowanie na tamat: Jan Kochanowski poeta Przedmiot: Język polski / Liceum | 1 rozwiązanie | autor: domel281 17.4.2010 (16:47) |
wyjasnij sens hasla " czlowiekiem jestem i nic co ludzkie nie jest mi Przedmiot: Język polski / Liceum | 2 rozwiązania | autor: sylwus8906 21.4.2010 (19:40) |
bardzo proszę o pomoc-wypracowanie na temat godności. Przedmiot: Język polski / Liceum | 1 rozwiązanie | autor: magdalena-magda 3.5.2010 (17:30) |
Podobne materiały
Przydatność 70% Wypracowanie "Czym jest dla mnie życie?"
?Czym jest dla mnie życie?? Cóż to takiego jest życie? Wolność, niezależność, a może swoboda ducha? Dla każdego życie jest innym darem. Dla większości wielkim i cennym. Życie to piekło, sama się o tym nie raz przekonałam. Bywa bolesne, przykre i trudne, istnieją jednak chwile warte łez. Nasz los często bywa...
Przydatność 55% Napisz ballade romantyczną.
„Oni” Kto czuje śnieg na dłoni ? Kto słyszy w mroku tętent koni ? Kto nie opiera się narcyzów wonii ? To Oni ! Przykładają ręce do ludzkich skroni ! Przepełniają me serce – łzy z oczu ronię. Przeplatają puszczę w cieniu się chowając. Nie szepczą, gadają; Gdy widno na niebie – w kamienie się zmieniają. Czarny śnieg, czarny las – wtedy się...
Przydatność 60% Ludowość ballad Mickiewicza
Ballady Mickiewicza powstały na podstawie podań ludowych. W balladach zawiera Mickiewicz elementy ludowe ,które ukazują jak lud postrzegał świat np. W balladzie pod tytułem: „Romantyczność” Bohaterka Karusia tęskni za zmarłym ukochanym Jasiem widzi go , rozmawia z nim , dotyka go mówi , że ma zimne ręce. W balladzie „świteź” ukazana jest historia grodu który został...
Przydatność 60% Wyjasnij istotę myślenia mitycznego w oparciu o mit o Heliosie
Myślenie mityczne jest to myślenie nierealne, fantastyczne. W starożytnej Grecji ludzie stosując je bardzo często wyjaśniali wiele zjawisk otaczającego świata. Tak też było w przypadku boga słońca czyli Heliosa. Ówcześni ludzie stworzyli sylwetki wielu bóstw w celu odkrycia tajemnic natury. Tak tez Demeter była boginią urodzaju, Atena boginią mądrości a Posejdon bogiem...
Przydatność 75% Wyjasnij istotę myślenia mitycznego,interpretujac mit o Heliosie
W dzisiejszych czasach nie mamy wątpliwości, dlaczego zachodzą różne zjawiska przyrody. Jednak ludzie w starożytności nie mieli takich środków jak my, dlatego wszystko co się działo na Ziemi próbowali wyjaśnić za pomocą fantastycznych opowieści, nazywanych mitami. Lecz nie tylko z tego powodu pisano mity. Postaram się wyjaśnić ich istotę na podstawie mitu o Heliosie....
0 odpowiada - 0 ogląda - 2 rozwiązań
0 1
kochanamisia162 6.1.2011 (20:43)
W drugiej połowie czerwca 1822 r. ukazał się w Wilnie pierwszy tomik „Poezji” Adama Mickiewicza. Jego trzon główny stanowi cykl wierszy pt. „Ballady i romanse”, owoc lat 1819 - 1821. Był to równocześnie pierwszy zbiór poezji romantycznej w Polsce. W otwierającej tom rozprawie „O poezji romantycznej” oraz w balladzie „Romantyczność” wyłożył poeta zasady programowe nowej literatury.
Ballada uprawiana była już przez poetów prowansalskich - pieśń taneczna, później odgrywała istotna rolę w średniowiecznej literaturze francuskiej (ustabilizowana, nieraz bardzo wymyślna budowa stroficzna i rytmiczna). Równolegle występowała w literaturze ludowej. Polska tradycja tego gatunku wywodzi się jednak z nurtu, który rozwijał się w Anglii i Szkocji w XVI i XVII w., a sięgał do tradycji epickiej pieśni ludowej opowiadającej o niezwykłym wydarzeniu. Ballada romantyczna poprzedzona była dumami (utworami poetyckimi przeznaczonymi dla szerokiego kręgu czytelników, pozbawionymi ambicji literackich; od XVIII zdominowały ją tematy patriotyczno-historyczne).
Cechuje ją:
— jednolita fabuła, z jednym wydarzeniem centralnym,
— temat często oparty na motywach fantastycznych, zazwyczaj pochodzenia ludowego,
— ograniczona liczba postaci, mocno uschematyzowanych dla wydobycia najistotniejszych cech bezpośrednio związanych z tokiem wydarzeń,
— tło fabuły zarysowane w stopniu niezbędnym dla wydobycia perspektywy emocjonalnej,
— narrator angażujący się w przedstawiane wydarzenia (pierwiastek liryczny), dramatyzujący zarówno kompozycję fabuły, jak i sposób swego opowiadania (niedomówienia, aluzje, mowa metaforyczna, retardacja).
„Romantyczność” manifestem romantycznego widzenia świata
Balladę poprzedza motto: „Zdaje mi się, że widzę... gdzie? / Przed oczyma duszy mojej.” zaczerpnięte z „Hamleta” Szekspira (a.I, sc.2). Hamlet mówi o swoim zamordowanym ojcu; pytanie: „Gdzie?” zadaje jego przyjaciel Horacjo; chwilę później Hamletowi ukaże się duch ojca.
Miejscem wydarzeń jest „miasteczko”, w którym to tłum świadków, (w „dzień biały”) ma okazję obserwować dziwne zachowanie dziewczyny, Karusi: „To jak martwa opoka / Nie zwróci w stronę oka, / To strzela wkoło oczyma, / To się łzami zaleje; / Coś niby chwyta, coś niby trzyma; / Rozpłacze się i zaśmieje.”).
Monolog bohaterki (w. 14 - 43) wyjaśnia, że zrozpaczonej i umęczonej tęsknotą za ukochanym dziewczynie objawił się zmarły przed dwoma laty kochanek. Zjawa za grobu („ ...biały jak chusta, / Zimny, jakie zimne dłonie!”) nie jest jednak upiorem ani projekcją pragnień dziewczyny. Możliwość kontaktu istoty żyjącej ze światem pozagrobowym potwierdza bowiem nie tylko zgromadzony tłum „prostoty”: „Jasio być musi przy swojej Karusi, / On ja kochał za żywota!”, ale i w jednej osobie narrator i interpretator ballady: „I ja to słyszę, i ja tak wierzę, / Płaczę i mówię pacierze.
Na nic zdają się apele uczonego starca - reprezentanta racjonalistyczno-empirycznej koncepcji widzenia świata : „Ufajcie memu oku i szkiełku, / Nic tu nie widzę dokoła”. Sprzeciwia mu się narrator - obcy tłumowi i bezstronny: „Czucie i wiara silniej mówi do mnie / Niż mędrca szkiełko i oko.”
Zwrotka ostatnia to już nie literacka, lecz wręcz filozoficzna (z zakresu poznania) manifestacja postawy poetyckiego „ja” wyposażonego w prawa reprezentowania przeświadczeń autorskich:
• przyznaje nauce nieograniczone możliwości w badaniu świata materialnego „ Widzisz świat w proszku, w każdej gwiazd iskierce”,
• ale w sprawach, które pochodzą spoza granic tego świata („ ...prawd żywych,”) nakazuje zawierzyć „czuciu i wierze”, tj. intuicji i przeświadczeniu wewnętrznemu.
Ta końcowa rezolucja ballady: „Miej serce i patrzaj w serce!” inicjuje romantyczną dyskusję gnozeologiczną (o przedmiot i poznanie świata), motywuje jej tytuł i motto.
Dodawanie komentarzy zablokowane - Zgłoś nadużycie