Treść zadania
Autor: marta7216 Dodano: 21.12.2010 (17:07)
Zaznacz zdania nadrzędne. Postaw pytania. Czy w zdaniach nadrzędnych możesz wskazać podmioty ? Jakiego rodzaju zdania podrzędne tu występują ?
a) Ucieszyło mnie, że znalazłaś dobrą pracę.
b) Kto umie marzyć, ten żyje ciekawiej.
c) Zdaje się, że ktoś dzwoni do drzwi.
d) Kusiło go, żeby zrobić psikusa koledze.
e) Ten się śmieje, kto się śmieje ostatni.
f) Okazało się, że w bibliotece jest wiele książek z tej dziedziny.
g) Można było przewidzieć, kto się o tym dowie pierwszy.
h) Kto zwycięży smoka, ten dostanie królewnę za żonę.
i) Przyszło nam do głowy, jak możemy pokonać konkurencję.
j) Kto ma czas, niech zostanie po lekcjach.
Zadanie jest zamknięte. Autor zadania wybrał już najlepsze rozwiązanie lub straciło ono ważność.
Rozwiązania
Podobne zadania
zaznacz cztery różne punkty A,B,C,D a)znajdź obraz punktu A i punktu D w Przedmiot: Język polski / Gimnazjum | 1 rozwiązanie | autor: kasia12 28.3.2010 (19:55) |
Przeredaguj podane zdania, tak aby pozbyć się frazeologizmów .... Przedmiot: Język polski / Gimnazjum | 4 rozwiązania | autor: anahi09 29.3.2010 (18:56) |
Popraw błędy w zdaniach. Przedmiot: Język polski / Gimnazjum | 2 rozwiązania | autor: anahi09 29.3.2010 (20:06) |
Wyjaśnij w 2 zdaniach co znaczą te przysłowia: 1) Judaszowe srebrniki 2) Przedmiot: Język polski / Gimnazjum | 1 rozwiązanie | autor: san_4 2.4.2010 (12:53) |
Proszę w miarę szybciutko :) Wiec tak: wypisz czesci mowy i zdania :D. 1. Przedmiot: Język polski / Gimnazjum | 1 rozwiązanie | autor: noszekalosze 8.4.2010 (21:06) |
Podobne materiały
Przydatność 65% Pytania i zdania pytajne - referat K. Ajdiukiewicz
PYTANIA I ZDANIA PYTAJĄCE 1) BUDOWA ZDAŃ PYTAJNYCH: Zadajemy rożnego rodzaju pytania po to by uzyskać potrzebne nam informacje. Nie są one określone do końca z góry lecz do pewnego stopnia np. zadając pytanie „ czy x jest rzecznikiem praw obywatelskich w Polsce ?” dążymy do zdobycia takiej wiadomości , która się da wypowiedzieć w zdaniu o postaci „ X jest rzecznikiem...
Przydatność 75% Części mowy (odmienne i nieodmienne) i części zdania (pytania o nie również)
I. CZĘŚCI MOWY: NIEODMIENNE: 1). Przysłówek (jak, gdzie, kiedy) gdy pochodzi od przymiotnika lub imiesłowu to się stopniuje. 2). Przyimek: - przestrzenne - czasowe - przyczynowe - proste - złożone 3). Spójnik 4). Wykrzyknik "!": - uczucia - przywołania - wywołania - naśladowania 5). Partykuła: (-by; -bym; -byśmy; -byście; -byś; -że; -ż; nie; chyba;...
Przydatność 50% Coniunctivuas w zdaniach podzrzędnych
1. ZD. CELOWE I DOPEŁNIENIOWE - Stosujemy do con. temporum, ale może wystąpić tylko czynność równoczesna -Spójniki, po których wystepują często: +ut (uti)-aby, że, żeby +neu (neve)- i/aby nie +ne-aby nie +quo + comparativus np. quo facilius-tym łatwiej 2.ZD. SKUTKOWE -nie stos. do con. temp. -spójniki: ut, ne, ut(nemo)(nihil) -wskażniki: +talis-tego rodzaju, taki...
Przydatność 70% Zdania złożone
Zdania złożone Zdania współrzędne Zdania współrzędne łączne (spójniki: i, oraz, a, ani, to - to, tudzież) _______ _ _ _ _ _______ Zdania współrzędne rozłączne (spójniki: albo, czy, lub, bądź) ______<___>______ Zdania współrzędnie przeciwstawne (spójniki: ale, a, bez, jednak, zaś, natomiast, czyli, to jest) _____>____<_____ Zdania współrzędne...
Przydatność 60% Części zdania
CZĘŚCI ZDANIA- podmiot, orzeczenie, dopełnienie, przydawka i okolicznik. METRYCZKA ORZECZENIA Do czego służy ta część zdania? Wyraża czynność lub stan podmiotu. Jak szukać orzeczenia? Pytaj tak jak o czasownik: co robi? w jakim jest stanie? co się z nim dzieje? Przykłady orzeczeń: Ula odrobiła lekcje. Obraz wisi na ścianie. Wyróżnisz: -Orzeczenie czasownikowe,...
0 odpowiada - 0 ogląda - 0 rozwiązań
Zgłoś nadużycie