Treść zadania

kacha25

zalezy jakie motywy impresjonistow sa malowane i ile razy

Zadanie jest zamknięte. Autor zadania wybrał już najlepsze rozwiązanie lub straciło ono ważność.

Najlepsze rozwiązanie

  • 0 0

    Impresjonizm

    Impresjonizm to nazwa kierunku, który rozwinął się we Francji w ostatnich 30 latach XIX wieku. Podstawą jego założeń była chęć tworzenia malarstwa związanego ściśle z naturą, które będzie zapisem indywidualnych, zmysłowych doznań artysty. Pojawienie się go było skutkiem procesu narastania w sztuce europejskiej tendencji iluzyjnego realizmu, który przede wszystkim był odbiciem rzeczywistości, często zapominając o formie artystycznej dzieła. Zapowiedzią nowego kierunku była twórczość pejzażystów angielskich - W. Turnera, J. Constabla, R. P. Boningtona, którzy najwcześniej odeszli od konwencji i zaczęli malować przyrodę widzianą bezpośrednio, bez upiększania i stylizowania. Następnie pojawiła się we Francji szkoła barbizończyków, którą utworzyła grupa malarzy w latach trzydziestych XIX wieku (Th. Rousseau, J. Dupre, Ch. F. Daubigny). We wsi Barbizon założyli oni kolonię artystyczną, gdzie studiowali malarstwo pejzażowe. Stworzyli typ pejzażu "intymnego", którego podstawą był kult przyrody i zachwyt rodzimym krajobrazem. Wpływ na powstanie impresjonizmu miał również nurt realistyczny zapoczątkowany przez G. Courbeta oraz poszukiwania indywidualne takich artystów jak : C. Corot, E. Boudin i J. Jongkind. Twórcami impresjonizmu byli, studiujący w paryskim Atelier Gleyre (C. Monet, A. Renoir, A. Sisley, F. Bazille) oraz w Academie Suisse (P. Cezanne, C. Pissarro, A. Guillaumin) młodzi malarze, którzy skupiali swe zainteresowania na problemie wzajemnych związków koloru i światła. Byli pierwszymi artystami, którzy wyszli w plener z malarstwem olejnym. Obserwowali zmienność barw w zależności od pory dnia i roku oraz pojawiających się zjawisk atmosferycznych. W Paryżu spotykali się w kawiarni "Guerbois", gdzie poznali przywódcę artystycznej awangardy Eduarda Maneta. W 1874 roku grupa zorganizowała swoją pierwszą wspólną, niezależną wystawę w fotograficznym atelier u Nadara, w której wzięło udział 30 artystów. Wystawa spotkała się z nieprzychylnym przyjęciem krytyki, a od ironicznego określenia w piśmie satyrycznym (od tytułu obrazu Moneta - "Impresja, wschód słońca") powstała nazwa kierunku. Następne wystawy impresjonistów miały miejsce w latach : 1876,1877,1879,1880, 1881, 1882 i 1886. Główną rolę odgrywali w nich Monet, Renoir, Pissarro, Sisley, Degas i Berthe Morisot. Impresjonizm reprezentowany był również przez E. Maneta, ale nie brał on udziału w wystawach grupy. Najbardziej typowym i do końca życia konsekwentnym przedstawicielem nowego kierunku był Claude Monet.
    Teoria impresjonizmu ukształtowała się na skutek bezpośredniego kontaktu z naturą i jej obserwacji. Opierała się na przekonaniu, że kolor zależy od nasilenia światła i kąta jego padania, a refleksy świetlne odbite od przedmiotu mieszają się. Efektem są barwy uzupełniające, które powstają pomiędzy kolorami zasadniczymi. Impresjoniści stosowali zasadę dywizjonizmu, który polegał na rozbiciu plamy barwnej na elementarne składniki widma słonecznego. Cechą charakterystyczną obrazów impresjonistów była szkicowa technika malarska, zacierająca kontury przedmiotów, które są tylko zasugerowane swobodnymi maźnięciami pędzla. Kompozycje są często otwarte, sprawiają wrażenie migawek z oglądanej rzeczywistości. Impresjoniści stosowali mocne skróty, asymetrię, kadrowanie motywów oraz zbliżenia, co miało wzmocnić wrażenie zmienności i przypadkowości. Tematem dzieł impresjonistów są głównie pejzaże, martwe natury, akty, portrety i sceny rodzajowe. Temat obrazu bywał wielokrotnie tylko punktem wyjścia do rozwiązywania wielowarstwowych problemów malarskich. Powszechne uznanie nowy kierunek zdobył pod koniec XIX wieku i został przejęty przez środowiska artystyczne innych krajów. Impresjonizm przyczynił się do wyzwolenia koloru w malarstwie XIX wieku. Sprawił, że plama barwna stała się głównym tworzywem kompozycji i podstawowym środkiem wyrazu, oczyścił i rozjaśnił paletę barw, wprowadził równowartość wszystkich tematów i motywów w malarstwie, radykalnie zerwał z antykiem. Impresjonizm znalazł również odbicie w rzeźbie, doprowadził do rozkładu bryły i zaniku formy i linii (A. Rodin). Jednak coraz częściej naturalizm impresjonizmu zaczął budzić sprzeciwy. Neoimpresjonizm (P. Cezanne) zaproponował zreformowanie podstawowych założeń kierunku, symbolizm (P. Gauguin) przeciwstawił mu nowy kierunek, który przywracał znaczenie treści i formy dzieła sztuki, V. van Gogh położył nacisk na ekspresję wypowiedzi. Impresjonizm był ostatnim stylem malarskim, który wyrósł z obserwacji rzeczywistości i z chęci jej wiernego przekazu.

    "Obserwowałem to tylko, co ukazywał mi świat, aby zaświadczyć o tym pędzlem (...)"

    Claude Monet

Rozwiązania

Podobne zadania

kacha25 technika w obrazach impresjonistow jaki rodzaj Przedmiot: Historia / Studia 1 rozwiązanie autor: kacha25 30.4.2010 (18:05)
kacha25 ile razy impresjonisci malowali dany motyw? Przedmiot: Historia / Studia 1 rozwiązanie autor: kacha25 30.4.2010 (18:14)
Sweet97 Na czym polegają religijne zachowania prymatów i jakie cech prymatów Przedmiot: Historia / Studia 1 rozwiązanie autor: Sweet97 4.5.2011 (18:34)
vaness56 Chce ktoś zdawać na prawo bo ja chce ? jakie macie oceny? Bo te studia są Przedmiot: Historia / Studia 7 rozwiązań autor: vaness56 25.8.2011 (19:21)
athlon2244 Podstawy prawa administracyjnego: mam do wyboru dwa Referaty prosilbym o jakie Przedmiot: Historia / Studia 1 rozwiązanie autor: athlon2244 13.6.2013 (21:08)

Podobne materiały

Przydatność 50% Motywy

Obrazy miłości: 1. Miłość bogów do człowieka: A) mit o Prometeuszu B) NT – ofiara Chrystusa ST – Stworzenie świata C) Śmierć Rolanda 2. Miłość człowieka do bogów: A) nie kochali bogów B) Próba Abrahama, Księga Hioba C) św. Franciszek, Szymon Słupnik, św. Aleksy 3. Miłość mężczyzny do kobiety: A) Orfeusz i Eurydyka B) Adam i Ewa C) Tristan i...

Przydatność 75% Postępowanie w razie wypadku

Wypadek drogowy Pamiętaj o zapewnieniu sobie bezpieczeństwa, sam nie możesz stwarzać sobie stanu zagrożenia 1. Zaparkuj przed miejscem zdarzenia celem zabezpieczenia miejsca i kierując koła w stronę pobocza, włącz światła awaryjne. 2. Nocą załóż na siebie coś jasnego lub przyczep sobie jakiś materiał odblaskowy i używaj latarki. Stosuj ogólne zasady bezpieczeństwa. 3....

Przydatność 55% Motywy biblijne.

„ Biblia jest magazynem, z którego czerpią pisarze, malarze, rzeźbiarze, poeci, muzycy – wszyscy artyści wszystkich gałęzi. Dlatego ten, kto nie zna w ogóle Biblii nie zrozumie większości dzieł sztuki naszej cywilizacji. Może nie pojąć nawet zwykłej mowy, bo wiele frazeologizmów pochodzi właśnie z tego dzieła.” Motywy biblijne w literaturze. W literaturze...

Przydatność 65% Motywy cierpienia.

Świat nie tylko składa się z szczęśliwych i zdrowych ludzi. Cierpienie jest nieuniknioną częścią życia każdego z nas. Dla wielu ludzi cierpienie staje się problemem dopiero w obliczu dużych i niespodzewanych tragedii, czyli wtedy, gdy wykroczy poza uznawane przez nich ramy normalności. Ono otwiera nam oczy na świat. Najlepszym przekładem cierpienia jest Jezus Chrystus. To on...

Przydatność 60% Motywy biblijne.

W biblii Stary Testament Jabłko - owoc zakazany, całość, wieczność. W zasadzie Biblii w historii kuszenia Ewy przez węża nie ma mowy o jabłku, ale o "owocu drzewa, które jest w środku raju". Dopiero z czasem jabłko staje się symbolem znajomości dobra i zła, systemu ocen i norm moralnych. Wąż - chaos, śmierć. Symbol grzechu, zła, szatana. Wąż kusił Ewę,...

0 odpowiada - 0 ogląda - 1 rozwiązań

Dodaj zadanie

Zobacz więcej opcji