Zadanie jest zamknięte. Autor zadania wybrał już najlepsze rozwiązanie lub straciło ono ważność.
Najlepsze rozwiązanie
Rozwiązania
Podobne zadania
FIZJOLOGIA ORGANIZMU CZLOWIEKA A PRACA FIZYCZNA Przedmiot: Język polski / Studia | 2 rozwiązania | autor: bladyna4 4.5.2010 (13:44) |
praca licencjacka pomocy....szybko... Przedmiot: Język polski / Studia | 2 rozwiązania | autor: ania2222222222 30.5.2010 (23:03) |
czy moglby mi ktos pomoc z moja praca na zaliczenie temat wydaje sie prosty ale Przedmiot: Język polski / Studia | 1 rozwiązanie | autor: andzia14 5.1.2011 (14:28) |
Witam. Masz problem z praca licencjacką? Magisterską? A moze nie masz Przedmiot: Język polski / Studia | 1 rozwiązanie | autor: nicole05 2.2.2011 (18:22) |
praca zaliczeniowa Przedmiot: Język polski / Studia | 2 rozwiązania | autor: ~piwowar 28.7.2011 (11:27) |
Podobne materiały
Przydatność 50% Praca człowieka jako podstawowa kategoria pedagogiki pracy.
SPIS TREŚCI: PRACA ZAWÓD PRACA ZAWODOWA ZAWODOZNAWSTWO KWALIFIKACJE I KOMPETENCJE PRACOWNICZE UMIEJĘTNOŚCI OGÓLNE I ZAWODOWE Praca W języku polskim termin ?praca? używany jest najczęściej w dwóch znaczeniach: ? Czynnościowy / funkcjonalny i oznacza pewną formę działania ? Rzeczowym / przedmiotowym i oznacza wynik, efekt, dzieło, wytwór działania Praca w różnym...
Przydatność 50% Rodzaje pedagogiki
PEDAGOGIKA FILOZOFICZNA-NORMATYWNA Karol Kotłowski (1910-1988) W jego przekonaniu, pedagogika wywodzi się z filozofii toteż żaden z jej kierunków nie może lekceważyć tych korzeni. One bowiem stanowią ostateczny punkt odniesienia do eksplikacji sensu wychowania. Naukowiec usiłujący świadomie wyzwolić się z w swych badaniach od wpływów filozofii, popada z reguły nieświadomie w...
Przydatność 75% Oblicza pedagogiki
Co to jest pedagogika? (definicje, ujęcia różnych twórców) Co się składa na pedagogikę? (źródła naukowe, subdyscypliny, nauki pomocnicze) Kim jest pedagog? (jakie ma obowiązki, gdzie znajdzie zatrudnienie, kto nim może być)
Przydatność 55% Praca
Rynek pracy funkcjonuje na podobnej zasadzie jak rynek dóbr i usług konsumpcyjnych.Stronę podażową na rynku pracy stanowią osoby zatrudnione oraz te,które chcą podjąć prace.Strone popytową reprezentują pracodawcy,tj.przedsiębiorstwa,instytucje,które zatrudniają pracodawców.Równowaga na rynku pracy występuje przy takiej ilości płacy,przy której pracownicy chcą świadczyć...
Przydatność 70% Praca
1.Praca jako wartość w życiu człowieka Praca – celowe wytwarzanie przez człowieka dóbr materialnych lub intelektualnych służace zaspokajaniu ludzkich potrzeb. Proces pracy składa się z 3 elementów: - celowej działalności(sama praca) - przedmiotu pracy (np. budowa domu) - narzędzi pracy (maszyno, Internet, komputer) ROLA PRACY: - jednen z głównych czynników...
0 odpowiada - 0 ogląda - 1 rozwiązań
0 0
studentka9001 30.4.2010 (11:22)
Pedagogika w systemie nauk
Pedagogika (z grec. "prowadzący chłopca") w swoim pierwotnym sensie oznaczało niewolnika, którego zadaniem było odprowadzanie młodego chłopca do palestro, tak więc termin ten na początku nie określał działu nauki, jakim jest teraz pedagogika. Dopiero w okresie działalności greckich sofistów, pedagogika nabrała naukowego charakteru zajmując się procesem wychowania, jak i refleksją nad nim, a w szczególności nad warunkami i celami działań wychowawczych oraz ich skutecznością.
Pedagogika łączy w sobie wiele różnorodnych zagadnień w jednej dziedzinie, co początkowo budziło wiele wątpliwości; dokonywano prób wydzielenia z jej zakresu problematyki kwestię celów, gdyż uważano je za problem odrębny. To właśnie celami wychowania powinna się pedagogika, natomiast opisem i analizą rzeczywistości wychowawczej - odrębna dziedzina, zwana nauką o wychowaniu. Innym pomysłem podzielenia tej nauki było wyodrębnienie problematyki warunków wychowania i procesów rozwojowych dziecka w odrębną dziedzinę o nazwie pedologia; miała się ona zajmować tylko i wyłącznie badaniem dziecka zastępując ówczesną pedagogikę. Jednak propozycja ta została odrzucona przez główny argument mówiący, iż dziecko już od urodzenia jest poddawane oddziaływaniom wychowawczym, a więc jest obiektem zainteresowań pedagogiki. Kwestie sporne zakończono ustaleniem, iż pedagogika jest nauką zajmującą się zjawiskiem i warunkami wychowania, celami, procesem i treściami, jak również metodami i instytucjami prowadzącymi tę działalność.
Należy tutaj wspomnieć, iż nie tylko pedagogika mieści w obrębie swoich zainteresowań sprawy wychowania, lecz również inne nauki:
* biologiczne
* psychologiczne
* socjologiczne
* polityczne
* ekonomiczne
* historyczne
* filozoficzne
Nauki te początkowo nazywano naukami pomocniczymi, dzisiaj noszą miano nauk współdziałających z pedagogiką.
Nauki biologiczne
Nauki biologiczne zajmują się podstawami życia organizmów żywych, a więc ich rozwojem, przekazywaniem życia i rozrodu, jak również aspektami uwarunkowań ich procesu wychowawczego (biologiczne podstawy uczenia się i zapamiętywania), higieną osobistą, szkolną i pracą. Wśród nauk biologicznych wyróżnia się nauki medyczne, głównie z zakresu defektologii, czyli dziedziny zajmującej się przywracaniem lub usprawnianiem osób przewlekle chorych lub chronicznie zagrożonych chorobą, oraz psychopatologii - czyli nauki zajmującej się psychicznymi zaburzeniami (chorobami psychicznymi, upośledzeniem dzieci, nadpobudliwością itp.).
Nauki psychologiczne
Wśród nauk psychologicznych wyróżnia się następujące dziedziny współpracujące z pedagogiką:
* psychologia rozwojowa; a w jej zakresie:
→ pedologia (rozwój psychiczny dzieci)
→ hebologia (rozwój psychiczny młodzieży)
→ andrologia (rozwój psychiczny dorosłych)
* psychologia ogólna (funkcjonowanie psychiki człowieka)
* psychologia wychowawcza (procesy uczenia się i zachowania dzieci i młodzieży)
Nauki socjologiczne
Główną nauką z gałęzi socjologii, która współpracuje z pedagogiką, jest socjologia wychowania. Zajmuje się ona badaniem zależności, jakie występują między wychowaniem i jego efektami oraz środowiskiem społecznym, w którym procesy te się odbywają. Na środowisko społeczne człowieka składają się zwyczaje, stosunki międzyludzkie oraz instytucje społeczne. W tym ujęciu, głównym zadanie wychowania będzie zaadaptowanie dziecka do życia w społeczeństwie, oraz przygotowanie go do pełnienia odpowiednich ról społecznych. Do nauk współpracujących z pedagogiką zaliczyć można również socjologię przemysłu, miast i wsi oraz socjologię kultury ( przede wszystkim kultury masowej).
Nauki polityczne i ekonomiczne
Znaczącą rolę w pedagogice odgrywają nauki polityczne, zajmujące się kwestiami państwa, prawa, ideologii społecznej, oraz wyznaczaniem podstaw wychowania obywatelskiego. Do nauk współpracujących należy również zaliczyć ekonomię, a głównie ekonomikę wzrostu gospodarczego oraz ekonomikę kształcenia. Przedmiotem zainteresowań ekonomiki kształcenia jest rola oświaty oraz demografia (stan liczbowy ludności, przyrost naturalny, migracje, struktura wieku, płci, struktura zawodowa, narodowościowa i wyznaniowa). Demografia pozwala lepiej zrozumieć sytuację kolejnych pokoleń.
Nauki historyczne
Wśród nauk historycznych współpracujących z pedagogiką wyróżnia się przede wszystkim historię szkolnictwa i wychowania oraz historię myśli i doktryn pedagogicznych. Historia szkolnictwa zajmuje się popularyzacją książek, rozwojem czytelnictwa i prasy, kulturą masową (kino, radio, telewizja). Przedmiotem historii wychowania jest badanie instytucji powołanych do wychowywania dzieci i młodzieży, programy kształcenia, środki i metody postępowania pedagogicznego, jak również sam zawód nauczyciela i wychowawcy. Natomiast historia myśli i doktryn pedagogicznych, to nauka zajmująca się rozwojem refleksji nad problemami wychowania w postaci idei i reform, przy uwzględnieniu polityczno - społecznego aspektu. Najważniejszym przedmiotem tej nauki jest kształtowanie się ideologii wychowawczej, ideału człowieka i teorii pedagogicznych.
Nauki filozoficzne
Filozoficzną stroną pedagogiki zajmują się następujące nauki:
* antropologia wychowawcza → przedmiotem jej zainteresowań jest teoria człowieka
* estetyka → bada i analizuje wartości estetyczne (zawarte zarówno w dziełach sztuki jak i w naturze) oraz sposób ich oddziaływania na odbiorcę i wpływ na uzdolnienia człowieka
* etyka → podstawa moralnego wychowania
Metodologia badań
Każda z dziedzin posługuje się pewnymi metodami badań, niezbędnymi dla opracowywania swoich problemów; w przypadku pedagogiki będą to problemy praktyczne, teoretyczne, empiryczne i normatywne, związane z wychowaniem i wszechstronnym rozwojem człowieka. Należy zaznaczyć, iż metody te nie są bezpośrednio wytworem pedagogiki, lecz najczęściej są one zapożyczane z innych nauk. Współczesny rozwój zagadnień pedagogicznych spowodował jednoczesny rozwój ilościowy i jakościowy nauk współdziałających z pedagogiką. Jedne z tych nauk stają się zastosowaniem metod określonej nauki podstawowej, do samodzielnych problemów wychowania; np. historia wychowania, socjologia wychowania czy psychologia wychowania, z działami ich poszczególnych nauk składowych. Oprócz metodologii, w pedagogice znaczącą rolę odgrywa również:
* dydaktyka
* logika
* metodologia nauk
* naukoznawstwo (nauka o nauce)
* cybernetyka (nauka o systemach sterowania oraz przetwarzania i przekazywania informacji)
Pedagogika i nauki z nią współpracujące - schemat
Nauki pedagogiczne oraz nauki współdziałające z pedagogiką można przedstawić w następujący sposób:
Nauki pedagogiczne:
* historia wychowania
* kulturologia wychowania (nauka zajmująca się stosunkiem kultury do pedagogiki)
* antropologia wychowania (nauka o istocie, naturze oraz egzystencji człowieka)
* biologia wychowania (nauka o podstawach biologicznych wychowania)
* psychologia wychowania (nauka o rozwoju psychicznym, funkcjonowaniu psychiki w procesie wychowania i nauczania)
* socjologia wychowania (nauka o zjawiskach społecznych w wychowaniu)
* filozofia wychowania (nauka wyjaśniająca cele wychowania na gruncie teorii rzeczywistości, bytu, filozofii człowieka i filozofii wartości)
* teologia wychowania (nauka ujmująca wychowanie w świetle wiary; konieczna dla pedagogiki religijnej)
Nauki współdziałające z pedagogiką
A. NAUKI REALNE
* higiena z naukami medycznymi
* ekonomika oświaty i kształcenia
* demografia
B. NAUKI FORMALENE (związane z matematyzacją)
* cybernetyka (nauka o kierowaniu i informowaniu)
* prakseologia (nauka o działaniu)
* logika z metodologią nauk i naukoznawstwem
C. NAUKI AKSJOLOGICZE (związane z dziedziną wartości)
* estetyka (nauka o pięknie)
* etyka (nauka o moralności)
Podział nauk pedagogicznych
Wyodrębnia się 3 grupy nauk pedagogicznych:
→ nauki historyczne
→ nauki deskryptywne (opisują - obserwacyjnie lub eksperymentalnie - zjawiska wychowawcze)
→ nauki prospektywne (na podstawie światopoglądowej sięgają w przyszłość, bywają więc zwane też naukami światopoglądowymi)
Każda z tych grup nauk pedagogicznych ma wypracowane odrębne badania: historyczne, empiryczne i filozoficzne, znajdujące zastosowanie w opracowaniu problemów stanowiących podstawę samodzielnej problematyki pedagogicznej.
Nauki historyczne w pedagogice
Głównym przedmiotem tej gałęzi nauk jest badanie genezy i rozwoju wszelkich zagadnień (zarówno praktycznych jak i teoretycznych) wychowania, od najdawniejszych refleksji z nim związanych aż do teorii współczesnych. Nauki historyczne w pedagogice stanowią dwie główne dziedziny: historia szkolnictwa i wychowania oraz historia myśli i doktryn pedagogicznych.
A. Historia szkolnictwa i wychowania ujmuje kwestie pedagogiczne na tle zmieniających się potrzeb życia społecznego, kultury ekonomicznej i duchowej oraz historii politycznej poszczególnych epok w dziejach Polski. Przedmiotem zainteresowania tej dziedziny nauki są przede wszystkim:
* instytucje powołane do wychowywania dzieci i młodzieży
* stosowane przez te instytucje programy kształcenia, środki, metody postępowania, zwyczaje i sposoby postępowania pedagogicznego (razem tworzące system pedagogii)
* zawód nauczycielsko - wychowawczy
* dzieje oświaty dorosłych
* walka z analfabetyzmem
* popularyzacja nauki
* rozwój czytelnictwa prasy i książek
* współczesne zagadnienia kultury masowej i związane z nią kino, radio i telewizja
B. Historia myśli i doktryn pedagogicznych swymi zainteresowaniami obejmuje następujące kwestie:
* rozwój refleksji nad problemami wychowania, którego wynikiem są idee, pomysły, projekty reform, ujęte w kontekście z postępu innych nauk, prądów polityczno - społecznych, kulturalnych i umysłowych, badanych epok
* kształtowanie się ideologii wychowawczej, ideału wychowawczego człowieka; na ideologię tę składają się realizowane w procesie wychowania wartości
* założenia, pomysły, tezy, postulaty i programy wychowania, składające się na teorię pedagogiczną; w różnorodnych teoriach wypracowanych przez myślicieli pedagogicznych odnajdujemy obraz różnorodnych prądów i kierunków pedagogicznych - indywidualistycznych, socjologicznych, biologicznych, religijnych czy materialistycznych - składających się na współczesny system wychowania
Nauki empiryczne w pedagogice
Proces wychowania i ściśle związana z nim kwestia rozwoju człowieka, wiąże się zarówno z życiem jego organizmu, życiem społecznym jak i życiem wewnętrznym - czyli psychiką. Te trzy główne sfery życia każdego człowieka odzwierciedlają się w trzech głównych naukach pedagogicznych, które zajmują się opisem i badaniem (w sposób empiryczny, obserwacyjny czy eksperymentalny) wymienionych zjawisk; są to:
* biologia wychowania
* psychologia wychowani
* socjologia wychowania
Biologia wychowania zajmuje się głównie podstawami życia organizmów, przekazywaniem życia, rozrodem, jak również organicznymi procesami wzrostu ciała i rozwoju mięśni. W ujęciu biologicznym, struktura i funkcjonowanie organizmu przedstawiane są za pomocą zespołu komórek, tkanek i narządów, które współdziałają w skoordynowanych systemach: trawiennym, krwionośnym, oddechowym, mięśniowym i wydalniczym. Wyniki badań dziedziny biologii wychowania służą za podstawę dla teorii wychowania fizycznego, dietetyki oraz higieny rozwojowej (szkolnej i społecznej).
Psychologia wychowania łączy w sobie wiele dyscyplin pokrewnych i graniczących z nią, jak:
* psychologia rozwojowa z pedologią (rozwój psychiczny dzieci), hebologią (rozwój psychiczny młodzieży) i andrologią (rozwój psychiczny dorosłych)
* psychologia wychowawcza, zajmująca się uwarunkowaniami psychiki dziecka w rodzinie, ucznia w szkole
* psychologia różnicowa, wśród której wyróżnia się:
→ charakterologię
→ typologię
→ diagnostykę szkolną
* psychopatologia dziecięca i młodocianych
* higiena psychiczna
* psychologia szczegółowa, a z nią:
→ psychodydaktyka - o procesach nauczania
→ psychopedagogika - o procesach zachowania się
Socjologia wychowania to dyscyplina badająca zależności wychowania i jego efektów od środowiska społecznego, w którym to proces wychowania i rozwoju się odbywa. Na środowisko społeczne człowieka składają się następujące elementy:
o zwyczaje
o stosunki międzyludzkie
o wzajemne oddziaływania
o organizacje
o instytucje społeczne
Środowisko wychowawcze jest polem, na którym dochodzi do ścierania się różnorodnych wpływów i dążeń całego społeczeństwa. Podstawą każdej grupy społecznej są wartości wyznawane i szanowane przez jej członków, stanowiące wspólnotę społeczną. Na dobro wspólne grupy społecznej składają się: interesy, język, obyczaje i poglądy. W ujęciu socjologicznym, istotą wychowania jest więc przystosowanie wychowanka do wymagań grup społecznych, poprzez włączenie go do wspólnoty języka, obyczajów, poglądów, zajęć itp., zaś całość procesów rozwojowych ujmowana jest w proces socjalizacji, czyli uspołecznieniu jednostki. Obok socjologii wychowawczej szkoły i klasy szkolnej (badanie socjometrycznych stosunki w relacji jednostki z grupą koleżeńską), ważna jest tutaj również socjologia wychowawcza środowisk rodzinnych, której przedmiotem jest badanie typu rodziny (może być pełna, rozbita, zreorganizowana, zdemoralizowana itd.), oraz wpływ środowiska lokalnego na rodzinę i wychowywane w niej dzieci, przez co dokonuje rozróżnienia na rodziny wiejskie, inteligenckie, proletariackie i miejskie (od tych czynników środowiskowych zależy rozwój i wychowanie dzieci i młodzieży)
Nauki światopoglądowe w pedagogice
Nauki te mają szczególne znaczenia dla budowania prawdziwych poglądów na rzeczywistość, na świat - stąd ich nazwa. Należą tutaj:
* nauki humanistyczne, dostarczające surowego materiału do poznawania ideałów i postaw ludzkich, takich jak bohaterstwo, tchórzostwo, miłość, nienawiść, zdrada itp.; ideały te wyrażane są w historii narodów, w ich sztuce, literaturze (poezji, dramacie), tak więc nauki te z jednej strony mówią o życiu i czynach człowieka, z drugiej stanowią pomoc w kształceniu światopoglądu wychowywanych jednostek
* nauki filozoficzne, takie jak logika, estetyka, etyka - ustalają one kryteria prawdziwości, dobra moralnego, piękna i godnego, rozumnego człowieka
* nauki teologiczne, rozprawiające o Bogu i religijnym życiu człowieka; mają wkład w ustalanie ideału wychowawczego człowieka
Dodawanie komentarzy zablokowane - Zgłoś nadużycie