Treść zadania
Autor: Limonkaa Dodano: 28.4.2010 (22:09)
1. W podanych wypowiedziach podkreśl linia falistą zdania podrzędne. Obok wpisz pytania, na jakie odpowiadają te zdania. Zilustruj zdania wykresami..- ( nie trzeba). napisz jakie to zdania.
- Gdy ostatnio byłem w bibliotece szkolenej, poprosiłem o "Winnetou". (..........)
-Powieść Karola Maya jest książką, którą poleciłbym każdemu. (...............)
-W jesienne deszczowe wieczory chętnie przenoszę się tam, gdzie na koniach cwałują Indianie i kowboje (...)
-Ponieważ lubię spędzać nad książką długie godziny, odrabiam lekcje zaraz po powrocie ze szkoły. (.....)
2. Ułóż po 2 zdania złożone tak, aby każde z nich informowało o innej okoliczności wykonania podanej czynności. Wykorzystaj spójniki i zimki podane w nawiasach. Nie zapomnij o przecinkach.
Winnetou odwrócił się. -po co? w jakim celu? (gdyż. ponieważ. bo)
- kiedy? (gdy, kiedy)
..........................................................................................................................................................................
..........................................................................................................................................................................
Szef wystrzelił. -dlaczego? (dlatego, że...., bo)
- kiedy? (gdy, kiedy, jak)
.........................................................................................................................................................................
.........................................................................................................................................................................
3.Dokończ zdania związane ze spektaktem teatralnym. Pomogą ci spójniki i zimki, które rozpoczynają zdania podrzędne.
Kurtyna idzie w górę, kiedy ....................................................................... .
Widownia cichnie, gdyż ............................................................................ .
Nie zdążyłam zapytać, czy ......................................................................... .
Zastanawiam się, kto ................................................................................. .
Rozległy sie owacje, bo ............................................................................. .
Nie spodziewałem się, że........................................................................ .
4.Do każdego zdania dodaj krótkie uzasadnienie w formie zdania podrzędnego. Poprzedź je przecinkiem.
-Nie odrobiłem pracy domowej... (bo, ponieważ, gdyż)
...........................................................................................................
- Kolega wpadnie do mnie... (kiedy, gdy, dopiero gdy)
.............................................................................................................
- Zwierzęta lubią ludzi... (którzy)
...............................................................................................................
5. Ułóż krótki tekst, w ktorym uzasadnisz, dlaczego lubisz określone książki lub filmy. Zastosuj w tekście zdania podrzędne złożone. Wykorzystaj podane słownictwo. :czytam, kiedy * oglądam,jak * lubię, ponieważ * interesuję się, gdyż * nudzą mnie, bo * pochłaniam, które * uwielbiam, bo
......................................................................................................................................................................
......................................................................................................................................................................
.......................................................................................................................................................................
...................................................................................................................................................................... ....
6.Ułóż zdania do nastepujących wykresów:
a) ____ b) ____
: :
: :
____ ____
a).................................................................................................................
....................................................................................................................
....................................................................................................................
b).................................................................................................................
.....................................................................................................................
.....................................................................................................................
Zadanie jest zamknięte. Autor zadania wybrał już najlepsze rozwiązanie lub straciło ono ważność.
Rozwiązania
Podobne zadania
Różne rodzaje podmiotów.Zdania bezpodmiotowe Przedmiot: Język polski / Szkoła podstawowa | 1 rozwiązanie | autor: Konto usunięte 12.4.2010 (21:59) |
Różne rodzaje podmiotów.Zdania bezpodmiotowe Przedmiot: Język polski / Szkoła podstawowa | 1 rozwiązanie | autor: Konto usunięte 12.4.2010 (22:13) |
Ułuż dwa zdania z dowolnymi rzeczownikami zakończonymi w celowniku liczby Przedmiot: Język polski / Szkoła podstawowa | 1 rozwiązanie | autor: xangelaa 14.4.2010 (21:28) |
1. Jakie to zdania? Omów budowę tych zdań. Nazwij je i narysuj wykres.- Przedmiot: Język polski / Szkoła podstawowa | 1 rozwiązanie | autor: iwa646 15.4.2010 (13:25) |
Zdania złożone podrzędnie Przedmiot: Język polski / Szkoła podstawowa | 1 rozwiązanie | autor: Mikusiaq 16.4.2010 (16:46) |
Podobne materiały
Przydatność 70% Zdania złożone
Zdania złożone Zdania współrzędne Zdania współrzędne łączne (spójniki: i, oraz, a, ani, to - to, tudzież) _______ _ _ _ _ _______ Zdania współrzędne rozłączne (spójniki: albo, czy, lub, bądź) ______<___>______ Zdania współrzędnie przeciwstawne (spójniki: ale, a, bez, jednak, zaś, natomiast, czyli, to jest) _____>____<_____ Zdania współrzędne...
Przydatność 60% Części zdania
CZĘŚCI ZDANIA- podmiot, orzeczenie, dopełnienie, przydawka i okolicznik. METRYCZKA ORZECZENIA Do czego służy ta część zdania? Wyraża czynność lub stan podmiotu. Jak szukać orzeczenia? Pytaj tak jak o czasownik: co robi? w jakim jest stanie? co się z nim dzieje? Przykłady orzeczeń: Ula odrobiła lekcje. Obraz wisi na ścianie. Wyróżnisz: -Orzeczenie czasownikowe,...
Przydatność 65% Części zdania
Dopełnienie - część zdania, określa czasownik (czasem przymiotnik lub przysłówek), odpowiada na pytania przypadków zależnych (wszystkich oprócz mianownika) Przydawka - jest określeniem rzeczownika, odpowiada na pytania: jaki? który? ile? czyj? czego? z czego? Okolicznik - część zdania, określa czasownik (czasem przymiotnik lub przysłówek). Typy okoliczników:...
Przydatność 80% Części zdania
CZĘŚCI ZADNIA ORZECZENIE Czasownikowe – forma osobowa czasownika lub nieosobowa zakończona na –no lub -to. Zrobisz to jutro rano. Zebranie zakończono o czwartej. Imienne – składa się z łącznika (być, stać się, zostać) oraz orzecznika (rzeczownik, przymiotnik, zaimek lub inne) Zostanę reżyserem. Marysia jest przebiegła. PODMIOT Rzeczownik lub...
Przydatność 70% Części zdania
PODMIOT - nazywa wykonawcę czynności, kogoś (coś), o kogo (czego) stanie się informuje. ORZECZENIE - nazywa stan, w którym podmiot się znajduje lub wykonywaną przez niego czynność. Najczęściej jest wyrażone czasownikiem w formie osobowej lub nieosobowej zakończonej na -no lub -to. Orzeczenie składa się z: * łącznika, którym jest osobowa forma czasownika (być, zostać,...
0 odpowiada - 0 ogląda - 0 rozwiązań
Zgłoś nadużycie