Treść zadania
Autor: wera12345 Dodano: 24.11.2010 (17:43)
Opisz stosunki wewnątrzgatunkowe mrówek, termitów, pszczół lub surynatek .
Zadanie jest zamknięte. Autor zadania wybrał już najlepsze rozwiązanie lub straciło ono ważność.
Najlepsze rozwiązanie
Rozwiązania
Podobne zadania
Opisz budowę nefronu.. Ważne z góry dzięki Przedmiot: Biologia / Gimnazjum | 2 rozwiązania | autor: san_4 2.4.2010 (17:05) |
opisz charakterystyczne cechy budowy bakteri i wirusow Przedmiot: Biologia / Gimnazjum | 2 rozwiązania | autor: olaf2010 22.4.2010 (16:00) |
opisz charakterystyczne cechy budowy bakteri i wirusow Przedmiot: Biologia / Gimnazjum | 1 rozwiązanie | autor: olaf2010 22.4.2010 (16:00) |
opisz charakterystyczne cechy budowy bakteri i wirusow Przedmiot: Biologia / Gimnazjum | 2 rozwiązania | autor: olaf2010 22.4.2010 (16:00) |
Funkcje łożyska Narysuj i opisz schemat zapłodnienia i rozwoju w ciąży Przedmiot: Biologia / Gimnazjum | 1 rozwiązanie | autor: madzia_ 10.5.2010 (16:07) |
Podobne materiały
Przydatność 50% Odkryłeś nową wyspę. Opisz panujące na niej stosunki. (Utopia)
Oto moja historia… To może być ostatnia szansa, aby ją usłyszeć… Nazywam się Tidus, a miejsce, w którym mieszkam, zwie się Zanarkand. Jestem przedstawicielem zespołu grającego w Blidzball. Gra ta przypomina trochę grę w piłkę nożną, jednak z tą różnicą, że odbywa się pod wodą. Dziś jest wielki mecz. Wszyscy mieszkańcy przybyli, aby kibicować mojej drużynie....
Przydatność 85% Stosunki antagonistyczne.
Do stosunków antagonistycznych, czyli negatywnych zaliczamy: - pasożytnictwo - drapieżnictwo - konkurencja PASOŻYTNICTWO - posożyt żyje kosztem gospodarza i działa na jego szkodę, ponieważ inaczej nie może utrzymywać się przy życiu. Przykłady roślin : -huba -kanianka(czerpią składniki pokarmowe z roślin na których żyją). Przykłady zwierząt : -pasożyty...
Przydatność 65% Stosunki Międzynarodowe
3.KLASYFIKACJA CZYNNIKOW WPŁYWAJĄCYCH NA ST. MIEDZYNARODOWE: ISTNIEJE PODZIAŁ NA CZYNNIKI ZEWNWETRZNE I WEWNETRZNE. RODZAJE CZYNNIKÓW: =>GEOGRAFICZNY-najtrwalszym czynnikiem jest ŚRODOWISKO GEOGRAFICZNE (położenie i ukształtowanie terytorium, linia brzegowa, klimat, rodzaje gleby, surowce).W przeszłości wielkie rzeki i żyzne doliny determinowały narodziny potężnych...
Przydatność 85% Stosunki międzynarodowe
notatki
Przydatność 100% Stosunki transatlantyckie
Po zakończeniu II wojny światowej Stany Zjednoczone skierowały do zniszczonych wojną państw europejskich propozycję pomocy gospodarczej (Plan Marshalla) stając się tym samym siłą napędową współpracy transatlantyckiej i pośrednio jednym z inicjatorów procesu integracji europejskiej.1 Wraz z rozwojem sytuacji międzynarodowej i przemianami wewnątrz Wspólnot, stosunki pomiędzy...
0 odpowiada - 0 ogląda - 1 rozwiązań
0 0
mariaos 24.11.2010 (19:17)
tak skrótowo to może tyle: Ciekawostki dotyczące sekretnego życia pszczół
Na świecie istnieje około dwadzieścia tysięcy gatunków pszczół. Większość z nich nie została opisana, a więc liczba ta może być dużo większa.
Najmniejsze pszczoły miodne, to pszczoły karłowate(wschodnioazjatyckie), mają do 0,2 mm. Największe pszczoły, to Megachile Pluto, które mają do 40 mm.
Pszczoły miodne żyją w rojach lub koloniach. W jednym roju żyje około dwudziestu tysięcy pszczół, choć zdarza się, że nawet do stu tysięcy. Jest wśród nich jedna królowa, setki trutni i tysiące robotnic.
Robotnice to samice, ale nie rozmnażają się. Królowa zapewnia potomstwo. Trutnie, to osobniki płci męskiej, nie posiadają żądeł.
Pszczoły porozumiewają się za pomocą tańców i wydawania dźwięków. Owady bez żądeł porozumiewają się tylko dźwiękowo.
Taniec zależny jest od kąta padania światła słonecznego.
Podczas lotu pszczoła wykonuje 350-435 ruchów skrzydłami na sekundę.
Przeciętny zasięg lotu pszczół wynosi 3 km. Maksymalny zasięg może wynieść 10 km i więcej.
Pszczoły muszą odwiedzić około 4 milionów kwiatów, aby zebrać nektar na 1 kg miodu.
Podczas jednego "kursu" po nektar pszczoła odwiedza 50-100 kwiatów.
Pszczoły zbieraczki pobierają nektar z kwiatów, dodają pierwsze enzymy, przynoszą do ula. W ulu przekazują nektar pszczołom ulowym, które wzbogacają świeży nakrop w aminokwasy, kwasy organiczne, dalsze enzymy rozkładające wielocukry na cukry proste i roznoszą nektar po wielu komórkach celem jego zagęszczenia.
W miarę gęstnienia, miód przenoszony jest do następnych wyżej położonych komórek, jednocześnie dalej wzbogacany w związki organiczne.
Dojrzały gęsty miód jest zasklepiany czyli komórki zamykane są cienką warstwą wosku.
Pszczoła to jedyny owad, którego wytwarzaną dla siebie żywność jada człowiek.
Pszczoły wytwarzają miód w ten sam sposób od 150 milionów lat.
Miód to: 80% naturalnych cukrów. 18% wody, 2% składników mineralnych, witamin, protein, pyłku.
a teraz obszerniej może:
Rodzaj pszczoła obejmuje cztery gatunki:- pszczoła olbrzymia, pszczoła karłowata, pszczoła wschodnia, pszczoła miodna. Dwa pierwsze żyją nadal dziko a wschodnia, a szczególnie miodna zostały udomowione. Oczywiście udomowienie pszczół nie pozbawiło ich cech dzikich przodków i nadal zachowały one całkowitą niezależność i mogą obyć się bez pomocy człowieka.
Protoplaści pszczoły miodnej pojawili się około 70 mil. lat temu a ewolucja pszczoły trwała ok. 50 mil. lat i była ściśle powiązana z ewolucją roślin okrytozalążkowych tj. wydzielających nektar i produkujących pyłek.
Pszczoła od warunków atmosferycznych znacznie się uniezależniła budując plastry woskowe w zamkniętych przestrzeniach uszczelnione kitem pszczelim oraz magazynując zapasy.
Pszczoła miodna właściwa - to owad średniej wielkości o owłosionym ciele, o różnej intensywności ubarwienia oskórka i włosków - generalnie w kolorze od jasnej do ciemnej szarości.
Posiadają:
- głowę z mocno rozbudowanym aparatem gębowym ssąco-liżącym.
- tułów na którym umieszczone są dwie pary błoniastych skrzydeł i trzy pary nóg przy czym na tylnej parze nóg samic umieszczone są koszyczki w które zbierany jest pyłek.
- odwłok, który u samic w części końcowej zaopatrzony jest w aparat żądłowy.
Wyróżniamy układy: oddechowy, krwionośny, pokarmowy, nerwowy.
Życie pszczoły rozpoczyna się od złożenia jajeczka przez matkę pszczelą w specjalnie przygotowanej przez pszczoły robotnice komórce woskowej . Dalszy rozwój osobniczy uzależniony jest od tego czy docelowo będzie to: matka, truteń czy robotnica a to z kolei jest uzależnione czy jajeczko było zapłodnione czy nie oraz od otrzymywanego pożywienia.
stadium
matka
truteń
robotnica
Jajo
Larwa
Przedpoczwarka
Poczwarka
3
7
1
5
3
10
4
7
3
8
2
8
Razem
16
24
21
Pszczoła robotnica w zależności od wieku wykonuje szereg czynności w ulu:
- okres przygotowawczy – 1-2 dni,
- czyszczenie komórek – 1-7 dzień,
- karmienie starszego czerwiu – 3-4 dzień oraz 11-15 dzień,
- karmienie młodego czerwiu – 4- 6 dzień,
- odbiór nektaru i ubijanie pyłku – 8-15 dzień,
- sprzątanie ula – 9-21 dzień,
- wypacanie wosku budowa plastrów – 12- 18 dzień,
- obrona ula – 21- 35 dzień i dłużej,
- zbiór pyłku i nektaru – 22 – 35 i dłużej.
Matka po „wygryzieniu się” ma praktycznie jeden cel udać się na lot godowy i utworzyć nową rodzinę lub przejąć obecną.
Matka – to rodzina brak matki brak rodziny, matka reguluje tok życia rodziny po przez przekazywanie od pszczoły do pszczoły tzw substancji matecznej – feromony , matka żyje ok. 5 lat w hodowli max 3 lata. Larwa pszczoły przeznaczona na matkę jest inaczej karmiona. Matka po ok. 5 – 7 dniach wylatuje na lot godowy i po zapłodnieniu rocznie składa od 100 do 150 tyś jajeczek. Bezwzględnie musi być zapłodniona między 5 a 30 dniem życia.
Truteń po osiągnięciu określonego wieku udaje się na trutowisko, każdorazowo po powrocie do ula jest karmiony ponieważ sam nie pobiera pokarmu. W sumie truteń – to taki leniuszek, któremu jak się uda z królową to … ginie, a jak mu się nie uda to też ginie - bo albo go pszczoły nie nakarmią, albo go wyrzucą z ula przed nastaniem jesieni - ale bez trutnia tak jak i bez matki niema rodziny.
Pracowita robotnica po wygryzieniu przechodzi kilka cykli zadaniowych z czego zbieraniem miodu zajmuje się dopiero gdy osiągnie 18 – 21 dzień życia , żyje w zależności od uwarunkowań 30 – 45 dni, z wyjątkiem pszczoły „późno-sierpniowej”, która przeżywa do wiosny.
Pszczoły prowadzą społeczny tryb życia przez cały rok tworząc tzw rodziny pszczele, które co roku przechodzą swoisty cykl rozwojowy podzielony na dwa główne okresy :
- pierwszy okres – okres intensywnej pracy rozpoczyna się od pierwszego wiosennego oblotu (luty-marzec 12-15 0C) a kończy się - ostatnim oblotem pszczół przed zimą,
Okres ten dodatkowo dzieli się na: odnawianie składu rodziny (kwiecień), wzrastanie rodziny (maj-czerwiec), naturalnych rójek (pierwszy rój wychodzi ze starą matką – pierwak), głównego pożytku (czerwiec-lipiec), odnawiania się rodziny do zimy – (sierpień, wrzesień),
- drugi okres – okres naturalnego odpoczynku pszczół ( po pierwszych dłuższych przymrozkach)
Okres ten dodatkowo dzieli się na dwa okresy:
1. zimowla właściwa – trwa od ostatniego jesiennego oblotu do pierwszego wiosennego oblotu,
2. okres przejściowy - od pierwszego oblotu wiosennego do całkowitego wyjścia pszczół z kłębu (intensywne pobieranie wody, noszenie pyłku)
Ciekawym zjawiskiem jest zimowla pszczoły miodnej – w przeciwieństwie do innych pszczołowatych i owadów zimę przeżywa znaczna część ok. 75% rodziny zazimowanej a nie tylko matka. W utworzonym zimowym kłębie utrzymywane są stałe niezależnie od zewnętrznych warunków temperatury graniczne od + 10 do + 38 0C otoczka zewnętrzna bardzo zwarta tworzą ją stare pszczoły 120C, warstwa pośrednia luźna powyżej 240C w centrum znajduje się matka – gdzie temperatura nie może spaść poniżej 240C.
Dodawanie komentarzy zablokowane - Zgłoś nadużycie