Treść zadania
Autor: agusek2505 Dodano: 28.4.2010 (09:12)
Witam potrzebuje odpowiedzi na poniższe zagadnienia...
1. Zdefiniuj terminy :
-wydalanie
- osmoza
2. Omów sposoby wydalania związków szkodliwych dla organizmu
3. Wymień źródła i rodzaje azotowych produktów przemiany materii
4. Omów anatomie układu wydalniczego człowieka
5. Omów budowę nefronu
6. Wyjaśnij istotę tworzenia moczu pierwotnego i ostatecznego
7. Wyjaśnij związek miedzy wydalaniem a oddychaniem wewnątrzkomórkowym
8. Porównaj skład moczu pierwotnego i ostatecznego
9. Analiza etapów powstawania moczu ostatecznego
10. Wymień i omów czynniki sprzyjające występowaniu chorób nerek i układu wydalniczego
11. wymień przykłady świadczące o nieprzestrzeganiu zasad układy wydalniczego
12. Rozróżnij przyczyny powstawania chorób układu wydalniczego i dobierz odpowiadające im przykłady chorób
13. wymień funkcje układu krążenia
14. Wymień elementy i funkcje układu krwionośnego i limfatycznego
15. Zdefiniuj terminy :
- żyła
- tętnica
- naczynia włosowate
16. Opisz kiedunek przepływu krwi w dużym i małym obiegu
17. Wyjaśnij na czym polega transport wewnętrzny
18. Wyjaśnij automatyzm pracy serca
19. Charakteryzować organizację anatomiczną układu krążenia
20. Omów rolę układu limfatycznego
21. Porównać budowę naczyń krwionośnych
22. Skonstruować schemat graficzny małego i dużego krwiobiegu oraz krążenia wrotnego
23 jak mierzy się tętno i ciśnienie spoczynkowe i wysiłkowe
24. Analiza pracy serca
25. Funkcje krwi
26. Wyliczyć podstawowe grupy krwi człowieka
27. Transfuzja
28. Mechanizm transportu tlenu i dwutlenku węgla we krwi
29. Jak rozróżnić na schemacie obieg tętnic i żył w których płynie krew natlenowa i odtlenowana
30. Dobrać dawców i biorców
31. Charakterystyka grypy krwi pod względem zawartych w niej czynników grupowych i antygenów
32. wymień i omów najczęstsze przyczyny choroby serca i układu krążenia
33. wymień przykłady świadczące o nieprzestrzeganiu zasad higieny układu krążenia
34. wyjaśnij i omów rolę ćwiczeń fizycznych w usprawnianiu pracy serca oraz w profilaktyce chorób układu krwionośnego
35. analizować wyniki podstawowych badań morfologicznych i biochemicznych krwi
36 ocenić wpływ nieprawidłowej diety oraz niezdrowego trybu życia na rozwój chorób serca i układu krążenia
37. szkodliwy wpływ palenia papierosów
38.
zdefiniuj terminy:
- odporność
- antygen
- przeciwciało
- szczepionka
- alergen
39. omów główne strategie obronne organizmu
40. Najważniejsze szczepienia ochronne dla dzieci i młodzieży
41. mechanizm funkcjonowania odporności swoistej i nieswoistej organizmu
42. analizować mechanizm reakcji antygen - przeciwciało
43. ocenić działania wpływające na wzrost odporności człowieka
Zadanie jest zamknięte. Autor zadania wybrał już najlepsze rozwiązanie lub straciło ono ważność.
Najlepsze rozwiązanie
Rozwiązania
Podobne zadania
prosze o szybką pomoc:) Przedmiot: Biologia / Liceum | 2 rozwiązania | autor: dodek235 14.4.2010 (21:13) |
pomóżcie to na jutro Przedmiot: Biologia / Liceum | 1 rozwiązanie | autor: basia0985 21.4.2010 (07:51) |
pomóżcie to na jutro Przedmiot: Biologia / Liceum | 1 rozwiązanie | autor: basia0985 22.4.2010 (16:29) |
Pomoc Przedmiot: Biologia / Liceum | 4 rozwiązania | autor: marta123 6.5.2010 (12:22) |
prosze o pomoc;/ Przedmiot: Biologia / Liceum | 1 rozwiązanie | autor: kasienka0202 9.5.2010 (10:43) |
Podobne materiały
Przydatność 60% Termodynamika - zaliczenie
W załączniku znajduje sie ściąga na zaliczenie termodynamiki!! Mam nadzieje że komuś się ona przyda w tym trudnym czasie sesji - zwłaszcza dla chemików!!!! :)
Przydatność 50% Terapia przez sztukę zaliczenie
Zaliczenie z przedmiotu: TERAPIA PRZEZ SZTUKĘ Temat: Lepienie garnuszków i wazoników z masy solnej. Formy pracy: grupowa; Typ młodzieży: dzieci z 3 klasy szkoły podstawowej (w wieku 9 lat). Dzieci w normie intelektualnej; Liczba osób: klasa 20 osobowa; Czas trwania: 3 dni po 45 min; 1 dzień – łączenie składników, wyrabianie ciasta, modelowanie, wypiek. 2 dzień –...
Przydatność 50% Podstawy przedsiębiorczości - zaliczenie
1) Definicja przedsiębiorczości, przedsiębiorcy. Przedsiębiorczość - cecha działania zmierzającego do zapewnienia racjonalnej i efektywnej koordynacji zasobów gospodarczych przedsiębiorstwa oraz umożliwiającego osiąganie racjonalności gospodarowania oraz efektywności ekonomicznej, która wyraża stopień osiąganej racjonalności. Przedsiębiorca - ktoś, kto bierze na...
Przydatność 80% Pierwsza pomoc - pomoc przedmedyczna
Pierwsza Pomoc Przedmedyczna Pierwsza pomoc przedmedyczna to czynności ratownika (osoby udzielającej pierwszą pomoc) prowadzące do zabezpieczenia i utrzymania przy życiu osoby poszkodowanej, do czasu przyjazdu wykwalifikowanych służb. Etapy pierwszej pomocy 1. ocena sytuacji 2. zabezpieczenie miejsca zdarzenia 3. ocena stanu poszkodowanego 4. wezwanie pomocy - 999 ? Pogotowie...
Przydatność 60% Zaliczenie ćwiczeń z przedmiotu Pedagogika Resocjalizacyjna.
ZALICZENIE ĆWICZEŃ Z PEDAGOGIKI RESOCJALIACYJNEJ. 1. Podmiot i przedmiot pedagogiki resocjalizacyjnej. PRZEDMIOT PEDAGOGIKI RESOCJALIZACYJNEJ-wszelkie oddziaływania na osoby których proces wychowania oraz proces socjalizacji się nie powiódł. Opieka, terapia, oraz wszystkie działania mające wychować osoby niedostosowane społecznie. wg Zacharuka, Pytki - przedmiotem pedagogiki...
0 odpowiada - 0 ogląda - 1 rozwiązań
0 0
plintula 5.5.2010 (23:12)
Wydalanie - to proces polegający na usuwaniu zbędnych, a nawet szkodliwych produktów, jak i będących w nadmiarze produktów metabolizmu, przemiany materii oraz wody (osmoregulacja).
U protistów niestrawione resztki ulegają egzocytozie. Rośliny metabolity usuwają przez aparaty szparkowe. Zwierzęta wytworzyły specjalny układ wydalniczy, który rozwija się i specjalizuje w zależności od typu (układ protonefrydialny u płazińców, układ metanefrydialny u pierścienic, narządy wydalnicze np. cewki Malpighiego u stawonogów, nerki u kręgowców). Zwierzęta amonioteliczne wydalają amoniak (głównie wodne), urykoteliczne kwas moczowy (np. gady), ureoteliczne mocznik (np. człowiek).
Osmoza- dyfuzja rozpuszczalnika przez błonę półprzepuszczalną rozdzielającą dwa roztwory o różnym stężeniu.
Osmoza odpowiada za transport wody przez błony komórkowe oraz elastyczność komórek zwierząt.
TĘTNICE:
Aorta (tętnica główna) jest największą tętnicą organizmu zaopatrującą poprzez swoje odgałęzienia cały ustrój w krew tętniczą bogatą w tlen. Kształt aorty przypomina laskę z zagiętą rączką. Wychodzi ona z lewej komory serca kierując się ku górze (część wstępująca), następnie zaś zagina się (łuk aorty) i zstępuje w dół (część zstępująca). Aorta zstępująca przebiega przez klatkę piersiową (aorta piersiowa), przechodzi przez rozwór przepony i dalej biegnie przez jamę brzuszną (aorta brzuszna). Na wysokości trzonu IV kręgu lędźwiowego dzieli się na dwie duże tętnice biodrowe. Od łuku aorty odchodzą ku górze trzy tętnice:
tętnica bezimienna, która dzieli się na tętnicę podobojczykową prawą i tętnicę szyjną wspólną prawą;
tętnica szyjna wspólna lewa;
tętnica podobojczykowa lewa.
Żyły-.... (łac. venae) – wszystkie naczynia krwionośne prowadzące krew do serca bez względu na to czy jest to krew natlenowana (tętnicza) czy odtlenowana (żylna).
Naczynia żylne mają cienką warstwę mięśniówki gładkiej, ściany wiotkie, przez co ich przekrój jest owalny. Żyły mogą posiadać zastawki zapobiegające cofaniu się krwi. Prowadzą krew z obwodu do serca. Zależnie od tego gdzie żyły prowadzą krew ma ona różny kolor. Jeżeli z obwodu do serca, do przedsionka prawego prawej komory - krew jest ciemnowiśniowa. Wynika to z tego, że jest ona pozbawiona tlenu oraz bogata w produkty przemiany materii. W żyłach idących od płuc ku przedsionkowi lewemu - krew jest jasnoczerwona, mocno natlenowana.
Naczynia włosowate (kapilary) – cienkościenne naczynia krwionośne (lub chłonne) oplatające tkanki i docierające do niemalże każdej komórki ciała. Są drobne, ale łącznie mają ogromną powierzchnię. Zbudowane są ze śródbłonka. Ich średnica wynosi 7-15 μm[potrzebne źródło]. Ich zadaniem jest wymiana (pod wpływem ciśnienia) gazów, składników pokarmowych, zbędnych produktów przemiany materii, hormonów i witamin między krwią a tkanką. Wadą naczyń włosowatych jest to, że w czasie wymiany składników ucieka z nich także osocze (do 5 litrów dziennie). Z tego powodu powstał układ limfatyczny (chłonny), którego jednym z zadań jest zbieranie osocza z płynu tkankowego. Pęknięcie naczynia włosowatego nie ma większego znaczenia dla organizmu, chyba że dotyczy ono ważnych narządów (mózgu i naczyń wieńcowych serca)
WPLYW PAPIEROSÓW:Papierosy są jedynym legalnie sprzedawanym na całym świecie produktem, którego dym zawiera ponad 40 związków chemicznych powodujących raka.Składniki dymu tytoniowego :
- Cyjanowodór ( gaz używany do ludobójstwa w komorach gazowych)
- Kadm (metal ciężk)i
- Aceton ( rozpuszcza tkankę łączną)
- Arsen (trutka na szczury)
- Polon (pierwiastek radioaktywny)
- Chlorek winylu (używany do produkcji plastiku)
- Tlenek węgla ( czad)
- Akrydynę (stosowaną w produkcji barwników)
- Polon (pierwiastek promieniotwórczy)
- Toluen (rozpuszczalnik przemysłowy)
- Formaldehyd (stosowany do konserwacji preparatów biologicznych np. żab)
- Nikotyna
- Ciała smołowate
Nikotyna-ma działanie stymulujące i sprawia, że zażywająca ją osoba czuje się ożywiona. Organizm palaczy szybko przyzwyczaja się do nikotyny, więc do uzyskania tego samego efektu jest potrzebna coraz większa dawka dymu. Nikotyna podwyższa ciśnienie tętnicze krwi, przyśpiesza tętno i zwiększa ilość krwi pompowanej przez serce. Nikotyna powoduje jednocześnie skurcz tętnic. Dlatego ryzyko zawału serca jest pięć razy większe
u palacza niż u osoby niepalącej. Nikotyna jest narkotykiem. Porównując działanie uzależniające substancji psychoaktywnych stwierdzono, że nikotyna uzależnia silniej niż heroina, kokaina, alkohol, kofeina i marihuana. Nikotyna nie tylko wywołuje uzależnienie, ale ponadto charakteryzuje się niespotykaną różnorodnością form oddziaływania na psychikę. Nikotyna powoduje osłabienie pamięci i jest substancją rakotwórczą. Wpływa negatywnie na gen p53, który powstrzymuje niekontrolowany rozwój komórek, czyli powstawanie nowotworów.
funkcje krwi
rozprowadzanie tlenu po organizmie
rozprowadzanie substancji odżywczych, takich jak witaminy czy hormony
odprowadzanie do narządów wydalniczych substancji szkodliwych
Dodawanie komentarzy zablokowane - Zgłoś nadużycie