Treść zadania
Autor: kasiula4 Dodano: 19.11.2010 (19:16)
wiadomości o polskiej muzyce średniowiecza lub o polskiej muzyce renesansu !!!
pomóżcie !!!
to bardzo ważne !!!
Zadanie jest zamknięte. Autor zadania wybrał już najlepsze rozwiązanie lub straciło ono ważność.
Najlepsze rozwiązanie
Rozwiązania
-
haven666 20.11.2010 (14:06)
Średniowiecze
W Polsce dominowała muzyka religijna w języku łacińskim. Śpiew chorałowy pojawił się wraz z przyjęciem chrześcijaństwa. Pielęgnowano go w zakonach i klasztorach. Hymny i sekwencje opiewały kult rodzimych i przybranych patronów. Do najstarszych i najcenniejszych zabytków polskiej muzyki należy Bogurodzica - jednogłosowa, ametryczna (śpiewana poza taktem), melizmatyczna pieśń religijna z XIII wieku. Między XIV i XV wiekiem powstało kilkadziesiąt jednogłosowych pieśni religijnych z polskimi tekstami, związanych z różnymi świętami. Wincenty z Kielczy (ur. ok. 1200 roku), ksiądz i zakonnik, był pierwszym znanym z imienia kompozytorem polskim. Jego pieśń Gaude Mater Polonia (Raduj się, Matko Polsko) za czasów Władysława Łokietka była hymnem królewskim. Za czasów Jagiełły powstała pierwsza kapela dworska. Na Uniwersytecie Jagiellońskim wykładano muzykę.
Najważniejsze utwory muzyki polskiej w okresie średniowiecza:
*Orędzie wielkanocne 1060 r. - chorał benedyktyński
*Bogurodzica
*Gaude Mater Polonia Wincentego z Kielczy, hymn pochodzący z oficjum rymowanego o św. Stanisławie, ok. 1253 r.
*Hymn ku czci św. Stanisława
*Weselą się wszyscy Hymn ku czci św. Jadwigi, żony Henryka Brodatego
*Hymn ku czci św. Kingi
*Hymn ku czci św. Wojciecha
*Pieśń o Wiklefie pieśń mieszczańska do słów Jędrzeja Gałki, 1447 r.
*Żółtarz Jezusów czyli 15 rozmyślań o Bożym umęczeniu Ładysław z Gielniowa, 1448 r.
*Panis, panis pange patribus tantum Piotr z Grudziądza, XV w.
*Breve regnum dwugłosowe, XV w.
*O najdroższy kwiatku XV w.
*Cracovia civitas trzygłosowe, drugi i trzeci głos instrumentalny
*Magnificat trzygłosowe, Mikołaj z Radomia
*Historyka bystrość umysłu Mikołaj z Radomia, na cześć królowej Zofii i jej syna Kazimierza do słów Stanisława CiołkaDodawanie komentarzy zablokowane - Zgłoś nadużycie
-
Tusia44 24.11.2010 (18:27)
Renesansu muzyka, renesans w muzyce przypada na lata ok. 1430-1600 (jednak niektórzy z muzykologów, np. E. Wellesz, A. Schering, H. Besseler, nie wyodrębniają wcale tego okresu). Termin "renesans" w odniesieniu do muzyki stosowany jest od przełomu XIX (Francja) i XX w. (Niemcy, H. Riemann),
Kompozytorzy epoki renesansu tworzyli w średniowiecznym systemie modalnym, jednak powstanie techniki fauxbourdon oraz stosowanie chromatyki dały początek wykształconemu w następnej epoce systemowi dur-moll. Równorzędnie z rozwojem akordyki coraz bardziej kunsztowny charakter miały opracowania polifoniczne oparte na zasadach kontrapunktu.Dodawanie komentarzy zablokowane - Zgłoś nadużycie
Podobne zadania
Napisz 3 zdania o muzyce Baroku Przedmiot: Muzyka / Szkoła podstawowa | 7 rozwiązań | autor: Foszek 5.5.2010 (18:40) |
Piosenka lub wiersz o muzyce! Przedmiot: Muzyka / Szkoła podstawowa | 3 rozwiązania | autor: BaByjaga 20.9.2010 (17:52) |
Napisz wiersz o muzyce! 2 zwrotki! Rymowany! Osobie która pierwsza dobrze Przedmiot: Muzyka / Szkoła podstawowa | 2 rozwiązania | autor: BaByjaga 23.9.2010 (16:55) |
Napisz wiersz o muzyce! 2 zwrotki! Rymowany! Osobie która pierwsza dobrze Przedmiot: Muzyka / Szkoła podstawowa | 1 rozwiązanie | autor: BaByjaga 23.9.2010 (18:45) |
więc na muzyce mamy też plastyke i pani kazala nam ulepić coś niewiem co Przedmiot: Muzyka / Szkoła podstawowa | 1 rozwiązanie | autor: kochamcb56 9.10.2010 (07:45) |
Podobne materiały
Przydatność 65% Perły polskiej architektury okresu Renesansu.
ZAMEK W BARANOWIE SANDOMIERSKIM Najlepiej zachowana manierystyczna rezydencja magnacka na ziemiach dawnej Rzeczypospolitej. Skomplikowany, manierystyczny plan budowli składa się z dwóch podków — w większą, mieszkalną, otwartą ku północy, włożona jest druga, otwarta ku południu, a na którą składają się trzy skrzydła piętrowych, arkadowych krużganków. Główne...
Przydatność 65% Klasycyzm w muzyce
W dziejach muzyki za zaczątek klasycyzmu uważa się okres od 1720 do 1760 roku. Czas ten stylowo pokrywa się z późnym barokiem, jednak jest znacznie prostszy. W tym okresie rozwijała się głównie muzyka instrumentalna z jej najważniejszą formą – sonatą opartą na dwóch kontrastujących ze sobą tematach, ale powstawały również opery i balety. Funkcję nadrzędnego elementu...
Przydatność 55% Romantyzm w muzyce
Mianem romantyzmu opatrza się kierunek w muzyce XIX wieku, którego naczelnym postulatem estetycznym była więź muzyki z innymi rodzajami sztuki. Romantycy uważali muzykę za sztukę płynną, fantastyczną, mającą zdolność wyrażania najrozmaitszych uczuć i nastrojów. Uświadamiali sobie, że w tym kryje się nie tylko jej siła, ale i niedostatek zarazem. Stąd wybitni kompozytorzy,...
Przydatność 55% Barok w muzyce
Barok W tym okresie następuje oparcie na systemie dur-moll, rozwijają się polifonia i homofonia. Do form instrumentalnych należą: -koncert solowy concerto grosso -sonata -suita -toccata formy wokalno-instrumentalne: -oratorium -pasja -kantata -opera swój rozkwit przeżywa polifoniczna forma fugi. FUGA- polifoniczna forma muzyki wokalno-instrumentalnej lub instrumentalnej....
Przydatność 50% Średniowiecze w muzyce
Pogląd ludzi średniowiecza (476-1453/1492) na muzykę był znacznie odmienny od współczesnego. Przede wszystkim, przejęto od starożytnych pogląd, że muzyka (oparta na proporcjach liczbowych) jest odbiciem ustanowionego przez Stwórcę porządku wszechświata. Poprzez poznanie praw rządzących muzyką poznajemy świat. Dlatego muzyka jest ścisłą wiedzą naukową (wykładaną w ramach...
0 odpowiada - 0 ogląda - 3 rozwiązań
0 0
pingo3 20.11.2010 (12:10)
Renesansu muzyka, renesans w muzyce przypada na lata ok. 1430-1600 (jednak niektórzy z muzykologów, np. E. Wellesz, A. Schering, H. Besseler, nie wyodrębniają wcale tego okresu). Termin "renesans" w odniesieniu do muzyki stosowany jest od przełomu XIX (Francja) i XX w. (Niemcy, H. Riemann),
Kompozytorzy epoki renesansu tworzyli w średniowiecznym systemie modalnym, jednak powstanie techniki fauxbourdon oraz stosowanie chromatyki dały początek wykształconemu w następnej epoce systemowi dur-moll. Równorzędnie z rozwojem akordyki coraz bardziej kunsztowny charakter miały opracowania polifoniczne oparte na zasadach kontrapunktu.
Rozkwitała muzyka religijna z jej podstawowymi gatunkami: mszą i motetem, komponowanymi na chór a cappella (w 2. połowie XVI w. zasadnicza była obsada 5-głosowa, choć liczba głosów mogła być większa), z zastosowaniem kunsztownej polifonii wokalnej. Do wybitnych twórców należeli: O. di Lasso, J. Ockeghem, J. Obrecht, G. P. da Palestrina.
Spośród najznakomitszych kompozytorów muzyki świeckiej (chansons, madrygały, frottole, villanelle) wyróżnili się: C. Jannequin, C. Gesualdo da Venosa, L. Marenzio, C. de Rore, A. Willaert. W muzyce instrumentalnej powstały nowe formy: ricercar, toccata i canzona. Pod koniec XVI w. zaczyna kształtować się opera.
Renesansową muzykę polską reprezentowali: Wacław z Szamotuł, M. Leopolita, T. Szadek, C. Bazylik, M. Gomółka, muzykę lutniową tworzyli: W. Bekwark, W. Długoraj, J. Polak, D. Cato.
Dodawanie komentarzy zablokowane - Zgłoś nadużycie