Treść zadania
Autor: wercias16 Dodano: 27.4.2010 (17:19)
Porównaj tren XI z fraszką O żywocie ludzkim . Jakie widzisz podobieństwa , a jakie różnice?
Zadanie jest zamknięte. Autor zadania wybrał już najlepsze rozwiązanie lub straciło ono ważność.
Najlepsze rozwiązanie
Rozwiązania
Podobne zadania
,,Ale świętości nie szargać, bo trza, aby święte były" Jakie Przedmiot: Język polski / Liceum | 1 rozwiązanie | autor: smietanka18 8.4.2010 (20:34) |
Przedstaw w wypracowaniu , jakie postawy wobec tradycji narodowej reprezentują b Przedmiot: Język polski / Liceum | 1 rozwiązanie | autor: smiLe924 18.4.2010 (22:01) |
Zadania na podstawie fraszki "o żywocie ludzkim" Przedmiot: Język polski / Liceum | 1 rozwiązanie | autor: karateka09 21.4.2010 (17:14) |
Jakie postawy wobec życia popularyzuje Jan Kochanowski w swoich fraszkach? Przedmiot: Język polski / Liceum | 1 rozwiązanie | autor: Natusia16 25.4.2010 (18:07) |
1 Wyjasnij pojęcia: humanizm,reformacja,renesans,tren,pieśń fraszka Przedmiot: Język polski / Liceum | 2 rozwiązania | autor: gogan72 6.5.2010 (12:06) |
Podobne materiały
Przydatność 60% Jakie widzisz zagrożenia dla świata w XXI w. ?
Życie cywilizacji ludzkiej jest zagrożone przez kilka różnych zjawisk, które mogą spowodować przynajmniej odesłanie nas z powrotem do jaskiń. Z każdym z tych zagrożeń cywilizacja może sobie poradzić, pod warunkiem trafnego rozpoznania zagrożenia i podjęcia skutecznych działań. Oto nieliczne przykłady bogatej kolekcji zagrożeń: 1. Wyczerpanie zasobów nośników...
Przydatność 85% Porównaj postawe Św Franciszka i Św Aleksego. Jakie widzisz podobieństwa a jakie róznice?
Średniowiecze jest epoką, w której najwyższą wartością był Bóg. W służbie Bogu widziano jedyny cel ludzkiego działania. Naśladowanie Chrystusa stało się celem nadrzędnym wielu średniowiecznych ludzi. Mądrością najwyższą było odrzucenie świata aby dążyć do Królestwa Niebieskiego. Za niegodne uważano gromadzenie bogactw, zabieganie o własne znaczenie wspinając się...
Przydatność 75% Tren
Tren jako gatunek Wg Słownika Terminów Literackich S. Jaworskiego – Utwór poetycki o tonie elegijnym i żałobnym charakterze, poświęcony wspomnieniu osoby zmarłej, rozpamiętywaniu jej zalet i uczynków. Gatunek ten powstał już w antyku, tworzyli w nim m.in. Owidiusz i Pindar. Łączono go wtedy z dostojnymi osobami – królami, mędrcami, bohaterami, na cześć których go...
Przydatność 80% Tren I
Jest wprowadzeniem do całego cyklu XIX Trenów. Utwór rozpoczyna się wielkim żalem ojca po stracie córki. Jest to długie zdanie (8 pierwszych wersów) zawierające liczne powtórzenia słowa „Wszytki”, a także odwołania do antyku „łzy Heraklitowe” (łzy wiecznego pesymisty), „skargi Symonidowe” (wieczne opłakiwanie nad znikomością spraw ludzkich i skargi autora...
Przydatność 65% "Tren I"
Tren jest to wierszowany utwór liryczny, wywodzący się z poezji starogreckiej. Odmiana pieśni, rozpowszechniony w czasach antyku i Odrodzenia, jednak nie cieszył się w starożytności zbyt dużą popularnością zarówno w Rzymie, jak i w przylegających do niego prowincjach. Utwór ten był poświęcany zmarłej osobie i wyrażał żal oraz smutek z powodu jej odejścia, a także...
0 odpowiada - 0 ogląda - 1 rozwiązań
0 0
Mithrandir 27.4.2010 (17:25)
„Tren XI” - w człowieku mieszka wróg, którym może być Bóg, śmierć lub los
- dotyka on wszystkich, niezależnie od jego postępowania
- mądrość ludzka uznaje tylko za pychę, złudzenie, mówi, z eona tak na prawdę nie istnieje, ponieważ człowiek nie potrafi pojąć „Bożych tajemnic” – reguł rządzących światem
„O żywocie ludzkim” (I)
- odchodzi od głębokiego optymizmu występuje sceptycyzm wobec życia, ludzkiej kondycji człowieka i w tym można upatrywać źródła konfliktu
- możliwe, że po całym zachwycie nad człowiekiem oraz zdolnościami poznawczymi jego rozumu nieuchronnie zbliżał się już okres sceptycyzmu (a może realizmu?), które pierwszymi oznakami, przejawami są właśnie te fraszki
- mogło mieć to związek z kryzysem wiary w człowieka, widocznym już w dziele Michaela de Monteigne’a „Próby”
- człowiek = marionetka = jest pozbawiony wolności, można nim manipulować, kierować; jego życiem może kierować los, Bóg, inny człowiek
- ludzkie życie można porównać do teatru, gdzie świat jest sceną, a ludzie marionetkami, nawiązanie do antycznego teatrum mundi, według którego ludzie zostali stworzeni jako zabawki bogów
- nie ma rozstrzygnięcia, bo człowiek nie ma innej możliwości życia - zakwestionowanie wolnej woli, możliwości spełnienia swoich marzeń, potrzeb, wszelkie myśli, pragnienia i czyny są błahe, człowiek nie ma poczucia bezpieczeństwa, jest bezsilny, brakuje mu stałych wartości
- nawiązanie do „Księgo Koheleta” – człowiek pokazany jako głupiec, z którego wszyscy się śmieją
- podobna sytuacja – Hamlet – postawiony w sytuacji beznadziejnej, chciałby ją zmienić, ale nie może; wybory jakich dokonuje są sprzeczne z jego wartościami, ale jednocześnie dzięki nim walczy o przywrócenie dobra na świecie
„O żywocie ludzkim” (II)
- jest to również przejaw sceptycyzmu
- ludzie – głupcy dzięki którym Bóg ma karnawał
- deus ridens – wyśmiewa się z człowieka, z jego ziemskich problemów – głupoty, marności, z tego, że nie umie należycie skorzystać z wolnej woli, wydaje mu się, że jest panem świata
- jednakże optymizm, ponieważ człowiek może się zdystansować - może usiąść na widowni z bogiem jeśli będzie mądry i sobie na to zasłuży
Dodawanie komentarzy zablokowane - Zgłoś nadużycie