Treść zadania
Autor: monisia1310 Dodano: 15.11.2010 (14:14)
Odwołując się do przykładów literatury, opisz życie codzienne w średniowieczu i renesansie.
lub porównaj różne wizerunki matki w literaturze i sztukach plastycznych
Zadanie jest zamknięte. Autor zadania wybrał już najlepsze rozwiązanie lub straciło ono ważność.
Najlepsze rozwiązanie
Rozwiązania
Podobne zadania
proszę o pomoc;( opisz tragizm wybranego bohatera z dramatu antycznego i Przedmiot: Język polski / Liceum | 1 rozwiązanie | autor: Kate15 21.4.2010 (17:41) |
Wypisz i opisz wszystkie rodziny występujące w "Lalce" Bolesława Przedmiot: Język polski / Liceum | 1 rozwiązanie | autor: losikowa 26.4.2010 (16:46) |
Wypisz i opisz wszystkie rodziny występujące w "Lalce" Bolesława Przedmiot: Język polski / Liceum | 1 rozwiązanie | autor: losikowa 26.4.2010 (16:46) |
Wypisz i opisz wszystkie rodziny występujące w Lalce Bolesława Prusa. Np Przedmiot: Język polski / Liceum | 1 rozwiązanie | autor: losikowa 26.4.2010 (16:53) |
Opisz romans Tadeusza i Telimeny Przedmiot: Język polski / Liceum | 1 rozwiązanie | autor: malinowa 25.5.2010 (19:09) |
Podobne materiały
Przydatność 60% Sumerowie - życie codzienne
W miastach skupiało się życie kultarlane. Centrum miasta stanowiła świątynia. Z niej rzemieślnik otrzymywał surowiec, do świątyni oddawał gotowy produkt, tutaj składał rolnik zbiory rolnicze, jak i kupiec składał towary, odbywając podróże na zlecenie świątyni. Świątynia była wielkim posiadaczem majątków ziemskich, na które złożyły się dary gminy na rzecz bóstwa....
Przydatność 65% Życie codzienne Ateńczyków
Ateńczycy, zarówno kobiety jak i mężczyźni, norm postępowania uczyli się nie w szkole, lecz w domu, obserwując codzienne życie swoich rodziców. Sformalizowana edukacja we współczesnym rozumieniu tego słowa zasadniczo nie istniała, brak bowiem było szkół subwencjonowanych przez państwo. Tylko dobrze sytuowane rodziny mogły pozwolić sobie na opłacanie prywatnych nauczycieli,...
Przydatność 70% Życie codzienne Rzymian.
- Życie miasta Od wczesnych godzin rannych ulice i place wypełniał gęsty tłum. W Rzymie obowiązywał zakaz używania wozów i koni. Wyjątki od niego były bardzo rzadkie. Tylko bogatych ludzi stać było na posiadanie lektyki, dźwiganej przez specjalnie wyszkolonych niewolników. Większość musiała wędrować pieszo. Rzymianie szczególnie chętnie przebywali na placach....
Przydatność 75% Życie codzienne Spartan.
Całe życie Spartiatów podporządkowane było jednemu nadrzędnemu celowi - utrzymaniu armii w jak najlepszym stanie. Chłopiec pozostawał w domu rodzinnym tylko do siódmego roku życia, kiedy to zabierano go do państwowych baraków, gdzie mieszkał razem ze swoimi rówieśnikami aż do ukończenia trzydziestu lat. Większość czasu młodzi Spartiaci spędzali na ćwiczeniach fizycznych,...
Przydatność 70% Życie codzienne Wikingów
Pochodzenie Nazwa wikingowie prawdopodobnie wywodzi się od skandynawskiego słowa vik oznaczającego zatokę (Oslofjord), zaś używano jej bez specjalnego rozróżnienia jako nazwy mieszkańców Skandynawii. Epoka Wikingów, ok. 800- ok.1100, to okres wielkiego pędu ludów Północy ku bardziej zasiedlonym terenom na południowym wschodzie i południowym zachodzie. Dla mieszkańców Europy...
0 odpowiada - 0 ogląda - 1 rozwiązań
0 0
ana1423 16.11.2010 (10:19)
Temat ten jest tak obszerny , że trudno go wyczerpać w kilkanaście minut.
Z oczywistych względów postać matki i motyw macierzyństwa pojawia się w kulturze już od zarania dziejów. Macierzyństwo przedstawione jest w różnych kontekstach.
W kulturze spotykamy zarówno sielankowy wizerunek idealnej matki jak i obraz matki cierpiącej . Często też pojawiają się wizje macierzyństwa , do którego się dopiero dorasta . Rzadziej spotykamy postać matki , której nie można nazwać wzorcem .
Rozległość tematu zmusza mnie do wybrania kilku przykładów z określonych epok , które prezentować będą różne portrety i różne postawy tej , o której mówi Konstanty Jldefon Gałczyński w „Spotkaniu z matką” :
„Ona mi pierwsza pokazała księżyc
i pierwszy śnieg na świerkach ,
i pierwszy deszcz .”
W literaturze istnieją dwa archetypy matek wykreowane w odległej przeszłości . Są nimi Demeter , mitologiczna bogini urodzaju mści się za porwanie swej ukochanej córki Kory-Persefony podejmując walkę z bogami , by odzyskać swoje dziecko.
Jednak to nie ona , a Matka Boska stanie się prawdziwym archetypem w nowożytnej kulturze , wzorem matki i łączącego się z macierzyństwem cierpienia .Głównym powodem cierpienia jest śmierć lub tragedia dziecka. Ten motyw burzy szczęśliwy obraz macierzyństwa . Wizerunek matki cierpiącej znajduje różne realizacje w tekstach i dziełach kultury , bowiem motyw cierpienia jest niezmienny i ponadczasowy . Matka to Maryja , która uosabia cud stworzenia , ale i matczyny ból , którego zapowiedź usłyszy w proroctwie : „Twoje serce miecz przeniknie „ .
I rzeczywiście , przeżyje najpierw rozłąkę z synem , a potem towarzyszyć mu będzie w ostatniej drodze zwanej Drogą Krzyżową . Będzie stała pod krzyżem i patrzyła na umierającego syna . Taki obraz matki bolejącej nad swym synem odnajdziemy w średniowiecznym utworze „Lament Świętokrzyski” Matka Jezusa jest tu kobietą opłakującą swoje dziecko . Bezradna wobec męki , na którą zostało skazane , nie może mu pomóc . Jej rozpacz zbliża ją do ziemskich istot , to nie tylko matka zbawiciela , a przede wszystkim nieszczęśliwa matka .
Czułymi słowami zwraca się do Jezusa nazywając go „synkiem”. Jej rozpacz ma wymiar czysto ludzki:
„Synku miły i wybrany ,
Rozdziel z matką swoje rany :
A wszakom cię , synku miły , w swem sercu nosiła ,
Przemów ku matce , bych się ucieszyła ,
Bo już jedziesz ode mnie, moja nadziejo miła .”
Matka Boska wyraża swój ból zwracając się do Anioła Gabriela z goryczą. Obiecywał jej radość a dotknęło ją ogromne cierpienie . Temat matki cierpiącej podejmuje polska literatura okresu romantyzmu . Kreuje bowiem postać matki Polki wychowującej syna do walki z wrogiem , z zaborcą .
Jest świadoma , że może stracić swoje dziecko , lecz obowiązek nakazuje jej przygotować syna do roli bojownika o wolność ojczyzny .
Taki obraz eksponuje Adam Mickiewicz w wierszu „Do matki Polki” ukazującym matkę , której zadaniem jest przygotowanie swego syna do męczeńskiej śmierci . Wzorem Matki Boskiej będzie przeżywać męczeństwo swego dziecka .
Zbolałe matki patriotów to niekiedy po prostu kobiety żebrzące o ratunek dla syna .
Ich determinacja łączy się z pokorą , są gotowe zapomnieć o dumie , jeśli tylko mają nadzieję uratować najbliższą im istotę . Taka jest niewidoma pani Rollison , gdy prosi Senatora o łaskę dla uwięzionego syna . Kiedy dowiaduje się , że został wyrzucony przez okno , znika jej pokora . Złorzeczy Senatorowi , sprawcy swej tragedii . Dla nieszczęsnej kobiety , której strach o życie jedynaka połączony był z nadzieją na jego uwolnienie jest to wstrząs tak wielki , że pada złamana bólem .
Nawiązaniem do obrazu matki , która cierpi z powodu utraty syna na wzór średniowiecznej Mater Dolorosa jest podmiot liryczny utworu Krzysztofa Kamila Baczyńskiego „Elegia o...(chłopcu polskim).” Zrozpaczona matka wygłasza monolog , w którym wyraża ból po stracie syna . Ostatnie słowa wiersza: „zanim padłeś , jeszcze ziemię przeżegnałeś ręką. Czy to była kula , synku , czy to serce pękło.” To pęknięte serce to także uczucie matki po stracie syna , to przeżycia wszystkich polskich matek , które straciły swoich synów w czasie II wojny światowej .
Poświęcenie , ochrona dziecka i niepokój o jego losy są udziałem matek . Boleją nad utratą swoich dzieci , trudno im pogodzić się z okrutną dolą , jaką zgotowano ich synom .
Na ogół postacie matek ukazywane są w sposób budzący wzruszenie . Czułe i łagodne , gotowe wszystko poświęcić dla swego dziecka , żyjące po to , by im towarzyszyć , zaspokajać potrzeby .
Piękną postacią jest bohaterka noweli Marii Konopnickiej „Dym”.
Prosta kobieta , której celem życia i bodźcem do wszelkich działań jest syn Marcyś. Jest ona wzorem idealnej matki , która gotowa wszystko dla syna poświęcić , byle tylko zabezpieczyć mu podstawowe potrzeby. Nie dojada z obawy , by wystarczyło dla chłopca . Wypatruje jego przyjście z fabryki , poznaje po kształtach fabrycznego dymy , kiedy wróci do domu . Strażniczka domowego ogniska , skromna cicha kobieta , która swoją pracą i zachowaniem buduje atmosferę wzajemnej serdeczności . I ją dotknie najgorsze z nieszczęść- śmierć jedynego dziecka .
Od tragicznego wybuchu w fabryce czas przestaje się dla niej liczyć . Siedzi przy oknie swego pokoiku wpatrzona w fabryczny dym , który jest dla niej znakiem szczególnym , jakby pamiątką po ukochanym synu .
Pozytywistyczna nowela Marii Konopnickiej daje jeden z najpiękniejszych obrazów matki kochającej bezgranicznie swe dziecko .
Miłość do syna kieruje działaniami Jadwigi Barykowej , matki głównego bohatera powieści Stefana Żeromskiego wydanej w 1924 roku pt. „Przedwiośnie”. Spokojna i uległa kobieta po wyjeździe męża na wojnę wykazuje niezwykłą siłę woli i odwagę .
Sama , w obcym kraju , którego nie może zaakceptować , podejmuje wysiłki , by utrzymać syna i zapewnić mu podstawowe warunki egzystencji. Zatroskana zachowaniem Cezarego usiłuje mu wytłumaczyć , że rewolucja nie jest zjawiskiem pozytywnym , ponieważ przynosi przede wszystkim śmierć i zniszczenia .
Barykowa uosabia bezgraniczne poświęcenie matki . Dla syna naraża zdrowie i życie . Znosi cierpliwie niewygody i wytrwale czeka na zaginionego męża .Znosi niestosowne zachowanie syna . Jest dzielna , choć bardzo niepewnie czuje się na obcej ziemi . Smucą ją wybryki syna .
„Trwoga o syna dobijała ją. Bezsenne noce spędzała na wpatrywaniu się w śpiącego i rozmyślaniach nad zmianami , jakie w nim zaszły”
„Po nocach piecze chleby i podpłomyki , aby syn mógł zakosztować świętego , mącznego chleba .”
Słabnąc od ciężkiej pracy i niewygód życia boi się śmierci, ale ten lęk powodowany jest wyłącznie troską o losy syna .
To kobieta , która dla swego dziecka potrafi zdobyć się na największe poświęcenie .
Wizerunek matki , która bez względu na pochodzenie , czy wykształcenie będzie się starała spełniać jak najlepiej obowiązki matki , będzie przeżywać radości i smutki związane z macierzyństwem to najczęściej występujący obraz w literaturze na przestrzeni różnych epok .
Zdecydowanie rzadziej pojawiają się postacie matek , których postawa jest zaprzeczeniem dobrego macierzyństwa .
Powodowane egoizmem lub źle pojętą miłością do dziecka , bywają postaciami negatywnymi , często groteskowymi.
Negatywną postać matki ukazuje naturalistyczny dramat Gabrieli Zapolskiej „Moralność pani Dulskiej” Tytułowa bohaterka to despotka kierująca się w swym przekonaniu dobrem dzieci . Tresuje córki i męża , wykazuje dużą pobłażliwość na wybryki syna . Ani na chwilę nie przestaje kierować życiem każdego z członków rodziny . Jest matką -tyranem , to ona wyznacza zasady postępowania , często odmienne od ogólnie przyjętych , uczy obłudy i zakłamania , tworzy własne zasady moralne . Toleruje wybryki syna , ale nie może się pogodzić z jego decyzją o małżeństwie ze służącą Hanką . Tłumi chęć usamodzielnienia się swoich dzieci , ubezwłasnowalnia ich . Zachłanna , bezwzględna , żyje w świecie pozorów i kłamstw przekonana , że działa w imię dobrze pojętych obowiązków matczynych .
Pozornie tolerancyjne i postępowe kobiety matki obecne w literaturze XX wieku bardziej przypominają panią niż kobiety wyzwolone.
Przykładem jest Młodziakowa , postać zaprezentowana przez Witolda Gombrowicza w powieści „Ferdydurke” . Ukazuje ją pisarz z dozą ironii :
„Kobieta dość otyła , lecz inteligentna i uspołeczniona , z bystrym i bacznym wyrazem twarzy , członkini komitetu dla ratowania niemowląt lub zwalczania plagi żebraniny dziecięcej w stolicy .”
Demonstrując swą nowoczesność nakłania córkę do romansu z rówieśnikiem , nie wyklucza też możliwości urodzenia przez Zutę nieślubnego dziecka , bo taki według niej jest stył życia młodzieży amerykańskiej. Młodziakowa to kobieta zakłamana , za wszelką cene chce być nowoczesna , brak jej naturalności i prawdziwych uczuć.
Jeszcze inna wizję matki nowoczesnej ukazuje Sławomir Mrożek w dramacie „Tango” .Matka Artura , Eleonora jest kobietą lekceważącą wszelkie zasady estetyczne i moralne .Kobieta płytka i bezmyślna , pozbawiona wrażliwości . Nie stara się pomóc swemu zagubionemu we współczesnej rzeczywistości synowi . Jest kobietą amoralną . Jej groteskowa postać kłóci się z pojęciem o matce opiekunce i powiernicy.
Postacie przedstawionych utworów końca XIX i I połowy XX wieku burzą topos matki oddanej , kochającej , szczerej , przeżywającej cierpienia i niepokoje . Niemniej jednak najczęściej matka ukazana jest jako kobieta, której wszystkie uczucia skierowane są ku dziecku . Pełna troski i oddania towarzyszy mu od momentu urodzenia w dobrych i złych chwilach . Taki obraz utrwaliła w nas literatura i sztuka . Więzi jakie łączą matkę z dzieckiem są trwałe nie ma w nich miejsca na egoizm , dlatego macierzyństwo wywołuje wzruszenie , a przede wszystkim budzi najwyższy szacunek .
Dodawanie komentarzy zablokowane - Zgłoś nadużycie