Treść zadania
Autor: Tenczowalala Dodano: 25.4.2010 (12:39)
Napisz pytania i odpowiedzi z książki Sposób na Alcybiadesa np: Czas akcji, gdzie się rozgrywa, główny bohater, wszyscy bohaterowie, wszyscy nauczyciele, gdzie była szkoła, jakiego imienie itd.
Bardzo pilne!!!!!!!!!
Komentarze do zadania
-
patro 25.4.2010 (13:34)
123justa, 46 minut temu Zgłoś nadużycie
Akcja książki Edmunda Niziurskiego „Sposób na Alcybiadesa” rozgrywa się głównie na szkolnych korytarzach. Bohaterami tej książki są uczniowie i nauczyciela jednej z warszawskich szkół.
Akcja rozgrywa się w ciągu roku szkolnego 1960/61. Miejsca akcji to: klasa, ogród Liceum im. Samuela Lindego, Warszawa, okolice Warszawy - Czersk (rozdział XII), Krakowskie Przedmieście, Plac Zamkowy, Plac Saski, Ogród Saski (rozdział XVII).
Marcin Ciamciara - jeden z głównych bohaterów powieści i jednocześnie jej narrator. Opowiada już z pewnego dystansu czasowego, kilka lat po opisywanych wydarzeniach - jest już po maturze. W czasie, kiedy rozgrywała się akcja powieści, był uczniem klasy ósmej. Jego ojciec był dyrektorem w hucie Warszawa. Niewiele wiadomo o matce. Należy przypuszczać, że Marcin był jedynakiem.
Nie uczył się zbyt dobrze, raczej z powodu niechęci do pracy niż z braku zdolności. Należał do słynnej w klasie paczki wyczynowców. Mimo słabych ocen jest myślącym i inteligentnym chłopcem. Nie pochwala metod stosowanych przez Zasępę. Podobnie jak inni decyduje się na stosowanie SPONY dla własnej wygody. Szybko daje się porwać zapałowi i podobnie jak inni aktywnie włącza się w pracę. Zdaje sobie sprawę z tego, że polubił Alcybiadesa i godzi się z tym. Jest wrażliwy. Stara się wyjaśnić pedagogowi sytuację, w jakiej się znaleźli.
Słabiński Słabiszewski - przez kolegów nazywany Słabym, mimo że jest najsilniejszy w klasie. Z zamiłowania jest filatelistą i sportowcem. Pod wpływem stosowania SPONY zmienił się, zaniedbywał treningi sportowe. Większość czasu poświęcał na pracę w kółku historycznym.
Zasępa - najbardziej zdeterminowany członek paczki, jest wyraźnie jej przywódcą. To właśnie on przekazał kolegom wezwanie od Alibaby. To on pierwszy proponuje, by zdobyć sposób na nauczycieli. Jest uparty, nie zraża się niepowodzeniami. Wytrwale dąży do celu, nie przebierając przy tym w środkach. Dla zdobycia sposobu oszukał Kickiego i porwał Szekspira, próbując wymusić na nim zdradzenie tajemnicy. To on zaproponował Pędzelkiewiczowi kradzież zabytkowej monety. On jeden nie jest zachwycony SPONĄ. Uważa, że to, co robią, jest wynaturzone, bo przecież sposób kupowali, by móc się nie uczyć, a nie po to, by podejmować dodatkowe zadania w kółku historycznym. Stara się robić wrażenie odpornego na wiedzę. Okazuje się jednak, że sam także rysował postacie historycznych żołnierzy. Ma pewne zdolności matematyczne zauważone w końcu przez Dziadzię. Zasępa zachowuje się czasem cynicznie, ale i on chyba polubił starego historyka.
Józio Pędzelkiewicz - czwarty z paczki, młodszy brat słynnego motocyklisty Tadeusza. Przez kolegów nazywany Małym Pędzlem lub Pędzelkiem. Dla grupy jest gotowy na każde poświęcenie. Aby zdobyć pieniądze na zakup sposobu, decyduje się sprzedać swój motor. Także w Czersku to właśnie on oddaje swoje dynamo, którego zażądał rzekomy rolnik. Dał się porwać SPONIE, po materiały do kolejnego “dryfu” pojechał aż do Płocka.
Alibaba - uczeń klasy jedenastej, należący do słynnej w swoim czasie grupy czwororęcznych. Wysoki, mocno zbudowany, niewątpliwie silny. Z wyższością odnosi się do młodszych kolegów, stawia im ostre warunki. Wymaga od nich bezwzględnego podporządkowania się, grozi.
Juliusz Lepki - Szekspir. Uczeń klasy dziesiątej, prymus. Szekspir ma zamiłowania teatralne, co zresztą zdradza jego przezwisko. Prowadzi szkolne kółko dramatyczne, w którym jest reżyserem. Przygotowuje sztukę pt. “Przebudzenie Afryki”. Gra w niej rolę kacyka. Jest inteligentny, opanowany, cierpliwy. Chłopcy przypuszczają, że cechuje go ponadto mściwość i wciąż się go obawiają. Lepki jest zręcznym dyplomatą. Wybronił chłopców przed dyrektorem, ale zrobił to tak, że zostali oni niejako oddani do jego dyspozycji.
To właśnie Szekspir wtajemnicza chłopców w zasady SPONY i WAB-u.
Wątłusz - uczeń kasy jedenastej, znany jako mistrz bokserski szkoły. Znokautowany przez młodszego brata i przez Szlaję, również ucznia niższej klasy, porzucił karierę sportową. Załamał się i postanowił zostać muzykiem i poetą. Z braku funduszy na instrument pozostała mu poezja. Kręci się w okolicy Wędzarni, układając melancholijne wiersze. To on sprzedaje bohaterom SPONĘ.
Kicki - uczeń klasy dziewiątej, nieuk i cwaniak. Do klasy dziewiątej prześliznął się dzięki umiejętnemu “lawirowaniu”. Pośredniczy w sprzedaży sposobu na nauczycieli, starając się przy tym jak najwięcej zyskać dla siebie.
Bem - jeden z uczniów klasy ósmej, przepytany przez Alcybiadesa podczas pierwszej próby WAB-u, stał się potem jednym z najbardziej czynnych członków kółka historycznego.
Dyrektor - zwany przez uczniów Dyrem, żelazną ręką sprawuje kierownictwo szkoły. Jest surowy i zasadniczy, wymaga od uczniów, by godnie reprezentowali szkołę im. Lindego. Nie mieści mu się w głowie nieuctwo klasy ósmej. Zapowiada, że zwalczy ten objaw. Nie dowierza też zmianie, jaka zaszła w tej klasie. Alcybiadesa uważa za miernego nauczyciela, gdyż ten nie potrafi utrzymać ciszy na lekcjach.
Alcybiades - bohater główny i tytułowy, profesor Tymoteusz Misiak, nauczyciel historii. Swoje przezwisko zawdzięcza temu, że przestrzegał uczniów przed losem Alcybiadesa, ateńskiego przywódcy, moralnie zepsutego, wygnanego z kraju. Przekora uczniów spowodowała, że nosi imię postaci, której nie ceni. Jest już starszy, ma sześćdziesiąt dwa lata, zupełnie łysy. Jego obwisłe ramiona i przygarbione plecy powodują, że wydaje się jeszcze niższy niż jest. Nosi grube okulary i wiecznie wygniecione ubranie, bo nie przywiązuje wagi do wyglądu. Jest spokojny, łagodny. Nigdy nie podnosi głosu. Zdaniem Dyra jest zbyt pobłażliwy dla uczniów. To prawda, że w czasie jego lekcji zawsze panuje gwar. Młodsi uczniowie w ogóle go nie szanują, uważają za nieporadnego. Inaczej jest ze starszymi. W kartotece prezentowanej przez Szekspira Alcybiades został oceniony bardzo wysoko: jest nauczycielem sprawiedliwym, choć wymagającym, łagodnym, cierpliwym i wyrozumiałym, jego lekcje są ciekawie prowadzone. W jego charakterystyce znalazło się też zdanie “Podlega ścisłej ochronie” - oznaczało ono, że wszelkie formy dręczenia przez uczniów są zabronione. Określono Alcybiadesa jako nauczyciela dryfującego, to znaczy takiego, który łatwo zbacza z zasadniczego tematu na rzecz jakiejś dyskusji. Profesor Misiak jest dobrym nauczycielem, choć nie zawsze docenianym.
Żwaczek - polonista i wychowawca klasy ósmej, znany z żelaznej ręki. Utrzymuje dyscyplinę na lekcji, wobec uczniów jest bardzo surowy. Wciąż zaznacza niedostateczny zasób ich wiedzy. Nie wierzy w zmianę swoich wychowanków, ostrzega przed nimi Alcybiadesa.
Pani Kalino - nauczycielka geografii, jedyna po odejściu pani Lilkowskiej i prócz woźnej Więckowskiej, kobieta w na wskroś męskiej szkole im Lindego. Dzieli z Alcybiadesem pracownię, lecz większość sali zajęła swoimi pomocami do geografii. Wobec uczniów jest bardzo wymagająca i nie daje się zwodzić. Podobnie jak Żwaczek nie wierzy w ich nagłą przemianę.
Ejdziatowicz - nauczyciel matematyki, zwany przez uczniów Dziadzią. Jest przekonany o wyższości swojego przedmiotu nad innymi. Na każdym kroku węszy podstęp uczniów. Korzysta jednak ze zmian w klasie, by wychwycić chłopców zdolnych matematycznie lub przejawiających zainteresowania w tym kierunku.
Nierucha - nauczyciel wychowania fizycznego, gra sportowo w brydża, odnosząc w tej dziedzinie sukcesy.
Więckowska - woźna szkolna, wdowa po długoletnim zasłużonym pracowniku szkoły. W czasie wojny jej mąż z narażeniem życia ocalił przed zniszczeniem i przechował wiele pomocy i pamiątek szkolnych. Woźna hoduje drób, co jest przyczyną utarczek między nią a dyrektorem. Dzięki temu chłopcy mogą wkraść się w jej łaski, co owocuje zgodą na korzystanie z Wędzarni i Obserwatorium.
Rolnik z Czerska - wyglądający na poczciwca, mieszkający w pobliżu ruin zamku chłop. Chętnie proponuje różnym zbieraczom pamiątek i poszukiwaczom skarbów swoją pomoc. Sprzedaje im wyorane ponoć eksponaty. W rzeczywistości jest sprytnym oszustem, żerującym na naiwności i niedouczeniu kupujących. Chłopcom na przykład sprzedał starą siatkę pszczelarską jako misiurkę, czyli część rycerskiej zbroi.
Zadanie jest zamknięte. Autor zadania wybrał już najlepsze rozwiązanie lub straciło ono ważność.
Najlepsze rozwiązanie
Rozwiązania
-
123justa 25.4.2010 (12:47)
Akcja książki Edmunda Niziurskiego „Sposób na Alcybiadesa” rozgrywa się głównie na szkolnych korytarzach. Bohaterami tej książki są uczniowie i nauczyciela jednej z warszawskich szkół.
Akcja rozgrywa się w ciągu roku szkolnego 1960/61. Miejsca akcji to: klasa, ogród Liceum im. Samuela Lindego, Warszawa, okolice Warszawy - Czersk (rozdział XII), Krakowskie Przedmieście, Plac Zamkowy, Plac Saski, Ogród Saski (rozdział XVII).
Marcin Ciamciara - jeden z głównych bohaterów powieści i jednocześnie jej narrator. Opowiada już z pewnego dystansu czasowego, kilka lat po opisywanych wydarzeniach - jest już po maturze. W czasie, kiedy rozgrywała się akcja powieści, był uczniem klasy ósmej. Jego ojciec był dyrektorem w hucie Warszawa. Niewiele wiadomo o matce. Należy przypuszczać, że Marcin był jedynakiem.
Nie uczył się zbyt dobrze, raczej z powodu niechęci do pracy niż z braku zdolności. Należał do słynnej w klasie paczki wyczynowców. Mimo słabych ocen jest myślącym i inteligentnym chłopcem. Nie pochwala metod stosowanych przez Zasępę. Podobnie jak inni decyduje się na stosowanie SPONY dla własnej wygody. Szybko daje się porwać zapałowi i podobnie jak inni aktywnie włącza się w pracę. Zdaje sobie sprawę z tego, że polubił Alcybiadesa i godzi się z tym. Jest wrażliwy. Stara się wyjaśnić pedagogowi sytuację, w jakiej się znaleźli.
Słabiński Słabiszewski - przez kolegów nazywany Słabym, mimo że jest najsilniejszy w klasie. Z zamiłowania jest filatelistą i sportowcem. Pod wpływem stosowania SPONY zmienił się, zaniedbywał treningi sportowe. Większość czasu poświęcał na pracę w kółku historycznym.
Zasępa - najbardziej zdeterminowany członek paczki, jest wyraźnie jej przywódcą. To właśnie on przekazał kolegom wezwanie od Alibaby. To on pierwszy proponuje, by zdobyć sposób na nauczycieli. Jest uparty, nie zraża się niepowodzeniami. Wytrwale dąży do celu, nie przebierając przy tym w środkach. Dla zdobycia sposobu oszukał Kickiego i porwał Szekspira, próbując wymusić na nim zdradzenie tajemnicy. To on zaproponował Pędzelkiewiczowi kradzież zabytkowej monety. On jeden nie jest zachwycony SPONĄ. Uważa, że to, co robią, jest wynaturzone, bo przecież sposób kupowali, by móc się nie uczyć, a nie po to, by podejmować dodatkowe zadania w kółku historycznym. Stara się robić wrażenie odpornego na wiedzę. Okazuje się jednak, że sam także rysował postacie historycznych żołnierzy. Ma pewne zdolności matematyczne zauważone w końcu przez Dziadzię. Zasępa zachowuje się czasem cynicznie, ale i on chyba polubił starego historyka.
Józio Pędzelkiewicz - czwarty z paczki, młodszy brat słynnego motocyklisty Tadeusza. Przez kolegów nazywany Małym Pędzlem lub Pędzelkiem. Dla grupy jest gotowy na każde poświęcenie. Aby zdobyć pieniądze na zakup sposobu, decyduje się sprzedać swój motor. Także w Czersku to właśnie on oddaje swoje dynamo, którego zażądał rzekomy rolnik. Dał się porwać SPONIE, po materiały do kolejnego “dryfu” pojechał aż do Płocka.
Alibaba - uczeń klasy jedenastej, należący do słynnej w swoim czasie grupy czwororęcznych. Wysoki, mocno zbudowany, niewątpliwie silny. Z wyższością odnosi się do młodszych kolegów, stawia im ostre warunki. Wymaga od nich bezwzględnego podporządkowania się, grozi.
Juliusz Lepki - Szekspir. Uczeń klasy dziesiątej, prymus. Szekspir ma zamiłowania teatralne, co zresztą zdradza jego przezwisko. Prowadzi szkolne kółko dramatyczne, w którym jest reżyserem. Przygotowuje sztukę pt. “Przebudzenie Afryki”. Gra w niej rolę kacyka. Jest inteligentny, opanowany, cierpliwy. Chłopcy przypuszczają, że cechuje go ponadto mściwość i wciąż się go obawiają. Lepki jest zręcznym dyplomatą. Wybronił chłopców przed dyrektorem, ale zrobił to tak, że zostali oni niejako oddani do jego dyspozycji.
To właśnie Szekspir wtajemnicza chłopców w zasady SPONY i WAB-u.
Wątłusz - uczeń kasy jedenastej, znany jako mistrz bokserski szkoły. Znokautowany przez młodszego brata i przez Szlaję, również ucznia niższej klasy, porzucił karierę sportową. Załamał się i postanowił zostać muzykiem i poetą. Z braku funduszy na instrument pozostała mu poezja. Kręci się w okolicy Wędzarni, układając melancholijne wiersze. To on sprzedaje bohaterom SPONĘ.
Kicki - uczeń klasy dziewiątej, nieuk i cwaniak. Do klasy dziewiątej prześliznął się dzięki umiejętnemu “lawirowaniu”. Pośredniczy w sprzedaży sposobu na nauczycieli, starając się przy tym jak najwięcej zyskać dla siebie.
Bem - jeden z uczniów klasy ósmej, przepytany przez Alcybiadesa podczas pierwszej próby WAB-u, stał się potem jednym z najbardziej czynnych członków kółka historycznego.
Dyrektor - zwany przez uczniów Dyrem, żelazną ręką sprawuje kierownictwo szkoły. Jest surowy i zasadniczy, wymaga od uczniów, by godnie reprezentowali szkołę im. Lindego. Nie mieści mu się w głowie nieuctwo klasy ósmej. Zapowiada, że zwalczy ten objaw. Nie dowierza też zmianie, jaka zaszła w tej klasie. Alcybiadesa uważa za miernego nauczyciela, gdyż ten nie potrafi utrzymać ciszy na lekcjach.
Alcybiades - bohater główny i tytułowy, profesor Tymoteusz Misiak, nauczyciel historii. Swoje przezwisko zawdzięcza temu, że przestrzegał uczniów przed losem Alcybiadesa, ateńskiego przywódcy, moralnie zepsutego, wygnanego z kraju. Przekora uczniów spowodowała, że nosi imię postaci, której nie ceni. Jest już starszy, ma sześćdziesiąt dwa lata, zupełnie łysy. Jego obwisłe ramiona i przygarbione plecy powodują, że wydaje się jeszcze niższy niż jest. Nosi grube okulary i wiecznie wygniecione ubranie, bo nie przywiązuje wagi do wyglądu. Jest spokojny, łagodny. Nigdy nie podnosi głosu. Zdaniem Dyra jest zbyt pobłażliwy dla uczniów. To prawda, że w czasie jego lekcji zawsze panuje gwar. Młodsi uczniowie w ogóle go nie szanują, uważają za nieporadnego. Inaczej jest ze starszymi. W kartotece prezentowanej przez Szekspira Alcybiades został oceniony bardzo wysoko: jest nauczycielem sprawiedliwym, choć wymagającym, łagodnym, cierpliwym i wyrozumiałym, jego lekcje są ciekawie prowadzone. W jego charakterystyce znalazło się też zdanie “Podlega ścisłej ochronie” - oznaczało ono, że wszelkie formy dręczenia przez uczniów są zabronione. Określono Alcybiadesa jako nauczyciela dryfującego, to znaczy takiego, który łatwo zbacza z zasadniczego tematu na rzecz jakiejś dyskusji. Profesor Misiak jest dobrym nauczycielem, choć nie zawsze docenianym.
Żwaczek - polonista i wychowawca klasy ósmej, znany z żelaznej ręki. Utrzymuje dyscyplinę na lekcji, wobec uczniów jest bardzo surowy. Wciąż zaznacza niedostateczny zasób ich wiedzy. Nie wierzy w zmianę swoich wychowanków, ostrzega przed nimi Alcybiadesa.
Pani Kalino - nauczycielka geografii, jedyna po odejściu pani Lilkowskiej i prócz woźnej Więckowskiej, kobieta w na wskroś męskiej szkole im Lindego. Dzieli z Alcybiadesem pracownię, lecz większość sali zajęła swoimi pomocami do geografii. Wobec uczniów jest bardzo wymagająca i nie daje się zwodzić. Podobnie jak Żwaczek nie wierzy w ich nagłą przemianę.
Ejdziatowicz - nauczyciel matematyki, zwany przez uczniów Dziadzią. Jest przekonany o wyższości swojego przedmiotu nad innymi. Na każdym kroku węszy podstęp uczniów. Korzysta jednak ze zmian w klasie, by wychwycić chłopców zdolnych matematycznie lub przejawiających zainteresowania w tym kierunku.
Nierucha - nauczyciel wychowania fizycznego, gra sportowo w brydża, odnosząc w tej dziedzinie sukcesy.
Więckowska - woźna szkolna, wdowa po długoletnim zasłużonym pracowniku szkoły. W czasie wojny jej mąż z narażeniem życia ocalił przed zniszczeniem i przechował wiele pomocy i pamiątek szkolnych. Woźna hoduje drób, co jest przyczyną utarczek między nią a dyrektorem. Dzięki temu chłopcy mogą wkraść się w jej łaski, co owocuje zgodą na korzystanie z Wędzarni i Obserwatorium.
Rolnik z Czerska - wyglądający na poczciwca, mieszkający w pobliżu ruin zamku chłop. Chętnie proponuje różnym zbieraczom pamiątek i poszukiwaczom skarbów swoją pomoc. Sprzedaje im wyorane ponoć eksponaty. W rzeczywistości jest sprytnym oszustem, żerującym na naiwności i niedouczeniu kupujących. Chłopcom na przykład sprzedał starą siatkę pszczelarską jako misiurkę, czyli część rycerskiej zbroi.
Dodawanie komentarzy zablokowane - Zgłoś nadużycie
-
Dajana888 25.4.2010 (12:51)
Akcja rozgrywa się w męskiej (dysedukacyjnej) szkole jedenastoletniej im. Lindego w Warszawie. Główni bohaterowie to czterech przyjaciół z klasy VIIIa: Ciamciara (narrator), Zasępa, Słabiszewki "Słaby" i Pędzelkiewicz "Pędzel"
Główny bohater-Alcybiades(Tymoteusz Misiak) to nauczyciel historiiDodawanie komentarzy zablokowane - Zgłoś nadużycie
-
patro 25.4.2010 (13:34)
123justa, 46 minut temu Zgłoś nadużycie
Akcja książki Edmunda Niziurskiego „Sposób na Alcybiadesa” rozgrywa się głównie na szkolnych korytarzach. Bohaterami tej książki są uczniowie i nauczyciela jednej z warszawskich szkół.
Akcja rozgrywa się w ciągu roku szkolnego 1960/61. Miejsca akcji to: klasa, ogród Liceum im. Samuela Lindego, Warszawa, okolice Warszawy - Czersk (rozdział XII), Krakowskie Przedmieście, Plac Zamkowy, Plac Saski, Ogród Saski (rozdział XVII).
Marcin Ciamciara - jeden z głównych bohaterów powieści i jednocześnie jej narrator. Opowiada już z pewnego dystansu czasowego, kilka lat po opisywanych wydarzeniach - jest już po maturze. W czasie, kiedy rozgrywała się akcja powieści, był uczniem klasy ósmej. Jego ojciec był dyrektorem w hucie Warszawa. Niewiele wiadomo o matce. Należy przypuszczać, że Marcin był jedynakiem.
Nie uczył się zbyt dobrze, raczej z powodu niechęci do pracy niż z braku zdolności. Należał do słynnej w klasie paczki wyczynowców. Mimo słabych ocen jest myślącym i inteligentnym chłopcem. Nie pochwala metod stosowanych przez Zasępę. Podobnie jak inni decyduje się na stosowanie SPONY dla własnej wygody. Szybko daje się porwać zapałowi i podobnie jak inni aktywnie włącza się w pracę. Zdaje sobie sprawę z tego, że polubił Alcybiadesa i godzi się z tym. Jest wrażliwy. Stara się wyjaśnić pedagogowi sytuację, w jakiej się znaleźli.
Słabiński Słabiszewski - przez kolegów nazywany Słabym, mimo że jest najsilniejszy w klasie. Z zamiłowania jest filatelistą i sportowcem. Pod wpływem stosowania SPONY zmienił się, zaniedbywał treningi sportowe. Większość czasu poświęcał na pracę w kółku historycznym.
Zasępa - najbardziej zdeterminowany członek paczki, jest wyraźnie jej przywódcą. To właśnie on przekazał kolegom wezwanie od Alibaby. To on pierwszy proponuje, by zdobyć sposób na nauczycieli. Jest uparty, nie zraża się niepowodzeniami. Wytrwale dąży do celu, nie przebierając przy tym w środkach. Dla zdobycia sposobu oszukał Kickiego i porwał Szekspira, próbując wymusić na nim zdradzenie tajemnicy. To on zaproponował Pędzelkiewiczowi kradzież zabytkowej monety. On jeden nie jest zachwycony SPONĄ. Uważa, że to, co robią, jest wynaturzone, bo przecież sposób kupowali, by móc się nie uczyć, a nie po to, by podejmować dodatkowe zadania w kółku historycznym. Stara się robić wrażenie odpornego na wiedzę. Okazuje się jednak, że sam także rysował postacie historycznych żołnierzy. Ma pewne zdolności matematyczne zauważone w końcu przez Dziadzię. Zasępa zachowuje się czasem cynicznie, ale i on chyba polubił starego historyka.
Józio Pędzelkiewicz - czwarty z paczki, młodszy brat słynnego motocyklisty Tadeusza. Przez kolegów nazywany Małym Pędzlem lub Pędzelkiem. Dla grupy jest gotowy na każde poświęcenie. Aby zdobyć pieniądze na zakup sposobu, decyduje się sprzedać swój motor. Także w Czersku to właśnie on oddaje swoje dynamo, którego zażądał rzekomy rolnik. Dał się porwać SPONIE, po materiały do kolejnego “dryfu” pojechał aż do Płocka.
Alibaba - uczeń klasy jedenastej, należący do słynnej w swoim czasie grupy czwororęcznych. Wysoki, mocno zbudowany, niewątpliwie silny. Z wyższością odnosi się do młodszych kolegów, stawia im ostre warunki. Wymaga od nich bezwzględnego podporządkowania się, grozi.
Juliusz Lepki - Szekspir. Uczeń klasy dziesiątej, prymus. Szekspir ma zamiłowania teatralne, co zresztą zdradza jego przezwisko. Prowadzi szkolne kółko dramatyczne, w którym jest reżyserem. Przygotowuje sztukę pt. “Przebudzenie Afryki”. Gra w niej rolę kacyka. Jest inteligentny, opanowany, cierpliwy. Chłopcy przypuszczają, że cechuje go ponadto mściwość i wciąż się go obawiają. Lepki jest zręcznym dyplomatą. Wybronił chłopców przed dyrektorem, ale zrobił to tak, że zostali oni niejako oddani do jego dyspozycji.
To właśnie Szekspir wtajemnicza chłopców w zasady SPONY i WAB-u.
Wątłusz - uczeń kasy jedenastej, znany jako mistrz bokserski szkoły. Znokautowany przez młodszego brata i przez Szlaję, również ucznia niższej klasy, porzucił karierę sportową. Załamał się i postanowił zostać muzykiem i poetą. Z braku funduszy na instrument pozostała mu poezja. Kręci się w okolicy Wędzarni, układając melancholijne wiersze. To on sprzedaje bohaterom SPONĘ.
Kicki - uczeń klasy dziewiątej, nieuk i cwaniak. Do klasy dziewiątej prześliznął się dzięki umiejętnemu “lawirowaniu”. Pośredniczy w sprzedaży sposobu na nauczycieli, starając się przy tym jak najwięcej zyskać dla siebie.
Bem - jeden z uczniów klasy ósmej, przepytany przez Alcybiadesa podczas pierwszej próby WAB-u, stał się potem jednym z najbardziej czynnych członków kółka historycznego.
Dyrektor - zwany przez uczniów Dyrem, żelazną ręką sprawuje kierownictwo szkoły. Jest surowy i zasadniczy, wymaga od uczniów, by godnie reprezentowali szkołę im. Lindego. Nie mieści mu się w głowie nieuctwo klasy ósmej. Zapowiada, że zwalczy ten objaw. Nie dowierza też zmianie, jaka zaszła w tej klasie. Alcybiadesa uważa za miernego nauczyciela, gdyż ten nie potrafi utrzymać ciszy na lekcjach.
Alcybiades - bohater główny i tytułowy, profesor Tymoteusz Misiak, nauczyciel historii. Swoje przezwisko zawdzięcza temu, że przestrzegał uczniów przed losem Alcybiadesa, ateńskiego przywódcy, moralnie zepsutego, wygnanego z kraju. Przekora uczniów spowodowała, że nosi imię postaci, której nie ceni. Jest już starszy, ma sześćdziesiąt dwa lata, zupełnie łysy. Jego obwisłe ramiona i przygarbione plecy powodują, że wydaje się jeszcze niższy niż jest. Nosi grube okulary i wiecznie wygniecione ubranie, bo nie przywiązuje wagi do wyglądu. Jest spokojny, łagodny. Nigdy nie podnosi głosu. Zdaniem Dyra jest zbyt pobłażliwy dla uczniów. To prawda, że w czasie jego lekcji zawsze panuje gwar. Młodsi uczniowie w ogóle go nie szanują, uważają za nieporadnego. Inaczej jest ze starszymi. W kartotece prezentowanej przez Szekspira Alcybiades został oceniony bardzo wysoko: jest nauczycielem sprawiedliwym, choć wymagającym, łagodnym, cierpliwym i wyrozumiałym, jego lekcje są ciekawie prowadzone. W jego charakterystyce znalazło się też zdanie “Podlega ścisłej ochronie” - oznaczało ono, że wszelkie formy dręczenia przez uczniów są zabronione. Określono Alcybiadesa jako nauczyciela dryfującego, to znaczy takiego, który łatwo zbacza z zasadniczego tematu na rzecz jakiejś dyskusji. Profesor Misiak jest dobrym nauczycielem, choć nie zawsze docenianym.
Żwaczek - polonista i wychowawca klasy ósmej, znany z żelaznej ręki. Utrzymuje dyscyplinę na lekcji, wobec uczniów jest bardzo surowy. Wciąż zaznacza niedostateczny zasób ich wiedzy. Nie wierzy w zmianę swoich wychowanków, ostrzega przed nimi Alcybiadesa.
Pani Kalino - nauczycielka geografii, jedyna po odejściu pani Lilkowskiej i prócz woźnej Więckowskiej, kobieta w na wskroś męskiej szkole im Lindego. Dzieli z Alcybiadesem pracownię, lecz większość sali zajęła swoimi pomocami do geografii. Wobec uczniów jest bardzo wymagająca i nie daje się zwodzić. Podobnie jak Żwaczek nie wierzy w ich nagłą przemianę.
Ejdziatowicz - nauczyciel matematyki, zwany przez uczniów Dziadzią. Jest przekonany o wyższości swojego przedmiotu nad innymi. Na każdym kroku węszy podstęp uczniów. Korzysta jednak ze zmian w klasie, by wychwycić chłopców zdolnych matematycznie lub przejawiających zainteresowania w tym kierunku.
Nierucha - nauczyciel wychowania fizycznego, gra sportowo w brydża, odnosząc w tej dziedzinie sukcesy.
Więckowska - woźna szkolna, wdowa po długoletnim zasłużonym pracowniku szkoły. W czasie wojny jej mąż z narażeniem życia ocalił przed zniszczeniem i przechował wiele pomocy i pamiątek szkolnych. Woźna hoduje drób, co jest przyczyną utarczek między nią a dyrektorem. Dzięki temu chłopcy mogą wkraść się w jej łaski, co owocuje zgodą na korzystanie z Wędzarni i Obserwatorium.
Rolnik z Czerska - wyglądający na poczciwca, mieszkający w pobliżu ruin zamku chłop. Chętnie proponuje różnym zbieraczom pamiątek i poszukiwaczom skarbów swoją pomoc. Sprzedaje im wyorane ponoć eksponaty. W rzeczywistości jest sprytnym oszustem, żerującym na naiwności i niedouczeniu kupujących. Chłopcom na przykład sprzedał starą siatkę pszczelarską jako misiurkę, czyli część rycerskiej zbroi.
Dodawanie komentarzy zablokowane - Zgłoś nadużycie
-
Koteczekkkkk 25.4.2010 (14:08)
zgadzam się z NIKUS96 w googlach wszystko znajdziesz
Dodawanie komentarzy zablokowane - Zgłoś nadużycie
Podobne zadania
Tomek w Krainie kangurów (PILNE!!!) Przedmiot: Język polski / Szkoła podstawowa | 2 rozwiązania | autor: Michallll 11.4.2010 (19:21) |
Kim byli rodzice H.Sienkiewicza ? <-- pilne !! Przedmiot: Język polski / Szkoła podstawowa | 3 rozwiązania | autor: natalala 13.4.2010 (16:15) |
pilne na jutro pomużcie prosze Przedmiot: Język polski / Szkoła podstawowa | 1 rozwiązanie | autor: Dominex 13.4.2010 (16:16) |
o czym marzę? Prosze pilne.!! Przedmiot: Język polski / Szkoła podstawowa | 7 rozwiązań | autor: Edycia 15.4.2010 (19:23) |
Pilne! Środki stylistyczne Przedmiot: Język polski / Szkoła podstawowa | 2 rozwiązania | autor: Hillgilly 16.4.2010 (08:21) |
Podobne materiały
Przydatność 60% "Bo wykonać mi trzeba dzieło wielkie, pilne, bo z tych kruszców dla siebie serce wykuć muszę [...]" (L. Staff). Czy człowiek może być kowalem swojego
WSTĘP. A. Znane przysłowie mówi, że każdy jest kowalem swojego losu. Mądrość ludowa każe wierzyć w możliwość kreowania własnego życia, nadawania mu kształtu zbliżonego do naszych marzeń i pragnień. Przekonanie to wydaje się bliskie także L. Staffowi, którego słowa stanowią inspirację niniejszych rozważań. Poeta, czyniąc bohaterem wiersza symbolicznego kowala -...
0 odpowiada - 0 ogląda - 5 rozwiązań
1 0
nikus96 25.4.2010 (12:42)
google.pl ; D
Dodawanie komentarzy zablokowane - Zgłoś nadużycie