Treść zadania
Autor: ola222 Dodano: 24.4.2010 (13:08)
Opisz na 2 strony !!
Mamy opisać (na plastyke jak cos)
Obraz Wita Stwosza w Krakowie w Kosciele Mariackim.
Tylko jak mam to napisac na 2 strony jak tam takiego długiegi nie ma... ; /
Jakby ktos mi to napisał to będe bardzoOo wdzięczna. :)
Pozdrawiam. ; *
Komentarze do zadania
-
Konto nieaktywne 24.4.2010 (13:23)
Chodzi chyba o ołtarz Wita Stwosza ;))
Zadanie jest zamknięte. Autor zadania wybrał już najlepsze rozwiązanie lub straciło ono ważność.
Najlepsze rozwiązanie
Rozwiązania
Podobne zadania
zaznacz cztery różne punkty A,B,C,D a)znajdź obraz punktu A i punktu D w Przedmiot: Język polski / Gimnazjum | 1 rozwiązanie | autor: kasia12 28.3.2010 (19:55) |
Pomóżcie opisać obraz Przedmiot: Język polski / Gimnazjum | 3 rozwiązania | autor: mamba11 4.5.2010 (19:55) |
opisz obraz jana matejki pt jan kochanowski nad zwlokami urszulki Przedmiot: Język polski / Gimnazjum | 1 rozwiązanie | autor: tulipann4 10.5.2010 (16:57) |
Obraz Tadeusza Makowskiego Przedmiot: Język polski / Gimnazjum | 1 rozwiązanie | autor: marhefka 17.5.2010 (15:37) |
czy obraz współczesnego świata,rozwój nauki potwierdzającą wizję Przedmiot: Język polski / Gimnazjum | 1 rozwiązanie | autor: Konto usunięte 19.5.2010 (21:24) |
Podobne materiały
Przydatność 60% Obraz miasta
Rozważania na temat samego miasta należy rozpocząć od samego określenia terminu. Otóż jest to skupisko ludności wyróżniające się głównie zajęciami nierolniczymi. Jednakże czymże jest miasto w literaturze, ziemia obiecana czy tez otchłanią pełną mroku. Czy jest to obszar postępu czy tez degeneracji. W literaturze motyw miasta zaistniał w epoce oświecenia. Miasto...
Przydatność 70% Obraz Soplicowa.
Soplicowo to tradycyjny polski, szlachecki, dziewiętnastowieczny dworek, który stał się centrum wydarzeń dziejących się w „Panu Tadeuszu”. Jednocześnie Soplicowo stało się obrazem dzieciństwa Mickiewicza. Jest to oaza spokoju i polskości. W epopei cały dworek opisany jest w sposób dość dziwny. Otóż opisuje go bohater. Jest to młody mężczyzna, który wraca po długim...
Przydatność 70% Obraz wsi
Młoda polska, to okres, w którym wiejskie społeczeństwo było już ukształtowane i podzielone wg posiadanego majątku ziemskiego. W Młodej Polsce chłop stawał się bardzo często bohaterem literackim, a jego kreacje były różne. J. Kasprowicz w cyklu sonetów „Z chałupy” odtworzył szereg realiów życia wiejskiego, obrazów codzienności, chłopskiej obyczajowości, życia...
Przydatność 55% Obraz Polski w Średniowieczu.
Średniowieczna Europa (pamiętamy: teocentryczna, silnie chrześcijańska, uniwersalna) była zamknięta dla państw i ludów pogańskich. Więcej: była dla nich niebezpieczna, bowiem wojny religijne i krzewienie wiary stanowiły istotę rzemiosła rycerskiego. A Kościół, papież, duchowni oznaczali: wiedzę, oświatę, kulturę Zachodu. Polska weszła w ten świat nowej cywilizacji...
Przydatność 85% Obraz "Śmierć Sokratesa"
Na dźwięk hasła: Sokrates jedni myślą o słynnym filozofie, inni o teoriach i wnioskach głoszonych przez niego, a jeszcze inni mają wtedy przed oczami obraz Jacquesa-Louisa Davida pt. „Śmierć Sokratesa”. Francuski malarz J.L David był reprezentantem XVIII-wiecznego neoklasycyzmu. Studiował rzeźbę i płaskorzeźbę antyczną, stąd też wzięła się jego fascynacja...
0 odpowiada - 0 ogląda - 1 rozwiązań
0 0
kasiula1 24.4.2010 (14:35)
Ołtarz Wita Stwosza zwany też ołtarzem mariackim znajduje się w kościele Mariackim w Krakowie. Jego twórcą był Veit Stoss niemiecki rzeźbiarz, grafik i malarz, wybitny przedstawiciel późnego gotyku. Około 1477 roku pojawia się pierwsza wzmianka o rzeźbiarzu przybyłym do Krakowa, gdzie na zamówienie rady miejskiej miał przygotować ołtarz główny w kościele MariackimOłtarz to dzieło snycerskie, wielkiego formatu. Uważany powszechnie za największy(13 x 11metrów) oraz najpiękniejszy gotycki ołtarz w Europie.
Tematyka ołtarza związana jest oczywiście z patronką tego kościoła, dlatego tez przedstawia sceny z życia Matki Bożej oraz Jej umiłowanego Syna. Figury w scenie głównej mają niemal trzy metry wysokości.
Dzieło rzeźbiarskie mieści na dwóch parach skrzydeł wiele scen i wiele postaci, przedstawiających przede wszystkim sceny z życia Matki Bożej. Ołtarz swą budową przypomina otwartą szafę. Na skrzydłach bocznych widnieje sześć scen z życia Marii, od "Zwiastowania", "Narodzin Jezusa", "Hołdu Trzech Królów" aż do "Zesłania Ducha Świętego".
Centralną scenę stanowi scena "Zaśnięcia Panny Marii" otoczonej postaciami proroków i Ojców Kościoła. Ponad tą sceną widoczna jest jeszcze scena "Wniebowzięcia Marii" prowadząca do koronacji Matki Bożej przez Chrystusa. W scenie tej podkreślony jest aspekt polskości poprzez usytuowanie tu dwóch wielkich rzeźb, polskich świętych św. Stanisława i św. Wojciecha.
W momencie zamknięcia szafy widzowi ukazuje się dwanaście scen z życia Matki Bożej obejmujących jej życie od zwiastowania Joachimowi aż przez mękę Chrystusa, do Jego zmartwychwstania. Ostatnie trzy sceny dotyczą więc cyklu wielkanocnego. Całość dopełnia koncepcja drzewa genealogicznego Marii, widoczna tak jak i scena "Koronacji" przy otwartej lub zamkniętej szafie.
Cechą charakterystyczną dzieła Stwosza jest naturalizm, przejawiający się w konkretności przedstawienia anatomicznych partii występujących tu postaci. Rzeźbiarz wręcz z naukową dokładnością przedstawia świat przyrody, świat przedmiotów codziennego, gospodarskiego użytku czy też szczegóły anatomii ludzkiego ciała. Znajomość budowy ciała nie jest jednak jednoznaczny z zachowaniem proporcji ludzkiego ciała. Świadomie dokonany zabieg idealizacji Marii, poprzez ukazanie pięknego, smukłego ciała z równoczesnym ukazaniem wszystkich mankamentów budowy ludzkiego ciała w przypadku innych śmiertelników. Ciała Apostołów są specjalnie postarzałe, ze względu na możliwość ukazania jeszcze większej ekspresji postaci. Wyrażenia jeszcze silniejszych emocji: smutku, troski, lęku czy zachwytu. Swych bohaterów traktuje Stwosz z wielkim bezlitosnym wręcz realizmem, ukazując ciała stare, zmęczone czy też przewlekle chore. Tak jak w przypadku oprawców Chrystusa, szczególnie w scenach pasyjnych. Przedstawione elementy stroju mocno wpisane są w czasy, w których ołtarz powstawał. Dostarczają nam wiedzy o ubraniach noszonych w czasie powstania dzieła.
Ołtarz Wita Stwosza należy do najwybitniejszych dzieł polskiego, ale także europejskiego gotyku. Porusza swą formą i zaskakującym kształtem, świadczy o niezwykłym talencie jego twórcy.
Dodawanie komentarzy zablokowane - Zgłoś nadużycie