Treść zadania

dzienia

interpretacja pieśni ''czego chcesz panie''

Zadanie jest zamknięte. Autor zadania wybrał już najlepsze rozwiązanie lub straciło ono ważność.

Najlepsze rozwiązanie

  • 0 0



    Wstęp
    Hymn do Boga to jeden z najwcześniejszych znanych utworów Kochanowskiego. Według niektórych źródeł poeta napisał go podczas pobytu w Paryżu i przesłał do przyjaciół w kraju. Podobno Mikołaj Rej po przeczytaniu pieśni wygłosił rymowaną orację, w której przyznał młodemu poecie wyższość nad sobą. Z punktu widzenia gatunkowego utwór ten jest hymnem (uroczystą i podniosłą pieśnią pochwalną, sławiącą bóstwo, bohaterskie czyny, wielkie idee i otoczone powszechnym szacunkiem wartości i instytucje), jednak Kochanowski napisał go w bardzo osobistej, intymnej tonacji, co wynikało z humanistycznej koncepcji świata i Boga.
    Rozwinięcie
    1. Określamy podmiot mówiący.
    Formy gramatyczne: w strofce 1 –1 os. lmn. („nas”); w strofce 3 – 1 os. lp. („wiem”); w strofkach 4 i ostatniej znów 1 os. lmn. Podmiot liryczny mówi zatem zarówno we własnym imieniu, wygłaszając sądy subiektywne, jak i wypowiada się w imieniu zbiorowości (ludzkości), co nadaje jego słowom walor obiektywności.
    2. Określamy adresata lirycznego.
    Podmiot liryczny zwraca się wprost do Boga, używając jednak określeń „Pan” i „Ty” (zgodnie z tradycją psalmiczną). Bezpośredni zwrot do Stwórcy niemożliwy w średniowieczu, był dość częsty w religijnej poezji renesansowej. Bóg określany jest tutaj nie tylko przez bezpośredni zwrot do niego, ale może przede wszystkim przez jego atrybuty (przymioty, cechy) – zjawiska natury. Dzięki temu jawi się jako ktoś bliski człowiekowi i zrozumiały.
    3. Kompozycja
    Utwór zaczyna się od pytań retorycznych (1 strofka). Dwie kolejne strofki zawierają tezę o wszechmocy Boga. Strofka 4 jest wyznaniem wiary. Kolejne mieszczą w sobie opis doskonałości świata – dzieła Boga. W ostatnich dwóch strofkach – podziękowanie i prośba o dalsze łaski i opiekę. Taki układ jest charakterystyczny dla modlitwy dziękczynnej.
    4. Obraz świata i Boga.
    Pochwała Boga jako twórcy obfitości życia i harmonii wszechświata rozwija się w ciągu wyrazistych plastycznie obrazów: od kosmosu (strofka 5 i 6): „Tyś Pan wszystkiego świata, Tyś niebo zbudował/I złotymi gwiazdami ślicznieś uhaftował”, przez oglądaną z coraz bliższej perspektywy Ziemię (morza, rzeki), aż po szczegółowe przedstawienia roślin i zwierząt. W każdym z tych elementów natury objawia się doskonałość boskiego zamysłu. Bóg zatem istnieje nie tylko ponad światem: ujawnia się poprzez świat. Stwórca jest tutaj nie starotestamentowym surowym sędzią, ale dawcą piękna i współistotnego z nim dobra. Umożliwia to człowiekowi uwielbienie Boga przez podziw dla natury. Można w tym doszukiwać się elementów religijności panteistycznej (panteizm – pogląd filozoficzny głoszący, że Bogiem jest wszechświat pojęty jako całość i wiążący się z ubóstwem sił i praw natury). Stwórca postrzegany jest w Hymnie jako najdoskonalszy artysta, stworzyciel piękna, dobra i prawdy. Jego wszechmoc podkreślona jest przez użycie paralelizmó i powtórzeń („Tyś”, „z Twoich rąk”, „za Twoim rozkazaniem”, „z Twojej łaski”), wielokrotnie powtórzone zaprzeczenia(„Kościół Cię nie ogarnie”, „Złota... nie pragniesz”, „fundament... nieobeszłej ziemi”, „rzeki wód nieprzebranych”). Piękno świata uwydatniają epitety („złote gwiazdy”, „w kłosianym wieńcu”), obrazy metaforyczne („Tyś niebo zbudował/I złotymi gwiazdami ślicznieś uhaftował”), zaś na zasadniczą jedność elementów natury wskazują animizacje („morze stoi,/A zamierzonych granic przeskoczyć się boi”) i antropomorfizacje („w kłosianym wieńcu lato chodzi”). Harmonię świata przedstawionego podkreśla również regularna budowa wersyfikacyjna: strofki dwuwersowe (dystychy), wersy 13-zgłoskowe ze stałą średniówką po 7 sylabie, rymy dokładne.
    5. Obraz człowieka.
    Człowiek w Hymnie jest dziełem Boga, który stworzył go nie do cierpienia czy walki, lecz do szczęścia. Misja życiowa człowieka nie polega więc na buncie czy mozolnym szukaniu drogi do Pana, lecz na afirmacji (akceptacja, potwierdzenie) jego dzieła. Ta świadomość pozwala jednostce na cieszenie się pięknem boskiego planu, na życie zgodne z ustanowionym przez Stwórcę prawem, które objawia się w naturze.
    Kochanowski w swoim utworze wykreował obraz rzeczywistości arkadyjskiej, w której człowieka, jeśli tylko podda się woli Pana, nie może spotkać nic złego.
    Zakończenie
    Pieśń Czego chcesz od nas, Panie... można nazwać manifestem renesansowej świadomości humanistycznej ze względu na:
    - kreację Boga – Stwórcy – Artysty, bliskiego ludziom i światu,
    - obraz świata, w którym panuje harmonia pomiędzy jego poszczególnymi elementami,
    - rozumienie natury jako czegoś idealnie pięknego i moralnie doskonałego,
    - poczucie więzi człowieka z naturą,
    - elementy epikureizmu (zachwyt, radość) i stoicyzmu (poddanie się woli Boga),
    - formę wiersza nawiązującego do wzorców antycznych (Horacy).

Rozwiązania

Podobne materiały

Przydatność 65% Człowiek potrzebuje wiary – człowiek potrzebuje Boga

Motto: „Człowiek potrzebuje wiary – człowiek potrzebuje Boga.” Szanowni zebrani, koleżanki i koledzy chciałbym dzisiaj wypowiedzieć się na temat potrzeby wiary a w szczególności wiary w Boga. Trudno nawet dokładnie zdefiniować kim jest Bóg? Wiemy, że podobno jest dobry, sprawiedliwy, miłosierny, ale czy On naprawdę jest? Żeby żyć musimy oddychać, jeść, pić,...

Przydatność 75% Czy człowiek potrzebuje zmian?

Czy człowiek potrzebuje zmian? Otóż uważam, że owszem. Ludzie, gdy nie zmieniają się, swojego stylu ubierania się, pracy, otoczenia, czy miejsca zamieszkania, mają wrażenie, iż nie rozwijają się. Często boimy się zmian, tego, że gdy już się na nie zdecydujemy, to okaże się ona zmianą na gorsze. Fakt, że ktoś staje się inny lub coś staje inne niż dotychczas przeraża...

Przydatność 60% Każdy potrzebuje przyjaciela - rozprawka

W mojej pracy rozważę tezę dotyczącą tematu : Każdy potrzebuje przyjaciela. Jest to zagadnienie, które jest problemem mojej dzisiejszej rozprawki. Według mnie twierdzenie, że każdy potrzebuje przyjaciela jest prawdą. Wszystko co człowiek robi z przyjacielem jest przyjemnością. Przytoczę kilka argumentów aby potwierdzić swoją tezę: Rozpocznę od najważniejszego dla mnie...

Przydatność 50% Czy współczesny świat potrzebuje Judymów.

Doktor medycyny( chirurg). Idealista walczący o dobro najbiedniejszych. Człowiek, który zdobył swoje wykształcenie z ogromnym trudem i dzięki ogromnej sile woli. Samotnik z wyboru. Taki właśnie pragnął być Stefan Żeromski- pragnął mieć wybór. Uniemożliwiła mu to choroba. Zmuszony do opuszczenia szkoły, zmuszony do odstąpienia od swojej pierwszej prawdziwej miłości...

Przydatność 55% Człowiek potrzebuje drugiego człowieka - rozprawka

Wszyscy dobrze wiemy, że na świecie żyją ludzie samotni potrzebujący przyjaciół. Są też tacy, którzy dobrowolnie skazali się na życie w odosobnieniu. Powszechnie uważa się ich za pomylonych. Osobiście uważam, że izolowanie się od społeczeństwa jest jak śmierć za życia. Myślę że, człowiek nie może żyć bez drugiego człowieka dlatego, że naszym naturalnym...

0 odpowiada - 0 ogląda - 1 rozwiązań

Dodaj zadanie

Zobacz więcej opcji