Zadanie jest zamknięte. Autor zadania wybrał już najlepsze rozwiązanie lub straciło ono ważność.
Najlepsze rozwiązanie
Rozwiązania
-
oOoCuksoOo 22.4.2010 (20:00)
Tryptyk "Sąd ostateczny" 1473 dzieło składa się z 3 części.
Tryptyk jest ołtarzem.
Ołtarz H.Memlinga powstał pod koniec XV wieku, jest to tryptyk ukazujący rozległą panoramę sądu ostatecznego. W środkowej części ołtarza w strefie górnej, niebiańskiej na łuku tęczy(podkreślającej wielkośc i chwałę) siedzi Chrystus Sędzia (Pantokrator), stopy opiera o kulę ziemską, co oznacza Jego panowanie nad światem, po bokach głowy Chrystusa ukazane są lilia i miecz, miecz to symbol kary dla potępionych, a lilia symbol miłosierdzia i łaski. Obok Chrystusa znajdują się postacie Apostołów i Matka Boska. W górynych rogach namalowane są anioły dmące w trąby i wzywające na sąd ostateczny. W strefie dolnej- ziemskiej, centralną postacią jest Michał Archanioł(wódz zastępów pańskich).Dodawanie komentarzy zablokowane - Zgłoś nadużycie
Podobne zadania
dokładny opis Przedmiot: Język polski / Liceum | 2 rozwiązania | autor: Zygus 11.4.2010 (22:57) |
opis życia w lagrze- "inny świat" Herling Grudzinski Przedmiot: Język polski / Liceum | 2 rozwiązania | autor: kwiat19 19.4.2010 (14:49) |
Opis wybranej gazety, czasopisma. Przedmiot: Język polski / Liceum | 1 rozwiązanie | autor: papec 27.4.2010 (18:09) |
Szczegółowy opis mogił z "Nad Niemnem" Przedmiot: Język polski / Liceum | 1 rozwiązanie | autor: Bagi91 28.4.2010 (19:02) |
Opis obrazu Wyspiańskiego pt.: "Śpiący Staś" Przedmiot: Język polski / Liceum | 1 rozwiązanie | autor: olaa92_92 30.4.2010 (14:24) |
Podobne materiały
Przydatność 85% Hans Memling -Sad Ostateczny
Tryptyk Hansa Memlinga pod tytułem „Sąd Ostateczny” powstał w XV wieku, w latach 1464-1473. Po prawej stronie obrazu znajduje się niebo, po lewej piekło, a w środku najprawdopodobniej czyściec lub ziemia. Na malowidle widać sprawiedliwość Sądu Bożego. Po stronie ludzi zbawionych, jak i potępionych są ludzie różnych ras, płci, różnego pochodzenia. Po obu stronach widać...
Przydatność 75% Hans Memling - Tryptyk "Sąd Ostateczny".
Tryptyk Hansa Memlinga pod tytułem „Sąd Ostateczny” powstał w XV wieku, w latach 1464-1473. Po prawej stronie obrazu znajduje się niebo, po lewej piekło, a w środku najprawdopodobniej czyściec lub ziemia. Na malowidle widać sprawiedliwość Sądu Bożego. Po stronie ludzi zbawionych, jak i potępionych są ludzie różnych ras, płci, różnego pochodzenia. Po obu stronach widać...
Przydatność 70% Hans Memling "Sąd Ostateczny".
Hans Memling (1435-1494) malarz niderlandzki, w którego obrazach widać ścieranie się tendencji jeszcze średniowiecznego (gotyckiego) malarstwa i cech sztuki renesansowej. Memling wypracował indywidualny styl malowanych postaci: łagodność, liryzm, spokój, wewnętrzne skupienie i zaduma. Był malarzem dość popularnym, maił duzo zamówień, a wiec także bogatym. \"Sąd...
Przydatność 50% "Sąd ostateczny" Hans'a Memling'a
„SĄD OSTATECZNY” HANS’A MEMLING’A
Przydatność 55% Hans Memling
? Malarz niderlandzki niemieckiego pochodzenia, jeden z najważniejszych przedstawicieli wczesnego odrodzenia w Europie. ? Urodził się około 1433 roku w Seligenstadt koło Aschaffenburga nad Menem w Hesji, jako syn Hermanna Momlingena i Luci Strin między rokiem 1435 a 1440. Niedługo potem jego rodzina przeniosła się do Seligenstadt. W roku 1451 w okolicy tej wybuchła epidemia dżumy,...
0 odpowiada - 0 ogląda - 2 rozwiązań
0 0
eleventhsky 22.4.2010 (19:41)
Górna połowa środkowej części tryptyku, zarezerwowana dla Jezusa, Maryi, Jana Chrzciciela i dwunastu apostołów, symbolizuje sferę sacrum. Miejsce dla istot najwyższych wyznacza światło emanujące z ciała Zbawiciela w postaci złotych kręgów. Tęcza, na której siedzi Chrystus, to znak przymierza zawartego między Bogiem, a ludźmi. Złota kula, na której spoczywają nogi Zbawiciela przypomina o Bożej władzy nad światem. Syn Boży jako sędzia prawą ręką wskazuje drogę zbawionym, a lewą - grzesznikom, skazanym na wieczne potępienie.
Dolna połowa środkowej części ołtarza to ziemia, sfera profanum. Tutaj centralne miejsce zajmuje święty Michał trzymający wagę, której szale wskazują kto ma być zbawiony, a kto potępiony. Waga to znak Bożej sprawiedliwości.
W głębi po lewej stronie na środkowej części tryptyku anioł walczy z szatanem o duszę człowieka. Popularny w średniowieczu motyw walki sił dobra i zła o duszę - albo walki cnoty i grzechu w duszy - nosi nazwę psychomachii
Postacie, które wychodzą z grobów, to zmarli wezwani na Sąd Ostateczny.
Lewe skrzydło tryptyku ukazuje diabły spychające grzeszników do piekła. Tu dominuje ruch ku dołowi. Ciemne, skłębione chmury, ogień, groźne skały - oto sceneria, w jakiej grzesznicy trafiają do bezdennej, piekielnej przepaści. Twarze potępionych są odrażające, tak jak odrażające, bo grzeszne, było ich życie. Brak ładu architektonicznego i kompozycyjnego wyraża niepokój i strach. Diabły to twory hybrydyczne: mają cechy zarówno ludzie, jak i zwierzęce, zarówno męskie, jak i żeńskie, a to właśnie, zgodnie z wyobrażeniami ludzi średniowiecza, ma wyróżniać istoty szatańskie.
Prawe skrzydło tryptyku ukazuje schody prowadzące do bramy raju, a za nią - już tylko, symbolizujące Boga, kolor złota. W tej części tryptyku dominuje ruch ku górze. Na kryształowych schodach, będących symbolem drogi do wieczności, czeka św. Piotr z kluczem do - wzniesionej w stylu gotyckim - bramy raju, której pilnują aniołowie. Cała przestrzeń utrzymana jest w świetlistej tonacji. Wszystkie postacie są szczęśliwe, ich twarze wydają się natchnione.
Dodawanie komentarzy zablokowane - Zgłoś nadużycie