Treść zadania

Limonkaa

1. Rozwiń grupę: a) podmotu, b) orzeczenia.

a) Harcerki ...................... zorganizowały dla zuchów wiosenny rajd.
Nauczyciel ....................... zainteresował swoim przedmiotem wszystkich uczniów.
Gry ....................... unieruchamiają przed ekranem na długie godziny.

b) Dziewczynki z naszej klasy umówiły się ............................... .
Mój najlepszy kolega wyjechał............................. .
Kolorowe komiksy z przygodami Supermana leżały .......................................... .

2. Rozwiń podane zdania, wykorzystując wyrazy określające z nawiasów. Oddziel kreseczką grupę podmiotu od grupy orzeczenia.

-Ekran rozświetlił się.
(komputer, kolorowy, szybko. tęczowy, poświata)
.................................................................................................................

-Pies szczekał.
(mały,kudłaty. groźnie, na przechodników, zza ogrodzenia)
.............................................................................................................

3. Roziń podane zdania, kierując się pytaniami w nawiasach. Jakimi częściami mowy wyrażone sa określenia, które dopisałeś/aś?

WZÓR: Kot śpi (gdzie?) na fotelu. (podkreslone falist linia) -wyrażenia przyimkowe

Turyści ida (dokąd?)..............................-..........................
S łońce wyszło (skąd?)........................-............................
Szczeniak piszczy (jak?)........................-..........................
Mama zachorowała (kiedy?).................-.........................

Zadanie jest zamknięte. Autor zadania wybrał już najlepsze rozwiązanie lub straciło ono ważność.

Najlepsze rozwiązanie

  • 1 0

    1. Rozwiń grupę: a) podmotu, b) orzeczenia.

    a) Harcerki .........szkolne............. zorganizowały dla zuchów wiosenny rajd.
    Nauczyciel ....................matematyki... zainteresował swoim przedmiotem wszystkich uczniów.
    Gry .............wirtualne.......... unieruchamiają przed ekranem na długie godziny.

    b) Dziewczynki z naszej klasy umówiły się .na ciekawy wypad za ,miasto.............................. .
    Mój najlepszy kolega wyjechał......................wraz z rodzicami za granice....... .
    Kolorowe komiksy z przygodami Supermana leżały ...........................w głębokiej szufladzie............... .

    2. Rozwiń podane zdania, wykorzystując wyrazy określające z nawiasów. Oddziel kreseczką grupę podmiotu od grupy orzeczenia.

    -Ekran rozświetlił się.
    kolorowy ekran | rozswietlil sie szybko tęczową poświatą(komputer, kolorowy, szybko. tęczowy, poświata)
    .................................................................................................................

    -Pies szczekał.
    Mały kudłaty pies | szczekał groźnie na przechodniów.
    .............................................................................................................

    3. Roziń podane zdania, kierując się pytaniami w nawiasach. Jakimi częściami mowy wyrażone sa określenia, które dopisałeś/aś?

    WZÓR: Kot śpi (gdzie?) na fotelu. (podkreslone falist linia) -wyrażenia przyimkowe

    Turyści idą (dokąd?) do schroniska-
    S łońce wyszło (skąd?) zza chmury - wyrazenie przyimkowe
    Szczeniak piszczy (jak?) głośno- przysłówek
    Mama zachorowała (kiedy?) w ubiegły czwartek

Rozwiązania

  • userphoto

    1.
    a) Harcerki szybko i sprawnie...
    Nauczyciel od geografii...
    Gry komputerowe...
    b) ...na przystanku autobusowym.
    ... z rodzicami za granicę.
    ... głęboko w szufladzie.
    2.
    Kolorowy ekran rozświetlił się szybko.
    Zza ogrodzenia na przechodniów groźnie szczekał / mały, kudłaty pies.
    3.
    na wycieczkę.
    zza gór.
    cichutko. wyrażenie przysłówkowe
    Mama zachorowała wczoraj.wyrażenie przysłówkowe

    Więcej nie wiem. Mam nadzieję, że pomogłam

Podobne materiały

Przydatność 80% Podmiot, orzeczenie, okolicznik, dopełnienie

I. PODMIOT jest główną częścią zdania. Nazywa wykonawcę czynności albo osobę (rzecz) ulegającą czynności, stanowi lub procesowi. Rozróżniamy następujące typy podmiotu: 1). PODMIOT GRAMATYCZNY może być wyrażony - rzeczownikiem w Mianowniku - zaimkiem rzeczownym w Mianowniku np. OLA ładnie śpiewa. ONA ładnie śpiewa. 2). PODMIOT LOGICZNY może być wyrażony -...

Przydatność 80% Podmiot i orzeczenie.

* Orzeczenie (czasownik - odp. na pyt. co robi? co się z nim dzieje? w jakim stanie się znajduje?), jest najważniejszą częścią zdania, gdyż bez niego nie istnieje zdanie. Przykład zdania: Dziewczynka odwiedziła swoją koleżankę. ORZECZENIE CZASOWNIKOWE to osobowa forma czasownika. tutaj: odwiedziła Przykład zdania: Mój kolega ze szkoły został sportowcem. ORZECZENIE...

Przydatność 80% Podmiot.

Podmiot-jedna z dwóch głównych części zdania.Mówi kto,lub co jest wykonawcą czynności.Najczęściej odpowiada na pytanie: kto?co? Rodzaje podmiotów: 1.Gramatyczny-występuje w Mianowniku i odpowiada na pytanie kto?co? Np.Kot zawsze spada na cztery łapy. (kot) 2.Logiczny-występuje w innym przypadku niż Mianownik. Np.Zosi jest zimno. (Zosi)-podmiot wyrażony rzeczownikiem w...

Przydatność 55% Podmiot

Rodzaje podmiotów Podmiot jest to nadrzędna część zdania, tworząca z orzeczeniem związek główny. Wskazuje on element, o którym orzeka się w danym zdaniu. Podmiot najczęściej wyrażony jest rzeczownikiem w mianowniku, ale nie jest to możliwość jedyna. Oto przegląd sytuacji szczegółowych: 1. Brak podmiotu. Najczęściej spotykanym typem zdań bezpodmiotowych są...

Przydatność 75% Podmiot

PODMIOT GRAMATYCZNY (w mianowniku) - jest wyrażony rzeczownikiem lub zaimkiem rzeczownym w mianowniku. PODMIOT LOGICZNY (w dopełniaczu) - to podmiot wyrażony rzeczownikiem lub zaimkiem rzeczowym w dopełniaczu. Występuje on wraz z rzeczownikami oznaczającymi nadmiar lub brak czegoś. PODMIOT SZEREGOWY- jest wyrażony co najmniej dwoma wyrazami równoważnymi lub wyrazem w mianowniku...

0 odpowiada - 0 ogląda - 2 rozwiązań

Dodaj zadanie

Zobacz więcej opcji